Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-29, 22:26
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Jaoo. Jag var ute och sprang min vanliga runda i joggingspåret uppe i skogen, och för andra gången på kort tid såg jag en älg, tror det var en hona. Första tillfället såg jag troligen en familj, bestående av tre.

I alla fall, jag bor relativt centralt i Göteborg, så jag är inte så van/förväntar mig inte att möta en älg mitt i ett joggingspår. Första varvet sprang jag förbi älgen, då stod den 30 meter ifrån mig iväg från spåret med baken till och tuggade på ett träd eller en buske. Jag löpte förbi och hoppades att den inte skulle reagera och att den skulle vara väck när jag återvände till samma punkt (vid förra tillfället då jag såg familjen, så var de borta vid andra varvet).

Tyvärr så stod älgen mitt i spåret, och bokstavligt talat glodde på mig. Jag stannade upp, 20 meter ifrån, och kollade på den i 3-4 sekunder. Hittade inget givet alternativ, så jag vände om och sprang.

Älgen "vann" över mig, och min löprunda var förstörd. Gjorde jag rätt som vände på klacken, eller skulle älgen hoppat åt sidan ett par sekunder senare om jag fortsatt mot den? Känns ju åtminstone korkat att riskera att skada sig, eller dö, bara för att kunna ha sin ordinarie löprunda. Måste jag byta joggingspår nu, eller överdramatiserar jag det? No pain no gain..
Citera
2014-06-29, 23:00
  #2
Medlem
älgen kan definitivt attackera. bara att vända om då den står där den står. om du närmar dig den så kan den ta det som en utmaning/hot, särskilt om den har kalvar.
Citera
2014-06-29, 23:18
  #3
Medlem
Älgar brukar inte vara agressiva. De är inga rovdjur
Citera
2014-06-29, 23:29
  #4
Medlem
Har den ungar är det bara att springa för allt du är värd. Om inte, chicken race!
Citera
2014-06-29, 23:36
  #5
Medlem
Pompadourens avatar
haha denna tråd fick mig att tänka på den här videon www.liveleak.com/view?i=44b_1403954703
Citera
2014-06-29, 23:43
  #6
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompadouren
haha denna tråd fick mig att tänka på den här videon www.liveleak.com/view?i=44b_1403954703
Hahaha helvetes jävlar vad jag skratta.

OT: Jag skulle definitivt vända om och springa som bara fan, eventuellt göra något skumt läte omkring mig som killen i videon som är länkad ovan. Har hört om flera dödsfall när det gäller älgar och dom är inte barmhärtiga heller för den delen ifall dem har kalvar.
Citera
2014-06-30, 00:01
  #7
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunglajder
älgen kan definitivt attackera. bara att vända om då den står där den står. om du närmar dig den så kan den ta det som en utmaning/hot, särskilt om den har kalvar.

Hur attackerar den? Som en ångvälts-elefant och bara stampede:ar över en, eller bits de, eller stångas, eller sparkas?

Är det förresten vanligt med älgar i Göteborg? Är ju inte direkt en mustig urskog, utan mera ett joggingspår mitt i, där många folk promenerar varje dag, och det finns också en öppen yta med grillplats, så finns ju inte så mycket dold yta för älgarna att häcka på.
Citera
2014-06-30, 00:34
  #8
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Hur attackerar den? Som en ångvälts-elefant och bara stampede:ar över en, eller bits de, eller stångas, eller sparkas?
https://www.youtube.com/results?sear...y=moose+attack
Citera
2014-06-30, 01:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
https://www.youtube.com/results?sear...y=moose+attack
Satan vad fort älgkon sprang!
Citera
2014-06-30, 01:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Älgar brukar inte vara agressiva. De är inga rovdjur
Man ska ändå vara försiktig. De skulle kunna sparkas. Djur kan vara farliga även om de inte är rovdjur.
__________________
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-06-30 kl. 01:31.
Citera
2014-06-30, 01:36
  #11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Älgar brukar inte vara agressiva. De är inga rovdjur
Av vad jag har hört är de i allmänhet mer aggressiva än både vargar och björnar. Jag har tyvärr inget att backa upp det med.
Citera
2014-06-30, 02:05
  #12
Medlem
Älgarna springer rakt på och jabbar med med de vassa framklövarna. Det kan bli häftiga sår - typ 20-40 stygn hos akutkirurgen - om man överlever.
Det finns ju ett känt dödsfall där en älgko - sannolikt med kalv - var gärningsman, dock inga vittnen och svårtydda spår. Kvinnan dödades och hennes man misstänkt och åtalad för mord eller dråp. Så småningom lyckades man få fast älgen, fast det finns visst folk inom åklageriet som fortfarande tror att det var mannen som gjorde det.

Spring i joggingspår som är kända för att vara älgfrekventa med en liten pingla eller bjällra i livremmen eller hängande i kläderna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback