• 1
  • 2
2014-06-28, 02:00
Bannlyst
Det finns bara ETT rum.
Rummet r ONDLIGT STORT.
Rummet bestr inte av ngot.
Rummet har inga egenskaper.
Vi kan bara trffa p freml i rummet.

Hur ser en fysiker p ett sdant metafysiskt objekt?

r det ett euklidiskt rum?
Finns det i verkligheten?
Senast redigerad av carllarsen 2014-06-28 kl. 02:49.
Citera
2014-06-28, 22:41
Bannlyst
Detta r vr medfdda skdning av rummet som vi kan gra utan att anvnda vra sinnesorgan och som vi inte kan frigra oss ifrn. Rummet MSTE finnas, ngot annat r inte tnkbart.
Citera
2014-06-28, 22:49
Bannlyst
Alla moderna teorier om multiversa frutstter ett sdant rum.
Citera
2014-06-28, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carllarsen
Alla moderna teorier om multiversa frutstter ett sdant rum.

Men ett sdant rum finns inte i verkligheten.
Citera
2014-06-30, 18:06
Bannlyst
Den metafysiska utredningen av rummet, enligt trdstarten, r en beskrivning p ett rum som vi kan skda utan att anvnda vra sinnesorgan. Det r en medfdd skdning som vi R BEROENDE AV OCH INTE KAN FRIGRA OSS FRN, hur mycket vi n anstrnger oss.

Att det r en medfdd skdning innebr att den r genetiskt betingad och har rvts ner i vra (ven djurens) gener under miljontals r av biologisk utveckling. Samma sak gller tiden.

En metafysisk utredning av tiden r mycket enkel och visar att tiden bestr av ondligt mnga tidpunkter som kommer efter varandra. Att tidpunkterna kommer efter varandra r tidens egenskap som visar att tiden gr inte i ngon speciell riktning drfr att ingen tidpunkt r lika med en annan tidpunkt. En tidpunkt r ett metafysiskt objekt och vi frstr alla innebrden av det och det behvs ingen definition p vad en tidpunkt r. Det r medftt.

Vi kan inte frigra oss frn att tid frflyter eller att rummet finns. Vi r beroende av dessa objekt fr att frst verkligheten vi lever i, att vi befinner oss i ett rum dr det finns materia i rrelse och att vi r en del av materian. Rrelsens natur fr med sig att vi kan endast frst RRELSEN genom att betrakta den momentant, eftersom vi r en del av den, och drfr r vr verklighetsuppfattning att vi lever i nuet.

Det som utmrker tid och rum r att dessa medfdda begrepp INTE r hmtade frn observationer av verkligheten och drfr r det metafysiska objekt. Men fr oss existerar dem, ty vi kan verifiera att tiden finns och att vi lever i ett rum. Om vi inte r medvetna om att tiden och rummet r medfdda metafysiska objekt blir vi "lurade" av vr medfdda skdning och tar den fr att vara verklighet, vilket Albert gjorde.
Citera
2014-06-30, 18:27
Bannlyst
Albert frstod inte vad tiden var. Han sa att tiden r DET som vi mter med klockor, och det har blivit en vedertagen uppfattning att detta r den bsta definitionen vi har p vad tid r. Men vad r DET som Albert hnvisade till? DET r ngot oknt, som vi inte kan definiera, eller hur?

Albert frstod inte att tiden var en medfdd skdning som vi alla r beroende av och han tog den fr att finnas i verkligheten som ett gtfullt fysiskt objekt - DET.

Vra observationen ger vid handen att det tycks vara ofrnkomligt att universum expanderar, att det r sjlva rummet som blir strre i volym, och drfr kan rummet inte vara ondligt stort. Vi brjar frst att tomrummet mste best av ngonting, inte materia, men ngonting annat, drfr att enligt vad vi kan frst har rummet egenskaper. Rummet r krkt, men det kan vi inte observera direkt med vra sinnen drfr att det r information som vi inte behver fr att verleva p Jorden. Vrt frstnd r anpassat till vrt liv p Jorden, och baseras p rummet och tiden.

Men riktigt s enkelt r det inte, ty hur kan universum expandera om det inte finns ett rum dr universum kan expandera i. Alla moderna teorier om multiversa frutstter dessa tv metafysiska objekt, rummet och tiden.

