2014-06-30, 02:12
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Älgarna springer rakt på och jabbar med med de vassa framklövarna. Det kan bli häftiga sår - typ 20-40 stygn hos akutkirurgen - om man överlever.
Det finns ju ett känt dödsfall där en älgko - sannolikt med kalv - var gärningsman, dock inga vittnen och svårtydda spår. Kvinnan dödades och hennes man misstänkt och åtalad för mord eller dråp. Så småningom lyckades man få fast älgen, fast det finns visst folk inom åklageriet som fortfarande tror att det var mannen som gjorde det.

Spring i joggingspår som är kända för att vara älgfrekventa med en liten pingla eller bjällra i livremmen eller hängande i kläderna.

Typisk älgrunkare som inte har någon verklighetsuppfattning. Den dagen en älg kan fälla en fullstor människa herregud, ett litet barn på som höjd
Citera
2014-06-30, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Typisk älgrunkare som inte har någon verklighetsuppfattning. Den dagen en älg kan fälla en fullstor människa herregud, ett litet barn på som höjd
Med tanke på hur farliga kor och hästar kan vara, varför skulle en älgspark inte kunna vara farlig?
Citera
2014-06-30, 02:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Har den ungar är det bara att springa för allt du är värd. Om inte, chicken race!

Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Hahaha helvetes jävlar vad jag skratta.

OT: Jag skulle definitivt vända om och springa som bara fan, eventuellt göra något skumt läte omkring mig som killen i videon som är länkad ovan. Har hört om flera dödsfall när det gäller älgar och dom är inte barmhärtiga heller för den delen ifall dem har kalvar.
Springa är det sista du ska göra! Backa sakta bakåt, gör dig så stor som möjligt och för oväsen.
Samma sak gäller med björn, med en björn kan man även prata lite sensuellt med för att lugna den

Citat:
Typiskt storstadsbor som aldrig varit ute i skogen.
Med tanke på vad du just skrev så antar jag att du aldrig sett en älg på närmare håll än i en tv, om ens det?

En fullvuxen älg bankar ner en vuxen människa utan problem.
Nu är ju inte en fullbordad älgattack så vanlig i Sverige, men det händer och folk har även blivit dödade.
Citera
2014-06-30, 05:59
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Springa är det sista du ska göra!

Springa var det första jag gjorde, och därmed sista! Blev faktiskt inte rädd, när jag sprang iväg, och jag sprang ju inte heller, utan joggade vidare motsatt håll. Men visst kändes det olustigt att stirra en älg i ögonen för första gången, främst blev jag väl efterhand lite förbannad att den var i vägen. Känns ju inte så smart som älg att bosätta sig bredvid ett löpspår.

Och jag hade aldrig gått baklänges, gjort mig stor, och väst. Främst för att jag inte visste att man skulle göra så, och det föll mig inte in. Och sekundärt för att det gick två kvinnor 150 m bakom mig, och då kanske jag inte vill spela galen i onödan. (Nej, jag varnade dem inte för älg. Antar att dem överlevde. Då det promenerar 10-tals människor den slingan varje dag).

Har faktiskt inte kunnat sovit i natt, legat och irriterat mig på älgjäveln, eller mer specifikt löpproblematiken. Är ju inte så sugen på att löpa om jag ständigt i bakhuvudet skall vara orolig för att bli översprungen av en älg. Och jag vill ju heller inte springa genom staden, känns som det är bättre för lederna att springa i skogen. Och löpband känns inte heller så kul.

Tack älg, du har förstört mitt liv.

Därtill skall/skulle jag börja på ett nytt jobb idag, men eftersom att jag inte har lyckats somna inatt (brukar somna vanligtvis, men nu gnagde något i bakhuvudet - kanske en älgvålnad?) så kan jag inte gå. Känns inte rättvist mot dem att ha en som inte sovit på jobbet - och jag gör ju inget bra första intryck. Även fast ett uteblivet intryck icke är så väl det heller. Så nu, kl 06 så får jag ringa och i samma samtal sjukanmäla mig och friskanmäla mig (eftersom att jag till 99% är utsövd till imorgon). Så nu kanske jag inte skall springa slingan igen, och lyckas därmed undvika jobbet igen. Känns ju inte värt att få sparken innan jag ens börjat, och jag behöver pengar till räkningarna och mitt leverne. Utan pengarna, så sjunker min självkänsla, och tillslut kanske jag tar livet av mig som följd - en ond cirkel! Älgjävel!!

Många bäckar små, en lite tuva stjälper även stora älgar... (Återkommer, nu måste jag ringa och låta trevlig och inte för körd i huvudet).
Citera
2014-06-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Springa var det första jag gjorde, och därmed sista! Blev faktiskt inte rädd, när jag sprang iväg, och jag sprang ju inte heller, utan joggade vidare motsatt håll. Men visst kändes det olustigt att stirra en älg i ögonen för första gången, främst blev jag väl efterhand lite förbannad att den var i vägen. Känns ju inte så smart som älg att bosätta sig bredvid ett löpspår.

Och jag hade aldrig gått baklänges, gjort mig stor, och väst. Främst för att jag inte visste att man skulle göra så, och det föll mig inte in. Och sekundärt för att det gick två kvinnor 150 m bakom mig, och då kanske jag inte vill spela galen i onödan. (Nej, jag varnade dem inte för älg. Antar att dem överlevde. Då det promenerar 10-tals människor den slingan varje dag).

