• 1
  • 2
2014-06-27, 08:30
Medlem
Tjena,

Ska man vrida däcken mot eller från trottoarkanten i en uppförsbacke? Jag trodde det var mot trottoarkanten men det ska tydligen vara från, varför då? Googlade och det stod att "Hjulvridningen gör så att bilen inte kan rulla ut i gatan". Men då borde det ju vara mot trottoarkanten så inte bilen rullar ut mot vägen om man blir påkörd bakifrån. Tänker jag inte rätt här?
Citera
2014-06-27, 08:43
Medlem
Expels avatar
Jag gör alltid så att jag vrider framhjulen åt höger, mot trottoarkanten, som du beskriver att du gör. Vet dock inte varför och hur det kan vara rätt att vrida framhjulen vänster, mot gatan?

Såg att liknande fråga nämndes i en annan tråd här på Flashback:
(FB) Parkeringsbroms eller ettans växel?

OnT:
Citera
2014-06-27, 09:09
Medlem
OffensiveShits avatar
Jag har också blivit lärd att man ska vrida ratten åt vänster vid uppförsbacke.
De utgår väl från att det ska finnas en trottoarkant som stoppar bilen från att rulla upp på trottoaren.
Citera
2014-06-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tjena,

Ska man vrida däcken mot eller från trottoarkanten i en uppförsbacke? Jag trodde det var mot trottoarkanten men det ska tydligen vara från, varför då? Googlade och det stod att "Hjulvridningen gör så att bilen inte kan rulla ut i gatan". Men då borde det ju vara mot trottoarkanten så inte bilen rullar ut mot vägen om man blir påkörd bakifrån. Tänker jag inte rätt här?

Nu är det inte risken att bli påkörd bakifrån som det syftats att säkra mot. Det är mot risken att din parkeringsbroms släpper när den står parkerad som det skall säkras mot.
Citera
2014-06-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expel
Jag gör alltid så att jag vrider framhjulen åt höger, mot trottoarkanten, som du beskriver att du gör. Vet dock inte varför och hur det kan vara rätt att vrida framhjulen vänster, mot gatan?

Såg att liknande fråga nämndes i en annan tråd här på Flashback:

OnT:

Ja, det är ju mest logiskt att man vrider fram åt höger. Det stod också i facit på en teorifrågeprovhemsida att man ska vrida hjulen från trottoarkanten. Men det låter ju helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
De utgår väl från att det ska finnas en trottoarkant som stoppar bilen från att rulla upp på trottoaren.

Så du vrider hjulen från trottoarkanten?

Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Nu är det inte risken att bli påkörd bakifrån som det syftats att säkra mot. Det är mot risken att din parkeringsbroms släpper när den står parkerad som det skall säkras mot.

Aa så är det nog, men borde inte hjulen fortfarande vara mot trottoarkanten? Förstår inte varför det stod från kanten i facit.
Citera
2014-06-27, 10:16
Medlem
Beror ju helt på om det är utför eller uppför... Utförsbacke så vrider man fullt höger så framkanten av framdäcket står mot trottoarkanten så bilen inte kan rulla framåt. Är det uppförsbacke vrider man fullt vänster så bakkanten av framdäcket står mot trottoarkanten så bilen inte kan rulla bakåt. Ovan beskrivet förutsätter givetvis att bilen parkeras på höger sida längs en trottoar.
Citera
2014-06-27, 10:16
Medlem
OffensiveShits avatar
[quote=pkj|49365160]

Så du vrider hjulen från trottoarkanten?
QUOTE]

Ja, om det finns en trottoarkant. Gäller att ställa bilen tillräckligt nära trottoarkanten också så att om den nu skulle rulla så stannar den där och bakre delen av bilen rullar inte heller ut i vägen.

Ställer du däcken pekandes åt trottoarkanten i uppförsbacke så risker ju främre delen av bilen hamna "utanför" parkeringen pga svägningsradien.
Citera
2014-06-27, 12:47
Medlem
Jag trodde också att man skulle vrida hjulen så man eliminerade risken att bilen kan rulla ut i gatan men enligt min körlärare är det fel! Man ska vrida hjulen så att bilen inte kan rulla upp på trottoaren och ev. träffa en fotgängare, det är tydligen viktigare än att orsaka en krock med andra bilar. Alltså: i uppförsbacke = hjulen vrids mot trottoaren, i nedförsbacke = hjulen vrids från trottoaren.

