Citat:
Ursprungligen postat av
seekinganonymus
"Jag" den som styr tankarna, tvättar "mig" kroppen, som oxå är du.
Detta är ungefär så fel som det kan bli.
Tankarna är resultatet av "hjärnan" som försöker styra kroppen till välmående och överlevnad. Att tro att "du" har kontroll över dina tankar är helt enligt vansinnet/fantasierna och helt oenligt med naturen. Tankarna uppkommer med ENLIGHET av teorierna som hjärnan drar slutsats av utifrån dess omgivning/situation. Hjärnan fungerar fortfarande på samma sätt i en sjuk hjärna som i en frisk (falska eller sanna tankar). Problemet är att den sjuka hjärnan tvingas följa fantasier om verkligheten medan den friska hjärnan följer teorier framkallade i enlighet med verkligheten.
En sjuk gärna tvingas följa ideer, dvs hjärnan tror att ideerna är lika verkliga som verkligheten. Egentligen MER verkliga än verkligheten.
Säg att du vandrar omkring, du ska korsa en väg. Du tittar dig omkring för att förhindra eventuella faror (i enlighet med hjärnans teorier om överlevnad). Du ser att korsningen är helt ofarlig att korsa, förnuftet driver dig att korsa gatan. Inte någon jävla idee om fri vilja "ha kontroll över sina tankar" som gör att du korsar gatan. (So far so good)....
Helt plötsligt kommer ytterligare en tanke in bilden. Den falska tanken. "Men här får jag ju inte gå, detta är inte ett övergångsställe". Svag känsla av olust/obehag/ångest uppstår. Du har nu enligt hjärnans falska idéer gjort fel. Det har skett ett fel av naturlagen. Du drivs inte längre av förnuftet, du drivs inte längre av teorierna som hjärnan skapar för att nå " målet" överlevnad och vällust. (Ja att målet är överlevnad och vällust är naturlagen, som jag har förstått).
Att låta hjärnan tro på ideer om rätt och fel, bra och dåligt osv förstör hjärnans kapacitet att förstå och agera enligt naturlagarna.
Det är kulturen, reglerna, lagarna och framför allt straffen som har försatt hjärnan i ett psykos tillstånd där definitioner, normer och "måsten" dvs plikter och rättigheter har förvandlats till verkligheter i den sjuka hjärnan.
Trots att "vi" egentligen förstår att detta inte är verkligt. Men vi lullar omkring och tror på allt våra tankar säger oss och tror att vi har kontroll över tankarna och att detta är något vi "vill". Nej. Fel......fel....fel....