Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-07, 19:36
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vilken grund har du för att det skadar partiet? Blir det inte uppmärksammat kan det tvärtom gynna partiet kraftigt och vi kan se både i valet och opinionen att det gått mycket bra. Dessutom har inte media hakat på detta så även nu när det är avslöjat får inte folket veta detta. Fi har media runt sitt lillfinger så de skriver inga kritiska artiklar om Fi, detsamma gäller Mp. För flertalet övriga partier hade detta däremt lett till stora krigsrubriker.

Det skadar partiet på så sätt att många folk tror att de faktiskt köpt likes utan att reflektera över att statistik och siffror på webben går att manipulera, samt att det har framkommit att det är väldigt lätt att faktiskt köpa likes, även åt andra parter. Det har vi sett tidigare då J. Åkesson fick en hel drös med nya twitterföljare, som var fejk.
Ja har sett massor med kritik mot F!, och en hel drös med hatgrupper på facebook bland annat. Men man väljer vad man vill se och inte se.
Citera
2014-07-07, 19:39
  #218
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigertrap
Det skadar partiet på så sätt att många folk tror att de faktiskt köpt likes utan att reflektera över att statistik och siffror på webben går att manipulera, samt att det har framkommit att det är väldigt lätt att faktiskt köpa likes, även åt andra parter. Det har vi sett tidigare då J. Åkesson fick en hel drös med nya twitterföljare, som var fejk.
Ja har sett massor med kritik mot F!, och en hel drös med hatgrupper på facebook bland annat. Men man väljer vad man vill se och inte se.

Hur kan det skada Fi när så liten andel av folket fått veta detta?
När det gällde Åkesson var däremot inte media sena att haka på så de kan givetvis skadas av det.
Citera
2014-07-07, 21:41
  #219
Medlem
Om vi nu utgår från att FI verkligen har 95.000 riktiga fans, hur kommer det sig att de endast har runt 0.5-1% som är aktiva på sidan?

Knappt mer än 2000 likes på någon status, på de senaste har det varit runt 200-600.
Citera
2014-07-09, 23:19
  #220
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigertrap
Varför skulle ett parti vars partimedlemmar arbetar ideellt betala pengar för likes? De använder nog hellre pengarna de får in från kändisar till valsedlar skulle jag tro.
FI är helt klart det parti som varit mest aktiv i sociala medier och det är i mångt och mycket där de lever, till skillnad från de andra partierna, som inte är i närheten av samma aktivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigertrap
Pengarna som brändes upp var en gåva från en reklamfirma, och sen pratar ju folk fortfarande om det där så det lär ju vara den billigaste reklamen (för den stora uppståndelse som den har fått) som något parti nånsin gjort?
Eller lägger inte till exempel SD, moderaterna, folkpartiet skattepengar på reklam? Eh, jo. Massor.
Att det funkade som bra reklam (det kan diskuteras om det är bra reklam verkligen, men sen sägs det ju att alla reklam är bra reklam) ursäktar inte hur stötande det var. Det är att pissa i ansiktet på folk utan pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigertrap
http://www.ladda-upp.se/bilder/hrfbmwwuyumznm/

Enligt en cachad verision av Viral FB Marketings hemsida så är de baserade i skandinavien. Hm..
Där står det också "Viral FB Marketing was launched in 2013", så varför skulle de ha en hemsida redan 2011 för?
Intressant fynd!

Citat:
Ursprungligen postat av Tigertrap
Med tanke på att de hade över 4% i EU-valet så tror jag att de flesta är äkta, eftersom en stor del av deras väljare också är unga (de använder sociala medier).
Nu är det dock nån utan humor som tycker det är kul att förstöra lite med att köpa likes åt F! för att förstöra deras rykte. Det märks att det är valår..
Och de större partierna (MP som exempel, eftersom de fick näst flest röster i valet och också har en stor del unga anhängare) har 43,239 / 121,468 = 35.6% av FI's likes. Detta jämfört med att de fick 15,41 / 5,49 = 280% av FI's röster. Det är otroligt konstigt.

Sedan kan man även titta på antalet likes jämfört med antalet röster.

FI: 121,468 / 204,005 = 59.54%
MP: 43,239 / 572,591 = 7.55%

Det är så otroliga jävla skillnader att det är dumt att blind för det. Ta en titt på Socialbakers också. Senaste dagarna 5 Juli till 8 Juli, så fick de en ökning dubbelt så stor som turk-like händelsen, men dessa likes är från Sverige. (EDIT: Oj, det var visst en hel del turkar där. Det var det inte i förrgår när jag tittade senast.) Det hela känns väldigt oseriöst.
__________________
Senast redigerad av Synesis 2014-07-09 kl. 23:50.
Citera
2014-07-10, 04:13
  #221
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
34 000 likes utanför Sverige varav 22 000 från Turkiet. De har köpt röster som fasen senaste dagarna. Detta håller ju på att bli pinsamt för dem.
Citera
2014-07-11, 16:46
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
34 000 likes utanför Sverige varav 22 000 från Turkiet. De har köpt röster som fasen senaste dagarna. Detta håller ju på att bli pinsamt för dem.