Har faktiskt inte kunnat sovit i natt, legat och irriterat mig på älgjäveln, eller mer specifikt löpproblematiken. Är ju inte så sugen på att löpa om jag ständigt i bakhuvudet skall vara orolig för att bli översprungen av en älg. Och jag vill ju heller inte springa genom staden, känns som det är bättre för lederna att springa i skogen. Och löpband känns inte heller så kul.

Tack älg, du har förstört mitt liv.

Därtill skall/skulle jag börja på ett nytt jobb idag, men eftersom att jag inte har lyckats somna inatt (brukar somna vanligtvis, men nu gnagde något i bakhuvudet - kanske en älgvålnad?) så kan jag inte gå. Känns inte rättvist mot dem att ha en som inte sovit på jobbet - och jag gör ju inget bra första intryck. Även fast ett uteblivet intryck icke är så väl det heller. Så nu, kl 06 så får jag ringa och i samma samtal sjukanmäla mig och friskanmäla mig (eftersom att jag till 99% är utsövd till imorgon). Så nu kanske jag inte skall springa slingan igen, och lyckas därmed undvika jobbet igen. Känns ju inte värt att få sparken innan jag ens börjat, och jag behöver pengar till räkningarna och mitt leverne. Utan pengarna, så sjunker min självkänsla, och tillslut kanske jag tar livet av mig som följd - en ond cirkel! Älgjävel!!

Många bäckar små, en lite tuva stjälper även stora älgar... (Återkommer, nu måste jag ringa och låta trevlig och inte för körd i huvudet).
Du får helt enkelt sätta upp skyltar i skogen så att älgarna hittar in till staden. Då får du skogen för dig själv...nästan..akta dig för ormarna bara..
Citera
2014-06-30, 14:34
Medlem
Citat:

älgen som dödade Agneta Westlund, 63, i Loftahammar

http://www.expressen.se/kvp/algfilm-...rdanklagelser/
Citera
2014-06-30, 19:18
Medlem
Citat:
Springa är det sista du ska göra! Backa sakta bakåt, gör dig så stor som möjligt och för oväsen.
Samma sak gäller med björn, med en björn kan man även prata lite sensuellt med för att lugna den

Är det verkligen så klokt att verka farlig mot en älg med ungar?
Citera
2014-06-30, 19:32
Medlem
Citat:

Snacka om att kasta sten i glashus.

Vet du hur hög en älg är i boghöjd? Det är ungefär 180 till 220 cm. BOGhöjd, alltså till axlarna.
Sen kommer huvudet över det. Fattar du hur djävla stora älgar kan vara? Vet du vad de väger? En vanlig älgko väger runt 300-500 kg, en större tjur kan mycket väl uppnå 600-700 kg. Den största älgen som påträffats i Sverige vägde uppåt 1000 kg.

Men du med dina cirka 75 kg står nog pall vid en attack. Eller inte.
Citera
2014-06-30, 20:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Är det verkligen så klokt att verka farlig mot en älg med ungar?
Det beror ju helt på vilken situation du hamnar i.
Kommer en älg mot dig med öronen bakåt så gäller det att se så stor ut som möjligt och föra oväsen.
Men stöter du på en älg som i TS fall så är det bäst att stanna upp och sakta gå bakåt och hoppas på att älgen inte ens har sett dig.

Man märker ganska tydligt på en älg om den är i läge för att attackera eller inte.
En arg älg ser verkligen arg ut, det tar man inte miste på.

Edit: För att förtydliga lite, givetvis ska du inte gå till attack mot en älg och verka hotfull.
Men har väl älgen siktat in sig på dig så är det storlek och ljud det handlar om, för att förhoppningsvis få den att ge upp.

Visserligen går älgen till skenattacker liksom björnen för det mesta. Men det gäller att veta hur man ska bete sig om helvete brakar loss.
Senast redigerad av SilentVictory 2014-06-30 kl. 20:43.
Citera
2014-06-30, 23:42
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Roligt att jag nyss såg en älg som sprang över vägen, satt i bilen men fyfan vad den stirra och jag trodde för en stund att den skulle gå till attack. Om jag inte suttit i bilen hade jag nog skitit på mig
Citera
2014-06-30, 23:58
Medlem
aabesees avatar
Citat:

Mmm.

https://www.youtube.com/watch?v=U6JZb0vjwwc

https://www.youtube.com/watch?v=K94JlejW5LQ
Citera
2014-07-01, 16:30
Medlem
Alplandskaps avatar
Det här har hänt mig flera gånger. Och vänner till mig. Blir gärna så i storstadsområden.

Om du hade joggat på hade älgen gått undan. De är vana vid att det kommer joggare i joggingspåren. Nästa gång du ser en älg i/vid sidan av joggingspåret kan du lugnt jogga på. Om du inte vill lämna djuret i fred, så klart.

Jag har alltså träffat ko med kalvar två gånger (två olika kor) och båda har raskt gått undan och tagit ungarna med sig.

De vill väl gärna äta sly som växer vid motionsspår eller vägar där det kan vara lite öppnare. Tar risken att stöta ihop med människor men går hellre undan än börjar någon energikrävande fajt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in