• 1
  • 2
2014-06-27, 17:34
Medlem
nilosands avatar
Idag var jag inne på ett av Swebanks nya moderna kontantlösa kontor eftersom jag är orolig över den minskade möjligheten att få tillbaka de pengar jag lånat ut till dem. Jag ställde frågan: Hur får jag tillbaka mina pengar som kund hos er? Svaret jag fick var minst sagt chockerande, som långivare till Swebank hade jag inte väntat mig svaret: 'Vad ska du med så mycket pengar till?!', men det är svaret jag fick.

När den jag lånat ut mina pengar till ställer motfrågan, vad ska du med dina egna pengar till blir jag som långivare orolig. Vad har Swedbank, låntagaren med vad jag ska använda mina egna pengar till att göra? Det borde väl tvärtom ligga i långivarens intresse att ta reda på vad banken ska använda mina pengar till. Hur som helst, sedan hänvisade personen till att jag kan använda deras bankomater, fair point, men där har de tydligen satt en limit, så att så att jag bara kan få tillbaka mindre summor på en och samma gång, för att få tillbaka en summa på säg 100,000:-, vilket många har på sina konton från och till (för vissa är det en månadslön) tar det flera månader att få tillbaka alla pengar som lånats ut.

Anledningen till att Swedbank lägger ner alla sina kontor där möjligheten tidigare fanns att får tillbaka alla sina pengar på en gång är tydligen att de inte vill hantera pengar längre, dvs Swebank är en bank som inte vill hantera pengar, åtminstone in i de fall när det rör sig om långivarens/kundernas förmåga att att få tillbaka sina pengar.

Till min fråga: Är inte banken skyldig att tillbaka utlånade pengar när jag begär dem det (t.ex från ett vanligt lönekonto), effekten av Swedbanks nedläggning av kontor har gjort det extremt svårt för deras långivare att få tillbaka sina pengar? Och i det framtida kontantlösa samhället, där det inte finns några kontor alls, hur får jag tillbaka mina pengar överhuvudtaget?
Citera
2014-06-27, 17:40
Medlem
Johan_08s avatar
I mitt fall så har jag upplevt helt tvärtom, när jag ville ta bolån hos de så var det inga konstigheter alls - behövde inte visa några papper på att jag är anställd, har inkomst eller liknande utan signade bara på rakt av i stort sett.
När jag skulle ta ut en lite större summa kontanter så ringde jag min bankkontakt och där gick det att ordna till dagen efter iallafall.
Citera
2014-06-27, 17:40
Bannlyst
Läst lite dina andra trådar och du verkar vara en sån person som är emot staten. Vad menar du med att 100.000 är en månadslön för de flesta? Och hur fan lånar man pengar till en bank.
Citera
2014-06-27, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tripod1
Läst lite dina andra trådar och du verkar vara en sån person som är emot staten. Vad menar du med att 100.000 är en månadslön för de flesta? Och hur fan lånar man pengar till en bank.
när du får in din lön så har banken lånat dom pengarna av dig tills du tar ut dom ?!?!!
Citera
2014-06-27, 17:53
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripod1

Han menar självklart att pengarna som finns på hans sparkonto (och våras allas sparpengar) i realiteten är ett lån till banken. Det är ju inte så att våra pengar i verkligheten sitter på ett konto, utan det är så att pengarna används av banken under tiden. Därför kan det ses som ett lån till banken.

Men, jag har iallafall aldrig haft några problem med att ta ut större summor -dock måste man meddela det i förväg så att kontoret tar hem kontanter.
Citera
2014-06-27, 18:03
Medlem
Det är inte banken som är intresserad av vad du ska göra med dina egna pengar. Det är staten.

Även om pengarna är helt och hållet vita vill man kunna bygga flödesdiagram.
Citera
2014-06-27, 19:23
Medlem
sucuks avatar
Mest intressant är hur man gör vid en "bank run". Att en sådan kommer förr eller senare är ett faktum, vi har sett det förr runt om i världen och det kommer ske igen.

Går inte att få ut några större summor idag i sverige, det enda man kan göra är att skaffa flera olika banker och hoppas på att inte alla kraschar samtidigt.

