• 1
  • 2
2014-06-28, 01:58
Avstängd
EastClintfoods avatar
Haha, att fjälla av en abborre var som att komma hem med massa småsår på händerna..

nej det hände mig faktiskt en gång, det är ingen idé fjälla av den skiten, stek den bara som den är.. Den är ren nog
Senast redigerad av EastClintfood 2014-06-28 kl. 02:01.
Citera
2014-06-28, 05:10
Medlem
Judasbrors avatar
vet inte hur stora dom är men ligger dom på runt 8hg-1kg så ska det inte vara några problem och pilla upp skinnet lite och sendan bara dra av det.
Citera
2014-06-28, 09:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judasbror
vet inte hur stora dom är men ligger dom på runt 8hg-1kg så ska det inte vara några problem och pilla upp skinnet lite och sendan bara dra av det.

Det är busenkelt att flå en abborre. Men här handlar det om att fjälla abborre och det är betydligt mer knepigt.
Citera
2014-06-28, 09:51
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är busenkelt att flå en abborre. Men här handlar det om att fjälla abborre och det är betydligt mer knepigt.

Man fjällar INTE Abborre. Finns ingen anledning till det. Man tillagar(kokar/steker/röker) och sedan så släpper skinnet med fjällen skitlätt.

Eller så flår man.
Citera
2014-06-28, 09:51
Medlem
klybans avatar
Nä, detta är ett jobb jag aldrig tänker göra.
Är extremt drygt och tråkigt.
Så filea för min del och vill ha +3hg helst.
Då man kan i alla fall få till okey filéer.
Citera
2014-06-28, 14:50
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Närapå hopplöst att fjälla en abborre, det är betydligt lättare att bara flå dem. Skär av huvud och alla fenor, "sprätta" längs med rygg och buk så du delar skinnet i en höger och en vänster halva. Skär lite försiktigt i främre övre delen och sen för kniven mot skinnet och nyp tag med hjälp av tummen och dra av skinnet. Det brukar gå väldigt lätt när man väl gjort det ett par gånger och det enda som försvinner med skinnet (om något) är lite bukfett som du ändå inte vill ha.

Precis, abborrar skall flås och inte fjällas.
Citera
2014-06-28, 17:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Man fjällar INTE Abborre. Finns ingen anledning till det. Man tillagar(kokar/steker/röker) och sedan så släpper skinnet med fjällen skitlätt.

Eller så flår man.

Poängen är att skinnet ska vara kvar eftersom det ger ett bättre resultat när man steker fisk. Det finns många recept där abborre fjällas. Personligen tycker jag inte att det är värt besväret, men vissa (och däribland trådskaparen) vill ha det så.
Citera
2014-06-28, 17:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Poängen är att skinnet ska vara kvar eftersom det ger ett bättre resultat när man steker fisk. Det finns många recept där abborre fjällas. Personligen tycker jag inte att det är värt besväret, men vissa (och däribland trådskaparen) vill ha det så.
Det går ju inte alls att säga emot.
Då skinn och steka, så har ju skinnet en funktion.
Där den skyddar köttet vid stekning, och smak från skinnet.
Kokar man den, så ser jag ingen större funktion
Citera
2014-06-28, 19:49
Medlem
Cuprums avatar
Tack för alla tips! Som flera har sagt ville jag helst fjälla den för smakens skull. Skinnet håller inne och suger in de man steker den i. Blir godare så helt enkelt IMO.
Jag lyckades fjälla den, gjorde som i den där youtube-videon någon länkade, alltså att helt enkelt använda ett rivjärn. Fick riva en hel del, men de gick! La den sedan i ett foliepaket i ugnen med olivolja, salt, gul lök, vitlök och persilja. Samt en klick smör i buken.
Citera
2014-06-28, 21:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
Tack för alla tips! Som flera har sagt ville jag helst fjälla den för smakens skull. Skinnet håller inne och suger in de man steker den i. Blir godare så helt enkelt IMO.
Jag lyckades fjälla den, gjorde som i den där youtube-videon någon länkade, alltså att helt enkelt använda ett rivjärn. Fick riva en hel del, men de gick! La den sedan i ett foliepaket i ugnen med olivolja, salt, gul lök, vitlök och persilja. Samt en klick smör i buken.

Du får prova samma tillagning utan att ha fjällat, köttet blir kanske saftigare åxå av den behandlingen. Men då får du ju inte käka skinnet+fjäll såklart.

Salta innan, låt den dra ett dygn och sen är det bara fylla buken med lite gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in