Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Okej, frst av allt s br du strukturera dina inlgg s de blir lite tydligare vad du menar. Angende det frsta du skriver i din trdstart s antar jag att du refererar till rummet, med de 3 dimensioner som vi upplever. Det rummet bestr utav ngonting. Detta ngontinget har ven egenskaper s som elastisitet.
En tidpunkt r relativ till andra tidpunkter, och till observatren. En observatr kan se att en sak hnder frst, och en annan ser att en annan sak hnder fre denna. Detta beror p relativiteten till betraktaren.
Ska man g in lite djupare s har Hawkins myntat begreppet immaginr tid, som d r ytterligare en dimension p tidslinjen.
Tidslinjen som s, kan variera beroende p vem som gr observationen. ven om tv observatrer ser olika hndelsefrlopp, s kan bda tv ha rtt. Det beror p den som avgr om det r rtt eller ejs, relation till de bda tidigare observatrerna.
Riktningen som tiden gr r dock den samma, och det r frammt.
Detta r mrkligt, och icke inituitivt (heter det s?). Men det r s vrlden fungerar, och ven om det r svrt fr oss som djur att f klara bilder i huvudet av hur det fungerar, s betyder inte det att det r metafysik.
Sttet vi lser detta p r genom matematiken.
Jag vet faktiskt inte vad din pong med allt r, men jag tycker mig knna igen ditt sett att resonera kring vetenskap d jag sett det innan.
Min gissning r att du inte lst s mycket djupare om det, utan bara gr efter populistiska bilder som du lst om i tidningar. Ger du dig in p matten bakom allt detta, samt hmtar din uppfattning om hur vrlden fungerar genom t.ex. Stanford eller Yales kurser som ligger uppe p youtube, s tror jag att du kommer f en mycket klarare bild av hur allt fungerar.
Jag ber om urskt p frhand om jag skulle ha missuppfattat dig.
Jag refererar till min metafysiska utredning av rummet vi kan skda utan att anvnda vra sinnesorgan, och som vi inte kan frigra oss frn. Utredningen beskriver det rummet i trdstarten.
Observera att vr medfdda skdning av rummet r INTE hmtad frn verkligheten, och rummet finns inte i verkligheten.
Menar du att det metafysiska rummet bestr av ngonting? Elastiskt?
Det skulle vara av vrde fr diskussionen, i s fall, om du berttar vad rummet bestr av och hur du vet det. Beskriv det elastiska s noga du kan. Annars kan vi inte avgra vad du menar.
Nr du brjar tala om observationer, d r det relativitetsteori, ty vi anvnder ljus vid vra observationer, och ljus har en konstant hastighet, men det dr r ngonting helt annat som inte talar om fr oss vad tiden R och hur den fungerar, och r inte en diskussion om tiden utan om tidens relativitet.
Tiden, beskriven som en fjrde axel, allts en tallinje, i ett koordinatsystem, r missvisande, ty tiden har ingen dimension. Tiden kan inte rra sig lngs tallinjen i ngon speciell riktning, har ingen frihetsgrad. Tidens egenskaper r att tidpunkterna kommer efter varandra, och drfr kan ingen tidpunkt vara lika med en annan tidpunkt, och talet om tidens riktning blir meningslst.
Kvantfysiken r inte riktigt utredd, och kan inte utan vidare appliceras p vr makroverklighet. Kvantfysik r en teoretisk tankemodell som beskriver en mekanik dr energin inte r kontinuerlig utan frekommer i minsta kvantpaket, och r inspirerad av den danske atomfysikens fader, Niels Bohr.
Du knner igen mitt stt att diskutera? Bra! Jag skulle vara mycket tacksam mot dig om du kunde vertyga mig om att jag r ute och turnerar (som vanligt) och har fel i grunden. D erknner jag det utan omsvep och tackar dig fr att du har tagit mig ur en villfarelse. Tror du inte mig?
Jag r inte hr fr att spela Allan eller vara stddig.
Jag vill stlla frgor och veta vad ni tycker fr att lra mig.
Har du ngot att lra ut?
Jag suger det t mig likt en svamp.
Jag r vetgirig, och fullt medveten om att jag KAN ha i grunden fel. Det har hnt frut.
Se min trd: "Hur kan solsystemet vara stabilt i flera miljarder r?"
I den trden hade jag fel i grunden, det erknde jag.
Jag r rdd fr att det r samma sak i denna trd, och jag r inte s stddig innerst inne som jag kanske lter ibland. Det r bara en mask fr dlja min oskerhet, det fattar ni vl?