För egen del börjar beloppen bli såpass stora att det inte känns helt tryggt att ha allt i lilla ankdammen sverige längre, i väntan på att jag skall få öppnat konto i annat land så får pengarna stå i aktiefonder inriktade på andra kontinenter och valutor.
Citera
2014-06-27, 20:27
Medlem
Det är ju för fasen bara att logga in på internetbanken och flytta pengarna så är de uttagna. Där är det inte någon som frågar vad du ska ha dem till. Det är väl inte så konstigt att de frågar varför man vill ta ut stora summor kontant, det är ju otroligt suspekt då det vad jag tror är kontant de flesta svarta affärer sker. Att däremot flytta dem digitalt är helt naturligt. Har svårt att tro att de skulle fråga en extra gång om du gick in till bankkontoret och bad dem flytta alla dina tillgångar till en annan bank. Stora summor kontant antyder att man vill göra något som man inte vill att ska vara spårbart, vilket är suspekt.
Citera
2014-06-27, 20:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrvs
Det är ju för fasen bara att logga in på internetbanken och flytta pengarna så är de uttagna. Där är det inte någon som frågar vad du ska ha dem till. Det är väl inte så konstigt att de frågar varför man vill ta ut stora summor kontant, det är ju otroligt suspekt då det vad jag tror är kontant de flesta svarta affärer sker. Att däremot flytta dem digitalt är helt naturligt. Har svårt att tro att de skulle fråga en extra gång om du gick in till bankkontoret och bad dem flytta alla dina tillgångar till en annan bank. Stora summor kontant antyder att man vill göra något som man inte vill att ska vara spårbart, vilket är suspekt.

Bara det faktum att du skriver som du gör talar för att mer kontanter borde användas, suspekt?

Du har med andra ord köpt statens och bankernas gemensamma kampanj för att baktala kontanter i syfte att ta TOTAL kontroll över medborgarna?
Citera
2014-06-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Idag var jag inne på ett av Swebanks nya moderna kontantlösa kontor eftersom jag är orolig över den minskade möjligheten att få tillbaka de pengar jag lånat ut till dem. Jag ställde frågan: Hur får jag tillbaka mina pengar som kund hos er? Svaret jag fick var minst sagt chockerande, som långivare till Swebank hade jag inte väntat mig svaret: 'Vad ska du med så mycket pengar till?!', men det är svaret jag fick.

Den största anledningen till varför de frågar vad du ska ha dina kontanter till är för att de vill komma med andra förslag på hur du ska få ut dina pengar. Säger du att du ska gå till den lokala bilhandlaren och köpa en bil så kommer de föreslå att du tar ut en postväxel istället eller att du ska använda ditt betalkort. Ska du betala handpenningen till ett hus får du kanske som förslag att du ska föra över pengarna istället. Detta för att det tar tid att få fram kontanter och att det är en stor risk för både dig och mottagaren att bära omkring på mängder av papperslappar.
Citera
2014-06-27, 22:19
Medlem
Ja, jag fattar inte varför man ska hålla på med kontanter. Det kommer ju bara dåliga saker ifrån kontanthantering. Fakum är ju att det är hur enkelt som helst att ta ut pengar digitalt. Litar du inte på en bank är det bara att byta till en annan.
Citat:
statens och bankernas gemensamma kampanj för att baktala kontanter i syfte att ta TOTAL kontroll över medborgarna
jag vet inte vad jag ska säga, vill du bo i skogen så du slipper det hemska samhället eller vad händer? Bankerna agerar ju efter statens regler och efter hur de får nya kunder. Jag skulle inte vilja ha mina pengar på en bank som tvättar pengar utan en som tar ansvar för samhället (och därmed enkelt frågar kunderna vad de tänker använda sina stora kontantutdrag till). Eftersom alla storbankerna drivs som aktiebolag går det dessutom att köpa delar av dem och själv påverka på bolagsstämmorna hur du vill att banken ska förhålla sig. Angående "bank run" så finns ju den statliga insättningsgarantin på 100 000 euro så har du mindre pengar än så på banken är de säkra även mot en eventuell bankkonkurrs.
Citera
2014-06-27, 22:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrvs
Ja, jag fattar inte varför man ska hålla på med kontanter. Det kommer ju bara dåliga saker ifrån kontanthantering. Fakum är ju att det är hur enkelt som helst att ta ut pengar digitalt. Litar du inte på en bank är det bara att byta till en annan. jag vet inte vad jag ska säga, vill du bo i skogen så du slipper det hemska samhället eller vad händer? Bankerna agerar ju efter statens regler och efter hur de får nya kunder. Jag skulle inte vilja ha mina pengar på en bank som tvättar pengar utan en som tar ansvar för samhället (och därmed enkelt frågar kunderna vad de tänker använda sina stora kontantutdrag till). Eftersom alla storbankerna drivs som aktiebolag går det dessutom att köpa delar av dem och själv påverka på bolagsstämmorna hur du vill att banken ska förhålla sig. Angående "bank run" så finns ju den statliga insättningsgarantin på 100 000 euro så har du mindre pengar än så på banken är de säkra även mot en eventuell bankkonkurrs.

Shit, snacka om att ha svalt propagandan med sänke och allt

Tänk själv istället för att rabbla upp det som du fått höra av stat och banker. Forex har en bra slogan på sin reklam, en bank utan kontanter är som en frisör utan sax. Tänkvärt....

Edit:

Vad gäller bank"garantin" så såg vi hur mycket den hjälpte när cypern gick loss. Den är HELT beroende av politiska beslut och du kan vara helt säker på att det blir snabba ändringar om så behövs.
Senast redigerad av sucuk 2014-06-27 kl. 22:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in