Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-29, 20:03
  #109
Medlem
JPs avatar
F! bemöter anklagelser på facebook:

http://postimg.org/image/v1x1wgszj/
Citera
2014-06-29, 20:04
  #110
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Fler användare (bl.a. Kobold ovan) tycks antyda att Facebook, för att blåsa upp värdet i deras annonseringsverksamhet, har klickfarmar i fattiga länder, där människor sitter och klickar "gilla" på tusentals sidor. Det är ju hyfsat komprometterande för Facebook om det skulle visa sig stämma (åtminstone ur ekonomisk synvinkel).

Här är en liten video om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag
Citera
2014-06-29, 20:06
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Njae, det är inte vad vi påstår. Facebook har inget att göra med att clickfarms existerar.

Däremot så tar Facebook regelbundet bort användare som misstänks utgöra en del av en clickfarm, men inte dess likes. Anledningen till detta kan kanske vara för att blåsa upp värdet. Men själva faktumet "annonsering = oönskade likes" har varken Facebook (eller den berörda sidan) någon kontroll över.

Allt Facebook kan göra är att:
1. Radera konton som missbrukar (vilket de gör)
2. Radera likes som kommer från missbrukande konton (vilket de av någon anledning inte gör)

Punkt 2 blåser upp priset, men om Facebook utnyttjar detta eller ej har ingen sagt något om eller sagt sig ha bevis för.

Det är kanske bara en petitess, men jag vill bara klargöra att det vi (i alla fall jag) påstår är att clickfarms påverkar även "oskyldiga" sidor. Vad Facebook tycker och tänker om detta säger vi oss dock inte veta
Tack för förtydligandet, men jag hänger inte riktigt med. Låt oss säga att jag betalar Facebook för annonsering av min Facebook-grupp. Detta kan då generera oönskade likes säger ni. Varför då? Varför skulle någon som inte tjänar på det ge min grupp likes?

Och när du säger att detta drabbar oskyldiga sidor, menar du då att folk himlar med ögonen och drar sig ur när de ser att gruppen fått en massa suspekta likes från exempelvis Turkiet?


Hur som helst, tror du att vad som skett är följande: F! har betalat Facebook för annonsering och har "på köpet" fått en massa fake-likes de inte bett om?

Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Här är en liten video om detta.
https://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag
Tack, skall kika på't!
Citera
2014-06-29, 20:12
  #112
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Fler användare (bl.a. Kobold ovan) tycks antyda att Facebook, för att blåsa upp värdet i deras annonseringsverksamhet, har klickfarmar i fattiga länder, där människor sitter och klickar "gilla" på tusentals sidor. Det är ju hyfsat komprometterande för Facebook om det skulle visa sig stämma (åtminstone ur ekonomisk synvinkel).

Nja, det är snarare så att de click farms som finns klickar "gilla" på en massa annat än de som de får betalt för av anledningen att de inte ska bli allt för lätta att upptäcka.
Det gör som jag förstått det att om man betalar pengar för att synas på facebook (helt enligt regelverket och det är facebook man betalar till) så tenderar man att få en massa "likes" från dessa click farms.
Denna video som har länkats tidigare i tråden förklarar det hela rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag
Citera
2014-06-29, 20:17
  #113
Medlem
Sqeptisks avatar
Feminizterna har ständiga problem med trovärdigheten. I alla fall utanför mediavärlden. Inom media verkar det vara närmast förbjudet att skriva kritiskt om feminist-tokorna. Vad vet de om media som inte vi vet?
Citera
2014-06-29, 20:22
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nja, det är snarare så att de click farms som finns klickar "gilla" på en massa annat än de som de får betalt för av anledningen att de inte ska bli allt för lätta att upptäcka.
Det gör som jag förstått det att om man betalar pengar för att synas på facebook (helt enligt regelverket och det är facebook man betalar till) så tenderar man att få en massa "likes" från dessa click farms.
Denna video som har länkats tidigare i tråden förklarar det hela rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=oVfHeWTKjag
Kikade precis på videon och nu har det klarnat för mig. Uppenbarligen har Facebook ett stort problem med sin annonsverksamhet såsom den är utformad idag! Och det är således inte så konstigt att F! plötsligen har 10-tusen turkiska fans om man betalat för annonsering.
Citera
2014-06-29, 20:23
  #115
Medlem
Dynamiks avatar
Uppenbart att det är köpta likes, men sannolikt någon meningsmotståndare som står bakom.
Citera
2014-06-29, 21:04
  #116
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Uppenbart att det är köpta likes, men sannolikt någon meningsmotståndare som står bakom.

Och det kör FI kampanjer på

https://twitter.com/Feministerna/sta...22224864690176

Trovärdigt
Citera
2014-06-29, 22:20
  #117
Medlem
foool13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Kan det inte vara nån vanlig Fi anhängare? Som tror sig göra dom en tjänst?

Mycket troligt.
Citera
2014-06-29, 22:46
  #118
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Uppenbart att det är köpta likes, men sannolikt någon meningsmotståndare som står bakom.

Vem degar 100k för ett sånt långsökt sabotage. Låter högst otroligt i mina öron.

Skulle inte förvåna mig en sekund om det är någon från fi. Har man sätt deras stolpskott till partiledare och drar av några poäng iq ju längre ner man kommer i ledet, ja då kan man nog inte förställa sig vad dessa personer kan ställa till med.
Citera
2014-06-29, 22:49
  #119
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Vem degar 100k för ett sånt långsökt sabotage. Låter högst otroligt i mina öron.

Skulle inte förvåna mig en sekund om det är någon från fi. Har man sätt deras stolpskott till partiledare och drar av några poäng iq ju längre ner man kommer i ledet, ja då kan man nog inte förställa sig vad dessa personer kan ställa till med.

Googlade lite snabbt och gick in på första träffen, de tog $480 för 10 000 likes.
Så knappast nån som betalat 100 000.
Om det nu är köpta likes överhuvudtaget.
Citera
2014-06-29, 22:52
  #120
Medlem
Turkiet av alla länder? Hade varit mer trovärdigt med Grekland.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback