• 1
  • 2
2014-07-01, 11:00
Medlem
Jag tror att frvirringen som rder kring carllarsens trdar och inlgg beror p (frutom hans egendomliga diskussions teknik) otydliga definitioner. Ett begrepp som carllarsen ofta anvnd i trdarna p fysikforumet r verklighet. Det finns en mngd olika tolkningar av verkligheten. Verkligheten kan vara det fundamentala som r gemensamt, objektivt och sant fr alla observatrer i universum. Inom kvantfysiken sger man ofta att de olika flten r denna fundamentala verklighet. Andra filosofiskt lagda fysiker sger att ngon sdan verklighet inte behvs i vr modellbaserade realism och andra sger att de inte vet om det finns ngon verklighet enligt denna definition. Den vanligaste definitionen p verklighet inom all vetenskap r det som r mtbart. Med denna definition r bde tid och rum verkligt. Du mter rummet med en linjal och tiden med en klocka. Ett litet problem med denna definition r att verklighetsbegreppet blir relativ till observatren. Men detta r ok om man bara r verens om definitionen. Sen har vi carllarsens definition p verklighet som verkar vara en blandning och mtbart och ickemtbart. Tid och rum r enligt carllarsen metafysiska objekt som inte r verkliga trots de r mtbara medan andra mtbara egenskaper som vrme och tryck r verkliga och som han sger bestr av ngot. Drfr blir det svrt att fra en vettig diskussion i mnet. Jag fattar fortfarande inte vad carllarsen r ute efter .
Citera
2014-07-01, 11:07
Medlem
Hr kommer tv mycket bra och enkla Youtube klipp som kanske kan tillfra ngot i diskussionen om inte s bortse ifrn dem . OBS de ska ses i rtt ordning.

https://www.youtube.com/watch?v=WATDHbW9Otc

https://www.youtube.com/watch?v=XR5XxDbpd2M
Citera
2014-07-01, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Jag tror att frvirringen som rder kring carllarsens trdar och inlgg beror p (frutom hans egendomliga diskussions teknik) otydliga definitioner. Ett begrepp som carllarsen ofta anvnd i trdarna p fysikforumet r verklighet. Det finns en mngd olika tolkningar av verkligheten. Verkligheten kan vara det fundamentala som r gemensamt, objektivt och sant fr alla observatrer i universum. Inom kvantfysiken sger man ofta att de olika flten r denna fundamentala verklighet. Andra filosofiskt lagda fysiker sger att ngon sdan verklighet inte behvs i vr modellbaserade realism och andra sger att de inte vet om det finns ngon verklighet enligt denna definition. Den vanligaste definitionen p verklighet inom all vetenskap r det som r mtbart. Med denna definition r bde tid och rum verkligt. Du mter rummet med en linjal och tiden med en klocka. Ett litet problem med denna definition r att verklighetsbegreppet blir relativ till observatren. Men detta r ok om man bara r verens om definitionen. Sen har vi carllarsens definition p verklighet som verkar vara en blandning och mtbart och ickemtbart. Tid och rum r enligt carllarsen metafysiska objekt som inte r verkliga trots de r mtbara medan andra mtbara egenskaper som vrme och tryck r verkliga och som han sger bestr av ngot. Drfr blir det svrt att fra en vettig diskussion i mnet. Jag fattar fortfarande inte vad carllarsen r ute efter .

Du har en egendomlig smak fr att krngla till saker och ting, istllet fr att hylla den enkla och geniala, herr Kaptenen, tycker jag.

Vad r verklighet?

Vad menar du? Vad r problemet?

Om jag frgar dig, om det finns riktiga troll i verkligheten?

Frstr du begreppet verkligheten d, eller frgar du efter en definition p verkligheten d ocks?

Jag tror inte att vi behver en definition p vad verklighet r, frstr du, av naturliga skl. Det fattar vi vl sjlv? Det r en omdmesfrga. Gud kan vara verklig fr mnga.

Jag har ju lmnat ett frslag att brja med, som du kan jobba vidare p sjlv om det r s ndvndigt fr dig med en skriftlig definition. Vi vet inte VAD verkligheten r, vi vet bara att den r lagbunden, och det r inte riktigt samma sak, frstr du.

Vad tycker alla ni andra?
Behver vi en definition p verkligheten?
Begriper inte var och en det, sjlv?
Senast redigerad av carllarsen 2014-07-01 kl. 13:46.
Citera
2014-07-01, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Hr kommer tv mycket bra och enkla Youtube klipp som kanske kan tillfra ngot i diskussionen om inte s bortse ifrn dem . OBS de ska ses i rtt ordning.

https://www.youtube.com/watch?v=WATDHbW9Otc

https://www.youtube.com/watch?v=XR5XxDbpd2M

Kan du inte bertta istllet med egna ord vad du vill tillfra, s slipper jag att klicka p lnkarna och kanske da bort tid i ondan. Tnk om dom har 45 minuters speltid och pongen kommer i slutet?
Jag mste hlla trden, annars tappar jag den.

Kommer jag in p youtube, d fastnar jag dr, garanterat, och fr syn p annat.
Senast redigerad av carllarsen 2014-07-01 kl. 13:42.
Citera
2014-07-01, 16:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Metafysik betecknar normalt en inriktning inom filosofi, och denna trd r i allt vsentligt filosofiskt inriktad.

Drfr flyttar vi trden --> Filosofi

/Moderator
Citera
2014-07-02, 07:13
Bannlyst
Jag r ute ur trden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto