2014-06-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Den största anledningen till varför de frågar vad du ska ha dina kontanter till är för att de vill komma med andra förslag på hur du ska få ut dina pengar. Säger du att du ska gå till den lokala bilhandlaren och köpa en bil så kommer de föreslå att du tar ut en postväxel istället eller att du ska använda ditt betalkort. Ska du betala handpenningen till ett hus får du kanske som förslag att du ska föra över pengarna istället. Detta för att det tar tid att få fram kontanter och att det är en stor risk för både dig och mottagaren att bära omkring på mängder av papperslappar.

Nja vad jag vet är det huvudsakligen för att de tvingas av finansinspektionen att arbeta aktivt mot penningtvätt.
Citera
2014-06-27, 22:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrvs
Nja vad jag vet är det huvudsakligen för att de tvingas av finansinspektionen att arbeta aktivt mot penningtvätt.

Precis, och det gäller insättningar. Banken skall skita högaktningsfullt i vad deras kunder skall göra med uttagna medel, i vart fall sålänge inte FI lägger sin näsa i blöt och tvingar dem.
Citera
2014-06-27, 22:35
Medlem
Forex är också kända för att ha varit med i en del skandaler med penningtvätt. Jag tycker bankerna ska fråga även vid uttag, så får de som tänkt betala hantverkaren svart eller vem det nu är när vi både har RUT och ROT-avdrag, sig en extra funderare.
Citera
2014-06-27, 22:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Forex är också kända för att ha varit med i en del skandaler med penningtvätt. Jag tycker bankerna ska fråga även vid uttag, så får de som tänkt betala hantverkaren svart eller vem det nu är när vi både har RUT och ROT-avdrag, sig en extra funderare.

Nu finns det andra, helt legitima orsaker till att man föredrar kontanter också så du skall inte vara så snabb att hävda olagligheter.

Alla mina pengar är vita men jag föredrar att handla kontant dels för att man slipper spårbarhet och dels för att man har betydligt bättre koll på kontanter än när man bara stoppar kortet i en terminal. Det är bevisat att kortterminal ökar butikers omsättning och det är just pga psykologin i cash.
Citera
2014-06-27, 22:58
Medlem
Nej men så brukar du antagligen inte ta ut 30 000 + för att du tycker att det är smidigare med kontanter och att du får bättre koll på din ekonomi. Det är nog knappast någon som tycker att det är smidigare att hantera stora belopp i kontanter där av undrar de. De legitima orsakerna att använda sig av kontanter handlar oftast om mindre summor. Det är bara de stora uttagen det finns anledning att fråga om, absolut inte om alla uttag. Och om man tycker att man får bättre koll om man tar ut allt på en gång så är det väl inte så svårt att förklara för banktjänstemannen?
Citera
2014-06-27, 23:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej men så brukar du antagligen inte ta ut 30 000 + för att du tycker att det är smidigare med kontanter och att du får bättre koll på din ekonomi. Det är nog knappast någon som tycker att det är smidigare att hantera stora belopp i kontanter där av undrar de. De legitima orsakerna att använda sig av kontanter handlar oftast om mindre summor. Det är bara de stora uttagen det finns anledning att fråga om, absolut inte om alla uttag. Och om man tycker att man får bättre koll om man tar ut allt på en gång så är det väl inte så svårt att förklara för banktjänstemannen?

Du tycker mycket om hur andra skall leva sina liv, liksom staten och bankerna. Som tur är så finns det en liten men väldigt irriterande del av befolkningen som inte frivilligt böjer sig fram och tar den i arschlet på kommando.

Om jag säger att jag för det mesta har mer än 30k i plånboken och att detta har givit mig tillfälle till en del bra affärer genom åren, helt legitima och med vita skattade pengar, vad har du att säga om det?

