Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Robin
Okej, först av allt så bör du strukturera dina inlägg så de blir lite tydligare vad du menar. Angående det första du skriver i din trådstart så antar jag att du refererar till rummet, med de 3 dimensioner som vi upplever. Det rummet består utav någonting. Detta någontinget har även egenskaper så som elastisitet.
En tidpunkt är relativ till andra tidpunkter, och till observatören. En observatör kan se att en sak händer först, och en annan ser att en annan sak händer före denna. Detta beror på relativiteten till betraktaren.
Ska man gå in lite djupare så har Hawkins myntat begreppet immaginär tid, som då är ytterligare en dimension på tidslinjen.
Tidslinjen som så, kan variera beroende på vem som gör observationen. Även om två observatörer ser olika händelseförlopp, så kan båda två ha rätt. Det beror på den som avgör om det är rätt eller ej´s, relation till de båda tidigare observatörerna.
Riktningen som tiden går är dock den samma, och det är frammåt.
Detta är märkligt, och icke inituitivt (heter det så?). Men det är så världen fungerar, och även om det är svårt för oss som djur att få klara bilder i huvudet av hur det fungerar, så betyder inte det att det är metafysik.
Sättet vi löser detta på är genom matematiken.
Jag vet faktiskt inte vad din poäng med allt är, men jag tycker mig känna igen ditt sett att resonera kring vetenskap då jag sett det innan.
Min gissning är att du inte läst så mycket djupare om det, utan bara går efter populistiska bilder som du läst om i tidningar. Ger du dig in på matten bakom allt detta, samt hämtar din uppfattning om hur världen fungerar genom t.ex. Stanford eller Yale´s kurser som ligger uppe på youtube, så tror jag att du kommer få en mycket klarare bild av hur allt fungerar.
Jag ber om ursäkt på förhand om jag skulle ha missuppfattat dig.
Jag refererar till min metafysiska utredning av rummet vi kan åskåda utan att använda våra sinnesorgan, och som vi inte kan frigöra oss från. Utredningen beskriver det rummet i trådstarten.
Observera att vår medfödda åskådning av rummet är INTE hämtad från verkligheten, och rummet finns inte i verkligheten.
Menar du att det metafysiska rummet består av någonting? Elastiskt?
Det skulle vara av värde för diskussionen, i så fall, om du berättar vad rummet består av och hur du vet det. Beskriv det elastiska så noga du kan. Annars kan vi inte avgöra vad du menar.
När du börjar tala om observationer, då är det relativitetsteori, ty vi använder ljus vid våra observationer, och ljus har en konstant hastighet, men det där är någonting helt annat som inte talar om för oss vad tiden ÄR och hur den fungerar, och är inte en diskussion om tiden utan om tidens relativitet.
Tiden, beskriven som en fjärde axel, alltså en tallinje, i ett koordinatsystem, är missvisande, ty tiden har ingen dimension. Tiden kan inte röra sig längs tallinjen i någon speciell riktning, har ingen frihetsgrad. Tidens egenskaper är att tidpunkterna kommer efter varandra, och därför kan ingen tidpunkt vara lika med en annan tidpunkt, och talet om tidens riktning blir meningslöst.
Kvantfysiken är inte riktigt utredd, och kan inte utan vidare appliceras på vår makroverklighet. Kvantfysik är en teoretisk tankemodell som beskriver en mekanik där energin inte är kontinuerlig utan förekommer i minsta kvantpaket, och är inspirerad av den danske atomfysikens fader, Niels Bohr.
Du känner igen mitt sätt att diskutera? Bra! Jag skulle vara mycket tacksam mot dig om du kunde övertyga mig om att jag är ute och turnerar (som vanligt) och har fel i grunden. Då erkänner jag det utan omsvep och tackar dig för att du har tagit mig ur en villfarelse. Tror du inte mig?
Jag är inte här för att spela Allan eller vara stöddig.
Jag vill ställa frågor och veta vad ni tycker för att lära mig.
Har du något att lära ut?
Jag suger det åt mig likt en svamp.
Jag är vetgirig, och fullt medveten om att jag KAN ha i grunden fel. Det har hänt förut.
Se min tråd: "Hur kan solsystemet vara stabilt i flera miljarder år?"
I den tråden hade jag fel i grunden, det erkände jag.
Jag är rädd för att det är samma sak i denna tråd, och jag är inte så stöddig innerst inne som jag kanske låter ibland. Det är bara en mask för dölja min osäkerhet, det fattar ni väl?