Rummet och tiden r vr grns fr kunskap - metafysik.
Senast redigerad av carllarsen 2014-06-30 kl. 18:30.
Citera
2014-06-30, 18:52
Bannlyst
Metafysiken r inte omgrdad med ngon mystik alls. Den har bara missbrukats och ftt ett dligt rykte av ren okunnighet. Ty metafysiken r en exakt kunskap som r fullstndigt utredd och verifierad, drfr att metafysiska objekt mste kunna verifieras, annars saknas trovrdighet. De enda metafysiska objekt vi kan verifiera r tiden och rummet. De finns, men inte i verkligheten. Drfr kallas det fr metafysik - kunskapen om det overkliga. Fysiken behandlar bara verkligheten, och det skiljer dem t.

Verkligheten r lagbunden, allts rrelsen i verkligheten r lagbunden. Materian rr sig inte hur som helst p ett obegripligt stt. Det finns orsaker och verkan och hela hndelsefrloppet r att varje situation beror p situationen som fanns fre, och vi r beroende av vr medfdda skdning av tiden fr att frst detta.

Det overkliga r inte lagbundet. Det overkliga, drmmar, hallucinationer, osv, finns allts, men inte i verkligheten. Det overkliga finns bara i vra huvuden.

Rummet och tiden r ett undantag, ty de r lagbundna och tillhr det overkliga, vilket ger dem en karaktr av att vara verkliga som kan kallas fr en illusion.
Citera
2014-06-30, 19:22
Bannlyst
Ni fr nu tillflle att stlla frgor, innan frelsningen fortstter.
Citera
2014-07-01, 03:23
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Den metafysiska utredningen av rummet, enligt trdstarten, r en beskrivning p ett rum som vi kan skda utan att anvnda vra sinnesorgan. Det r en medfdd skdning som vi R BEROENDE AV OCH INTE KAN FRIGRA OSS FRN, hur mycket vi n anstrnger oss.

Att det r en medfdd skdning innebr att den r genetiskt betingad och har rvts ner i vra (ven djurens) gener under miljontals r av biologisk utveckling. Samma sak gller tiden.

En metafysisk utredning av tiden r mycket enkel och visar att tiden bestr av ondligt mnga tidpunkter som kommer efter varandra. Att tidpunkterna kommer efter varandra r tidens egenskap som visar att tiden gr inte i ngon speciell riktning drfr att ingen tidpunkt r lika med en annan tidpunkt. En tidpunkt r ett metafysiskt objekt och vi frstr alla innebrden av det och det behvs ingen definition p vad en tidpunkt r. Det r medftt.

Vi kan inte frigra oss frn att tid frflyter eller att rummet finns. Vi r beroende av dessa objekt fr att frst verkligheten vi lever i, att vi befinner oss i ett rum dr det finns materia i rrelse och att vi r en del av materian. Rrelsens natur fr med sig att vi kan endast frst RRELSEN genom att betrakta den momentant, eftersom vi r en del av den, och drfr r vr verklighetsuppfattning att vi lever i nuet.

Det som utmrker tid och rum r att dessa medfdda begrepp INTE r hmtade frn observationer av verkligheten och drfr r det metafysiska objekt. Men fr oss existerar dem, ty vi kan verifiera att tiden finns och att vi lever i ett rum. Om vi inte r medvetna om att tiden och rummet r medfdda metafysiska objekt blir vi "lurade" av vr medfdda skdning och tar den fr att vara verklighet, vilket Albert gjorde.

Okej, frst av allt s br du strukturera dina inlgg s de blir lite tydligare vad du menar. Angende det frsta du skriver i din trdstart s antar jag att du refererar till rummet, med de 3 dimensioner som vi upplever. Det rummet bestr utav ngonting. Detta ngontinget har ven egenskaper s som elastisitet.

En tidpunkt r relativ till andra tidpunkter, och till observatren. En observatr kan se att en sak hnder frst, och en annan ser att en annan sak hnder fre denna. Detta beror p relativiteten till betraktaren.
Ska man g in lite djupare s har Hawkins myntat begreppet immaginr tid, som d r ytterligare en dimension p tidslinjen.
Tidslinjen som s, kan variera beroende p vem som gr observationen. ven om tv observatrer ser olika hndelsefrlopp, s kan bda tv ha rtt. Det beror p den som avgr om det r rtt eller ejs, relation till de bda tidigare observatrerna.
Riktningen som tiden gr r dock den samma, och det r frammt.

Detta r mrkligt, och icke inituitivt (heter det s?). Men det r s vrlden fungerar, och ven om det r svrt fr oss som djur att f klara bilder i huvudet av hur det fungerar, s betyder inte det att det r metafysik.
Sttet vi lser detta p r genom matematiken.

Jag vet faktiskt inte vad din pong med allt r, men jag tycker mig knna igen ditt sett att resonera kring vetenskap d jag sett det innan.
Min gissning r att du inte lst s mycket djupare om det, utan bara gr efter populistiska bilder som du lst om i tidningar. Ger du dig in p matten bakom allt detta, samt hmtar din uppfattning om hur vrlden fungerar genom t.ex. Stanford eller Yales kurser som ligger uppe p youtube, s tror jag att du kommer f en mycket klarare bild av hur allt fungerar.

Jag ber om urskt p frhand om jag skulle ha missuppfattat dig.
Citera
2014-07-01, 03:27
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Metafysiken r inte omgrdad med ngon mystik alls. Den har bara missbrukats och ftt ett dligt rykte av ren okunnighet. Ty metafysiken r en exakt kunskap som r fullstndigt utredd och verifierad, drfr att metafysiska objekt mste kunna verifieras, annars saknas trovrdighet. De enda metafysiska objekt vi kan verifiera r tiden och rummet. De finns, men inte i verkligheten. Drfr kallas det fr metafysik - kunskapen om det overkliga. Fysiken behandlar bara verkligheten, och det skiljer dem t.

Verkligheten r lagbunden, allts rrelsen i verkligheten r lagbunden. Materian rr sig inte hur som helst p ett obegripligt stt. Det finns orsaker och verkan och hela hndelsefrloppet r att varje situation beror p situationen som fanns fre, och vi r beroende av vr medfdda skdning av tiden fr att frst detta.

Det overkliga r inte lagbundet. Det overkliga, drmmar, hallucinationer, osv, finns allts, men inte i verkligheten. Det overkliga finns bara i vra huvuden.

Rummet och tiden r ett undantag, ty de r lagbundna och tillhr det overkliga, vilket ger dem en karaktr av att vara verkliga som kan kallas fr en illusion.

Metafysik r ingen exakt vetenskap. Och hur kan du pst att rum och tid inte finns i verkligheten?

Jag tror att du har lite svrt att frestlla dig dimensioner, och jag tror det r detta allt bottnar i.

Och, materia, p kvantniv kan rra sig lite hur det vill. Inte obegripligt, men slumpmssigt. Det finns absolut INTE orsak och verkan till allt, och dr det finns, s beror detta p observatren i relation till hndelsen.

Rummet och tiden finns. De r verkliga, och du upplever dem. Vi kan pverka dem bda, och vi kan mta p dem. Vi kan ven beskriva dem vldigt bra.
Citera
2014-07-01, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Okej, frst av allt s br du strukturera dina inlgg s de blir lite tydligare vad du menar. Angende det frsta du skriver i din trdstart s antar jag att du refererar till rummet, med de 3 dimensioner som vi upplever. Det rummet bestr utav ngonting. Detta ngontinget har ven egenskaper s som elastisitet.

En tidpunkt r relativ till andra tidpunkter, och till observatren. En observatr kan se att en sak hnder frst, och en annan ser att en annan sak hnder fre denna. Detta beror p relativiteten till betraktaren.
Ska man g in lite djupare s har Hawkins myntat begreppet immaginr tid, som d r ytterligare en dimension p tidslinjen.
Tidslinjen som s, kan variera beroende p vem som gr observationen. ven om tv observatrer ser olika hndelsefrlopp, s kan bda tv ha rtt. Det beror p den som avgr om det r rtt eller ejs, relation till de bda tidigare observatrerna.
Riktningen som tiden gr r dock den samma, och det r frammt.

Detta r mrkligt, och icke inituitivt (heter det s?). Men det r s vrlden fungerar, och ven om det r svrt fr oss som djur att f klara bilder i huvudet av hur det fungerar, s betyder inte det att det r metafysik.
Sttet vi lser detta p r genom matematiken.

Jag vet faktiskt inte vad din pong med allt r, men jag tycker mig knna igen ditt sett att resonera kring vetenskap d jag sett det innan.
Min gissning r att du inte lst s mycket djupare om det, utan bara gr efter populistiska bilder som du lst om i tidningar. Ger du dig in p matten bakom allt detta, samt hmtar din uppfattning om hur vrlden fungerar genom t.ex. Stanford eller Yales kurser som ligger uppe p youtube, s tror jag att du kommer f en mycket klarare bild av hur allt fungerar.

Jag ber om urskt p frhand om jag skulle ha missuppfattat dig.

Jag refererar till min metafysiska utredning av rummet vi kan skda utan att anvnda vra sinnesorgan, och som vi inte kan frigra oss frn. Utredningen beskriver det rummet i trdstarten.
Observera att vr medfdda skdning av rummet r INTE hmtad frn verkligheten, och rummet finns inte i verkligheten.