Inser du hur mycket övertalningsförmåga det ligger i en bunt sedlar när någon behöver pengar och säljer något?
Citera
2014-06-27, 23:40
Medlem
Då säger jag grattis, jag tror att det är ganska ovanligt att man har över 30k i plånboken frekvent men fungerar det för dig så har du säkert heller inte svårt att förklara det för banken. Jag ser det inte som att få den där bak bara för att jag följer alla de regler och lagar vi gemensamt satt upp tillsammans och känner du som det är det upp till dig.
Citera
2014-06-28, 00:04
Medlem
Det är inte banken som styr hur mycket du får ta ut och sätta in på bankomaterna utan det är bestämt genom lagen mot penningtvätt och finansinspektionen. Tyvärr inte något banken kan göra något åt.
Citera
2014-06-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xoeh
Det är inte banken som styr hur mycket du får ta ut och sätta in på bankomaterna utan det är bestämt genom lagen mot penningtvätt och finansinspektionen. Tyvärr inte något banken kan göra något åt.

Jo det är banken som har satt upp dom reglerna, dom regler som finns kring penningtvätt är inte i närheten så hårda. T ex så kräver Swedbank papper om man vill sätta in mer än 10 000 kronor och hänvisar tilll Eu-regler. Reglerna som Eu har satt upp har 10 000 euro som gräns, detta har Swedbank modifierat till 10 000 kronor.

Anledning till att de gör detta och är så emot kontanter är för att de tjänar ofantliga summor på att hålla pengarna digitala eftersom de dels stannar i systemet och kan användas av banken och dels eftersom man idag inte kan göra digitala överföringar gratis. Ska du genomföra en digital transaktion idag så måste någon av parterna betala för sig, antingen genom månadsavgiften för internetbank och Swift och allt vad det heter eller genom månadsavgift på betalkort och avgifter per transaktion (butikerna får betala rejält för att få ta betalt med mastercard eller visa).

Men man bör också veta att Swedbank och Nordea är undantagen, rör man sig bort från de här bankerna så blir det mycket trevligare. I princip alla andra banker är mycket bättre när det kommer till att hantera kontanter.
Citera
2014-06-28, 00:20
Medlem
sucuks avatar
Det viktiga är att man inte sväljer allt utan kritiskt tänkande. Bankerna tjänar på kortköpen genom avgifter så det ligger i allra högsta grad i deras intresse att basha kontanter. Staten älskar att ha kontroll över medborgarna och det blir nirvana när varenda transaktion loggas.

Som privatperson bör man då inta en sunt skeptisk hållning och göra en rimlighetsanalys, gagnar detta *verkligen* mig i det långa loppet?

Jag kan säga att den analysen gjorde jag för länge sedan och kom snabbt fram till att jag har mycket att förlora men föga att vinna på en sådan utveckling.

Hur skall man tända girigheten i folk viftande med ett plastkort? Helt värdelöst för affärer
Citera
2014-06-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det viktiga är att man inte sväljer allt utan kritiskt tänkande. Bankerna tjänar på kortköpen genom avgifter så det ligger i allra högsta grad i deras intresse att basha kontanter. Staten älskar att ha kontroll över medborgarna och det blir nirvana när varenda transaktion loggas.

Som privatperson bör man då inta en sunt skeptisk hållning och göra en rimlighetsanalys, gagnar detta *verkligen* mig i det långa loppet?

Jag kan säga att den analysen gjorde jag för länge sedan och kom snabbt fram till att jag har mycket att förlora men föga att vinna på en sådan utveckling.

Hur skall man tända girigheten i folk viftande med ett plastkort? Helt värdelöst för affärer

Egentligen är det inte ett så stort problem, undvik bara Swedbank så är problemet nästan löst. Det är som sagt inte staten som är den stora fienden i den här frågan utan Swedbank. Staten är inte i närheten lika intresserade av det som Swedbank själva.
Citera
2014-06-28, 01:55
Medlem
Varför i h-e lånar du dig till Förrädarsparbanken, det borde du fråga dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in