Det är inte Partiet som köper likes, förstår du väl. Det är folk som inte gillar F! som köper för att sabotera. Första gången blev det ju lite skandal men nu är det ju bara patetiskt när F! rensat bort fejkade likes och dagen efter köper någon dumskalle återigen 20000 likes.

Och folk klagar på att Gudrun brände upp 100000 kronor och sen köper de likes för liknande summor för att framställa F! Dåligt. Det är väl i samma stil som att bränna upp pengar tycker jag.
Citera
2014-07-13, 20:06
  #223
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det stod att FI hade åkt dit då de köpt likes, att det var ett svineri. De stod att FI gjort det för att verka mer uppskattade än de är för att skapa en illusion av framgång som skulle generera röster. Tror rubriken var "FI för fusk". Hårda bud från en PK-gammelmedia-tidning.
Trevligt! Hur har det blivit med de där liksen de köpt. Har facebook plockat bort ddom så att man kan se deras verkliga antal likes?
Citera
2014-07-13, 21:07
  #224
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigertrap
Det ökar hela tiden.

Vilket barnsligt "skoj", får hoppas att det inte är vuxna män som håller på med det här (men troligen är det väl så), pinsamt.
Får hoppas att Facebook eller FI går in och rensar ut samtliga köpta/falska likes så man får rätta siffror. Skulle inte skadas om det gjordes för samtliga partier heller.

Att PP ligger tvåa tror jag är äkta dock då det var nördar som startade partiet och ja nördar gick väl med i facebook så fort den öppnade och började lika o har hållt på i 8 år...
Citera
2014-07-13, 21:17
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpink
Det är inte Partiet som köper likes, förstår du väl. Det är folk som inte gillar F! som köper för att sabotera. Första gången blev det ju lite skandal men nu är det ju bara patetiskt när F! rensat bort fejkade likes och dagen efter köper någon dumskalle återigen 20000 likes.

Och folk klagar på att Gudrun brände upp 100000 kronor och sen köper de likes för liknande summor för att framställa F! Dåligt. Det är väl i samma stil som att bränna upp pengar tycker jag.

Håller helt med, och jag tycker det är uppenbart att det är personer som försöker sabotera. Antingen förstår inte FB-rasisterna detta, eller så är de för dumma. Jag är även övertygad om att det är SD-anhängare som står för sabotaget, då man vet hur dessa kriminella hantlangare jobbat.
Citera
2014-07-13, 22:08
  #226
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Och folk klagar på att Gudrun brände upp 100000 kronor och sen köper de likes för liknande summor för att framställa F! Dåligt. Det är väl i samma stil som att bränna upp pengar tycker jag.

Några tusen likes kostar ingenting. 20000 likes från Turkiet kostar Max nån tusenlapp.
Citera
2014-07-14, 00:15
  #227
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Håller helt med, och jag tycker det är uppenbart att det är personer som försöker sabotera. Antingen förstår inte FB-rasisterna detta, eller så är de för dumma. Jag är även övertygad om att det är SD-anhängare som står för sabotaget, då man vet hur dessa kriminella hantlangare jobbat.

Det stämmer ju inte, de fick tusentals nya likes på kort tid, självklart visste ledningen hos Fi att det inte stod rätt till. Men då går de ut med en stor kampanj där de stoltserar med antalet och att de växer jättemycket. Framgång och något som växer drar ju till sig mer, speciellt unga tjejer som lätt faller för grupptryck.

Fi vill få det till att de är jättemånga men de har bränt många broar, inte minst sen de gick ut med till sina sympatisörer att på nationaldagen så skändar vi den svenska flaggan.
Citera
2014-07-14, 01:14
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Det stämmer ju inte, de fick tusentals nya likes på kort tid, självklart visste ledningen hos Fi att det inte stod rätt till. Men då går de ut med en stor kampanj där de stoltserar med antalet och att de växer jättemycket. Framgång och något som växer drar ju till sig mer, speciellt unga tjejer som lätt faller för grupptryck.

Fi vill få det till att de är jättemånga men de har bränt många broar, inte minst sen de gick ut med till sina sympatisörer att på nationaldagen så skändar vi den svenska flaggan.

Nej, det du skriver stämmer inte. Ledningen trodde förstås att det faktiskt var äkta likes, och firade därför.

För övrigt är det bara hjältar som vågar skända den svenska flaggan, nu när nationalister får härja fritt. Varför ska man bry sig om flaggor, över huvud taget? Jag känner mig inte kränkt om någon eldar vare sig den svenska flaggan, eller någon arabflagga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback