• 1
  • 2
2014-06-27, 23:23
Medlem
Cuprums avatar
Jag fiskar ibland och tar med mig fisk hem för att laga. Oftast är de gädda, och då brukar jag fjälla gäddan genom skrapa längs fjällen med baksidan/ryggen av en kniv.

Har nu fått upp två hyffsat stora abborrar, men abborrens fjäll sitter så mycket hårdare, blir nästan så att man sliter av huden för att få bort fjällen. Inte alls bara att skrapa på som med gädda.

Min fråga är då, finns de en bättre metod för att fjälla dom?

Infångade idag, har lagt dom i kylen för att tillagas imorgon.

De går att filea, jag vet, men jag vill gärna just fjälla dom, tänker steka dom i ugnen eller i pannan med fett och kryddor m.m, väldigt gott med ätbart skinn tycker jag.
Senast redigerad av Cuprum 2014-06-27 kl. 23:33.
Citera
2014-06-27, 23:40
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
Jag fiskar ibland och tar med mig fisk hem för att laga. Oftast är de gädda, och då brukar jag fjälla gäddan genom skrapa längs fjällen med baksidan/ryggen av en kniv.

Har nu fått upp två hyffsat stora abborrar, men abborrens fjäll sitter så mycket hårdare, blir nästan så att man sliter av huden för att få bort fjällen. Inte alls bara att skrapa på som med gädda.

Min fråga är då, finns de en bättre metod för att fjälla dom?

Infångade idag, har lagt dom i kylen för att tillagas imorgon.

De går att filea, jag vet, men jag vill gärna just fjälla dom, tänker steka dom i ugnen med fett och kryddor m.m, ätbart skinn är viktigt då.

Låt fisken ligga på en bräda, håll i bakfenan och kör metodiskt bakifrån med korta drag. Det går, men det är ett ganska drygt jobb och risken finns att skinnet och köttet skadas om man inte tar det lugnt.
Citera
2014-06-27, 23:40
Medlem
christerys avatar
Tja, jag har då aldrig fjällat en abbis. Men jag förstår att du tycker att dom sitter som f*n.

Är det inte bara att acceptera ödet, det blir inte av att fjälla firrarna och smaska på skinnet.
Citera
2014-06-27, 23:41
Medlem
mainfurers avatar
Finns ingen anlednung att fjälla abborre oavsett vad du ska göra med dem.
Citera
2014-06-27, 23:45
Medlem
snuffomans avatar
Närapå hopplöst att fjälla en abborre, det är betydligt lättare att bara flå dem. Skär av huvud och alla fenor, "sprätta" längs med rygg och buk så du delar skinnet i en höger och en vänster halva. Skär lite försiktigt i främre övre delen och sen för kniven mot skinnet och nyp tag med hjälp av tummen och dra av skinnet. Det brukar gå väldigt lätt när man väl gjort det ett par gånger och det enda som försvinner med skinnet (om något) är lite bukfett som du ändå inte vill ha.
Citera
2014-06-27, 23:52
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Finns ingen anlednung att fjälla abborre oavsett vad du ska göra med dem.

Det tycker jag nog att det gör. Det är snyggt med skinn kvar och det ger vissa fördelar för tillagning och smak. Personligen tycker jag att det är för mycket besvär, men det finns många recept som föreskriver fjällning av abborre.
Citera
2014-06-28, 00:10
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det tycker jag nog att det gör. Det är snyggt med skinn kvar och det ger vissa fördelar för tillagning och smak. Personligen tycker jag att det är för mycket besvär, men det finns många recept som föreskriver fjällning av abborre.

När det gäller abborre så kan jag inte se några fördelar. kanske är det snyggt, men vill du att det ska se fjolligt ut, eller vill du ha köttet? Du är stockholmare va?`eller från söderut.
Citera
2014-06-28, 00:27
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
När det gäller abborre så kan jag inte se några fördelar. kanske är det snyggt, men vill du att det ska se fjolligt ut, eller vill du ha köttet? Du är stockholmare va?`eller från söderut.

TS vill ha tips om hur abborre ska fjällas. Dina illa formulerade synpunkter gällande mig och min hemort är fullständigt irrelevanta.
Citera
2014-06-28, 00:32
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
TS vill ha tips om hur abborre ska fjällas. Dina illa formulerade synpunkter gällande mig och min hemort är fullständigt irrelevanta.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt, missväxlade dig och TS.

Det vi brukade göra var att skära av fenorna, dra med kniven på utsidan några drag och sedan in halstret, sedan skrapa av köttet.
Citera
2014-06-28, 00:39
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Närapå hopplöst att fjälla en abborre, det är betydligt lättare att bara flå dem. Skär av huvud och alla fenor, "sprätta" längs med rygg och buk så du delar skinnet i en höger och en vänster halva. Skär lite försiktigt i främre övre delen och sen för kniven mot skinnet och nyp tag med hjälp av tummen och dra av skinnet. Det brukar gå väldigt lätt när man väl gjort det ett par gånger och det enda som försvinner med skinnet (om något) är lite bukfett som du ändå inte vill ha.

Ännu lättare är att ta en sax. Sätt spetsen på saxen i nacken på abborren. Klipp först ett snitt utmed ryggen på ena sidan av ryggfenan. Sen andra sidan. Flå sedan fisken bakifrån. Då följer också magrenset med.
Citera
2014-06-28, 00:49
Medlem
StevenGerrards avatar
https://www.youtube.com/watch?v=2Pm5ckBbkqc

Såg ju inte supersmidigt ut...
Citera
2014-06-28, 01:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StevenGerrard
https://www.youtube.com/watch?v=2Pm5ckBbkqc

Såg ju inte supersmidigt ut...

Men då går det ju i alla fall, jag min dumme fan varmröker dom bara och fjällen och skinnet är mer som inneslutningen till fisken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in