Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Alla verkar hålla med om att påståendet "jag är en person" är korrekt. Man känner sig själv från sitt eget perspektiv så att säga. Vem är det som känner personen? "Jag" är väl fel svar, för "jag" är den person som känns. Så antingen bör "jag är en person" vara fel, eller så är det något annat än "jag" som känner "mig."
Kniven kan skära allt utom sig själv brukar man säga. Någon som har några tankar om den som upplever jaget, och alla andra upplevelser, kan upplevas? Vad skulle det betyda om svaret är "nej"?
Vad menar du med vem det är som "känner personen"?
Jag kan känna en person, såsom en vän; men jag kan även känna personen som är jag via inre mentala känslospröt, m.a.o. genom medvetandet. Jag gissar att det är det andra som du åsyftar?
I så fall: Jaget är medvetandet -- det som upplever och som historiskt benämnts själen. En person är hela människan med egenskaper och kropp; åtminstone så som jag uppfattar ordet.
Därför är jaget en del av vem jag är som person; men personen som utgör mig sträcker sig även bortom jagets -- det medvetnas -- begränsningar. Det finns större visdom i min kropp än i min klokaste filosofi; ty min filosofi existerar enbart i det lilla strålkastarljuset kallat jaget.