Citat:
Att komma loss från de falska tankarna är att sluta tro att man har någon sorts kontroll. Tro att man kan förändra något i naturen. Med andra ord leka gud.
De falska tankarna försöker förändra verkligheten till att "stämma överens" med fantasierna. Kan inte acceptera verklighetens faktum. Ja helt oenlig med det oförändliga varandet av just verkligheten. Detta är så sjukt som det kan bli.
Att må dåligt av en till synes otillfredställande situation (kanske står du i kön och är sen till jobbet). Hjärnans pliktsystem och fantasier drar slutsats om att målet (vällust och överlevnad) uppnås genom att vara i tid till jobbet och komma fram snabbast möjligs tid genom kön. Hjärnan som inte längre följer verkligheten utan fantasierna börjar stressa. Eftersom hjärnan redan sitter fast i en fantasivärld tror den att den kan förändra verkligheten. Hjärnan tror att genom att bli förbannad, stressad och att klaga på verkligheten så kommer målet helt hokus pokus att uppnås genom magi. Ja detta sker ju såklart inte och onödigt lidande har uppstått. För både dig själv och människor runt dig. Leder till en oändlig ond cirkel av lidande och felande av naturlagarna.
De falska tankarna försöker förändra verkligheten till att "stämma överens" med fantasierna. Kan inte acceptera verklighetens faktum. Ja helt oenlig med det oförändliga varandet av just verkligheten. Detta är så sjukt som det kan bli.
Att må dåligt av en till synes otillfredställande situation (kanske står du i kön och är sen till jobbet). Hjärnans pliktsystem och fantasier drar slutsats om att målet (vällust och överlevnad) uppnås genom att vara i tid till jobbet och komma fram snabbast möjligs tid genom kön. Hjärnan som inte längre följer verkligheten utan fantasierna börjar stressa. Eftersom hjärnan redan sitter fast i en fantasivärld tror den att den kan förändra verkligheten. Hjärnan tror att genom att bli förbannad, stressad och att klaga på verkligheten så kommer målet helt hokus pokus att uppnås genom magi. Ja detta sker ju såklart inte och onödigt lidande har uppstått. För både dig själv och människor runt dig. Leder till en oändlig ond cirkel av lidande och felande av naturlagarna.
Jag håller med dig, och tror jag fattar på ett ungefär i alla fall, men jag vill påstå att viljan till vällust som du talar om också skulle vara en falsk idé enligt den verklighetssynen. För enligt naturlagarna vi idag vet om finns ingen mening med oss som säger att vi ska må bra psykiskt. Att leva ett naturligt liv, utan idéer om sådant som inte finns, innebär för mig också att släppa tron på att vi har en annan mening än att överleva. Kanske är detta en tillräcklig mening som skapar vällust, tror du det?
Jag vill också ta upp detta med känslor. Jag menar oftast att känslor är viktigast, eftersom de dyker upp när vi på något sätt verkligen bryr oss, och menar att de just eftersom de sällan går att kontrollera är mest ärliga och levande. Men egentligen är de otroligt vinklade och falska idéer och fantasier. Känslorna förblindar oss, tillgodoser bara vissa delar av "sanningen" och sätter det logiska tänkandet åt sidan. Ändå är jag inte beredd att försöka bli kvitt känslorna, hur medveten jag än är om dess falskhet.
Nu går det möjligtvis att se dessa som en produkt av resten av illusionerna vi lever i, men jag tror att det inte går att undkomma att känslor faktiskt är falska och att de kommer att förbli "falska" förenklingar av verkligheten hur nära naturlagarna och "det mest sanna" vi än lever.
Sedan tror jag även att skapandet av "falska" fantasier och meningar är en del av överlevnaden, och att reglera verkligheten till naturlagarna och det som finns rent logiskt, kan komma att göra verkligheten mindre. Vår förmåga att använda vår fantasi och leva i andra världar än vår egen är fantastisk, och den måste få fylla en funktion!
Som jag sa tidigare tror jag att det på något sätt går att hålla en distans till fantasierna, eller pendla mellan fantasi och verklighet, och fortfarande kunna urskilja vad som är vad.