Själv ställer jag hjulen rakt med både växel och handbroms i
Citera
2014-06-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knegarjon
Jag trodde också att man skulle vrida hjulen så man eliminerade risken att bilen kan rulla ut i gatan men enligt min körlärare är det fel! Man ska vrida hjulen så att bilen inte kan rulla upp på trottoaren och ev. träffa en fotgängare, det är tydligen viktigare än att orsaka en krock med andra bilar. Alltså: i uppförsbacke = hjulen vrids mot trottoaren, i nedförsbacke = hjulen vrids från trottoaren.

Aha okej men frågan gällde ju i uppförsbäcke och då var svaret "från trottoaren", så du har skrivit tvärt om där.

Citat:
Ursprungligen postat av Hotentott
Beror ju helt på om det är utför eller uppför... Utförsbacke så vrider man fullt höger så framkanten av framdäcket står mot trottoarkanten så bilen inte kan rulla framåt. Är det uppförsbacke vrider man fullt vänster så bakkanten av framdäcket står mot trottoarkanten så bilen inte kan rulla bakåt. Ovan beskrivet förutsätter givetvis att bilen parkeras på höger sida längs en trottoar.

Aa med ditt resonemang blir det ju rätt håll i uppförsbacke.
Citera
2014-06-27, 16:07
Medlem
Nu är det dags för lite djupinlärning!

VARFÖR ska hjulen vara vinklade åt ett visst håll?
Det allra bästa vore ju om du hade en leksaksbil med vridbara framhjul, en trehjuling eller cykel så att du kan se vad som faktiskt händer.

När du vrider på ratten åt vänster står framdäcken så här: \ \ när man står i en uppförsbacke påverkar gravitationen bilen på så vis att den drar den bakåt. När bilen dras bakåt svänger bilen mot det håll nedre delen ad däcken pekar mot; alltså mot höger när man vrider ratten mot vänster. Då rullar bilen mot gatukanten istället för ut i trafiken. Gatukanten hjälper till att stanna bilen.

Jag har gjort en liten gif för att illustrera:
http://i58.tinypic.com/2rxv76s.jpg
Citera
2014-06-27, 16:34
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Helt riktigt. Vrider man hjulen åt höger så kommer ju bilen vid rullning att svänga upp på trottoaren.

När det högra framhjulet står nära trottoaren, så kommer det att bli stopp med hjulen åt vänster.

Citat:
Ursprungligen postat av knegarjon

Bilen får inte sån fart att den kommer över trottoarkanten, såvida det inte är en tokbrant backe och man står långt ifrån trottoaren. Tanken är ju att det händer nåt med handbromsen, och det börjar ju inte tokrulla direkt då.

Citat:
Ursprungligen postat av Hotentott
Ts skriver ju "uppförsbacke" Sedan är det upp till förarens logiska tänkande.
För övrigt så har du förstås rätt.
Senast redigerad av Avva66 2014-06-27 kl. 16:40.
Citera
2014-06-27, 16:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Nu är det dags för lite djupinlärning!

VARFÖR ska hjulen vara vinklade åt ett visst håll?
Det allra bästa vore ju om du hade en leksaksbil med vridbara framhjul, en trehjuling eller cykel så att du kan se vad som faktiskt händer.

När du vrider på ratten åt vänster står framdäcken så här: \ \ när man står i en uppförsbacke påverkar gravitationen bilen på så vis att den drar den bakåt. När bilen dras bakåt svänger bilen mot det håll nedre delen ad däcken pekar mot; alltså mot höger när man vrider ratten mot vänster. Då rullar bilen mot gatukanten istället för ut i trafiken. Gatukanten hjälper till att stanna bilen.

Jag har gjort en liten gif för att illustrera:
http://i58.tinypic.com/2rxv76s.jpg
Fet tumme upp för en riktigt bra illustration! Förr ingick sådant här i körkortsutbildningen, men nu är det väl bara ECO-driving och skit som lärs ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in