Menar du att det metafysiska rummet bestr av ngonting? Elastiskt?

Det skulle vara av vrde fr diskussionen, i s fall, om du berttar vad rummet bestr av och hur du vet det. Beskriv det elastiska s noga du kan. Annars kan vi inte avgra vad du menar.

Nr du brjar tala om observationer, d r det relativitetsteori, ty vi anvnder ljus vid vra observationer, och ljus har en konstant hastighet, men det dr r ngonting helt annat som inte talar om fr oss vad tiden R och hur den fungerar, och r inte en diskussion om tiden utan om tidens relativitet.

Tiden, beskriven som en fjrde axel, allts en tallinje, i ett koordinatsystem, r missvisande, ty tiden har ingen dimension. Tiden kan inte rra sig lngs tallinjen i ngon speciell riktning, har ingen frihetsgrad. Tidens egenskaper r att tidpunkterna kommer efter varandra, och drfr kan ingen tidpunkt vara lika med en annan tidpunkt, och talet om tidens riktning blir meningslst.

Kvantfysiken r inte riktigt utredd, och kan inte utan vidare appliceras p vr makroverklighet. Kvantfysik r en teoretisk tankemodell som beskriver en mekanik dr energin inte r kontinuerlig utan frekommer i minsta kvantpaket, och r inspirerad av den danske atomfysikens fader, Niels Bohr.

Du knner igen mitt stt att diskutera? Bra! Jag skulle vara mycket tacksam mot dig om du kunde vertyga mig om att jag r ute och turnerar (som vanligt) och har fel i grunden. D erknner jag det utan omsvep och tackar dig fr att du har tagit mig ur en villfarelse. Tror du inte mig?

Jag r inte hr fr att spela Allan eller vara stddig.
Jag vill stlla frgor och veta vad ni tycker fr att lra mig.
Har du ngot att lra ut?
Jag suger det t mig likt en svamp.
Jag r vetgirig, och fullt medveten om att jag KAN ha i grunden fel. Det har hnt frut.
Se min trd: "Hur kan solsystemet vara stabilt i flera miljarder r?"
I den trden hade jag fel i grunden, det erknde jag.
Jag r rdd fr att det r samma sak i denna trd, och jag r inte s stddig innerst inne som jag kanske lter ibland. Det r bara en mask fr dlja min oskerhet, det fattar ni vl?
Senast redigerad av carllarsen 2014-07-01 kl. 05:59.
Citera
2014-07-01, 05:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Metafysik r ingen exakt vetenskap. Och hur kan du pst att rum och tid inte finns i verkligheten?

Jag tror att du har lite svrt att frestlla dig dimensioner, och jag tror det r detta allt bottnar i.

Och, materia, p kvantniv kan rra sig lite hur det vill. Inte obegripligt, men slumpmssigt. Det finns absolut INTE orsak och verkan till allt, och dr det finns, s beror detta p observatren i relation till hndelsen.

Rummet och tiden finns. De r verkliga, och du upplever dem. Vi kan pverka dem bda, och vi kan mta p dem. Vi kan ven beskriva dem vldigt bra.

Kant r min lromstare, och hans formuleringar r de vassaste och knivskarpaste jag ngonsin erfarit. Det tog mig en del dag att lsa frsta sidan i hans bermda KRITIK AV RENA FRNUFTET. Ty Kant mste man lsa noga, om man vill frska hnga med. Jag frsker efterlikna Kant och du mste lsa mina ord noga.

Jag har sagt att vr medfdda skdning av tiden och rummet inte finns i verkligheten, och jag har bevisat det, om du lser mig noga.

Rummet och tiden finns, javisst. Men var? Du sger att de r verklighet och att vi kan beskriva dem mycket bra, men du beskriver inte dem fr mig. Kan vi uppleva tiden och rummet, sger du? Som en slags knsla, menar du? D nrmar du dig insikten och r nra att genomskda illusionen av att tiden och rummet r verkliga. Du kan inte frigra dig frn dem, och r beroende av att de finns.
Men du frvxlar dem med verklighet, liksom Albert.

Du nmnde ett intressant ord i ditt inlgg: slumpen, och sa att lagen om aktion och reaktion inte alltid gller i kvantfysiken. Slumpen behandlar jag i min trd: "Finns slumpen?". Slumpen kan vara missvisande som begrepp, drfr att slumpen handlar om sannolikheter att ngot skall hnda, och nr det hnder r inte av slumpen utan fr att det MSTE hnda frr eller senare.

Kom igen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in