Citat:
Ursprungligen postat av
OffensiveShit
Jag har också blivit lärd att man ska vrida ratten åt vänster vid uppförsbacke.
De utgår väl från att det ska finnas en trottoarkant som stoppar bilen från att rulla upp på trottoaren.
Helt riktigt. Vrider man hjulen åt höger så kommer ju bilen vid rullning att svänga upp på trottoaren.
När det högra framhjulet står nära trottoaren, så kommer det att bli stopp med hjulen åt vänster.
Citat:
Ursprungligen postat av
knegarjon
Jag trodde också att man skulle vrida hjulen så man eliminerade risken att bilen kan rulla ut i gatan men enligt min körlärare är det fel! Man ska vrida hjulen så att bilen inte kan rulla upp på trottoaren och ev. träffa en fotgängare, det är tydligen viktigare än att orsaka en krock med andra bilar. Alltså: i uppförsbacke = hjulen vrids mot trottoaren, i nedförsbacke = hjulen vrids från trottoaren.
Själv ställer jag hjulen rakt med både växel och handbroms i

Bilen får inte sån fart att den kommer över trottoarkanten, såvida det inte är en tokbrant backe och man står långt ifrån trottoaren. Tanken är ju att det händer nåt med handbromsen, och det börjar ju inte tokrulla direkt då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hotentott
Beror ju helt på om det är utför eller uppför... Utförsbacke så vrider man fullt höger så framkanten av framdäcket står mot trottoarkanten så bilen inte kan rulla framåt. Är det uppförsbacke vrider man fullt vänster så bakkanten av framdäcket står mot trottoarkanten så bilen inte kan rulla bakåt. Ovan beskrivet förutsätter givetvis att bilen parkeras på höger sida längs en trottoar.
Ts skriver ju "uppförsbacke" Sedan är det upp till förarens logiska tänkande.

För övrigt så har du förstås rätt.