• 1
  • 2
2011-03-12, 03:43
Medlem
Hej

När man parkerar en bil, vad är det som rekommenderas vad gäller bromsen, att man har parkeringsbroms eller att man bara lägger in ettans växel?

Vad blir man lärd på en körskola? Vad gäller vid en uppkörning? Vad är rekomendationerna från trafikverket?
Citera
2011-03-12, 03:58
Medlem
EvilGuys avatar
Det är nog mer en smaksak men i med-/motlut hade jag tveklöst använt handbromsen. Dessutom behöver den lite motion ibland för att inte kärva med tiden så använd den någon gång i veckan oavsett hur du brukar göra!
Citera
2011-03-12, 04:06
Medlem
kesostampes avatar
Jag är så töntig så jag använder alltid handbroms och växel
Citera
2011-03-12, 04:09
Medlem
Snöjs avatar
På körskolan får man lära sig att man ska använda parkeringsbromsen. Förutom om det är någonstans mellan -4° till +4° (runt nollan alltså), då kan den frysa fast. Jag tycker det verkar väldigt logiskt, så jag kör med ettans växel på vintern och parkeringsbromsen resten av året
Citera
2011-03-12, 04:24
Medlem
D.K.Ws avatar
Parkerar oftast bara med 1an eller backen i. Har dålig erfarenhet av att använda P-bromsen...
Rostat fast några gånger. Orkar inte ligga under bilen med en hammare och banka

Jo, på körskolan är det p-bromsen som gäller....
Citera
2011-03-12, 07:21
Medlem
tubularsonetts avatar
Jag har fått laga åtminstone två bilar vars ägare litade på enbart ettansväxel eller backväxeln. Tilläggas bör att vid ett av fallen så blev ett hus rejält demolerat....glappa skiftgafflar, länkage och kuggdrev i olja faktiskt gör att växeln väldigt lätt kan "hoppa ur"
Citera
2011-03-12, 09:24
Medlem
sommarlovs avatar
Härom dagen flyttade sig min bil själv, från pakeringsplatsen till körbanan.
Ganska platt, inget lut att tala om.
Bara ettan i, det var ju runt noll.
Fick böta 900kr
Citera
2011-03-12, 09:34
Medlem
Alltid handbroms, och har i 1:an växel eller backen beroende på hur jag parkerar så de bara är att gasa direkt.
Citera
2011-03-12, 10:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
På körskolan får man lära sig att man ska använda parkeringsbromsen. Förutom om det är någonstans mellan -4° till +4° (runt nollan alltså), då kan den frysa fast. Jag tycker det verkar väldigt logiskt, så jag kör med ettans växel på vintern och parkeringsbromsen resten av året
En utmärkt metod för att se till att parkeringsbromsen kommer att rosta fast. Använd parkeringsbromsen så ofta som möjligt så hinner det inte rosta.

Citat:
Ursprungligen postat av D.K.W
Parkerar oftast bara med 1an eller backen i. Har dålig erfarenhet av att använda P-bromsen...
Rostat fast några gånger. Orkar inte ligga under bilen med en hammare och banka

Jo, på körskolan är det p-bromsen som gäller....
För att du (eller tidigare ägare) inte har använt den tillräckligt. Kanske har något stolpskott varit framme med oljekannan också, vilket är ytterligare en metod för att effektivt samla damm och smuts på vajern.
Citera
2011-03-12, 15:33
Medlem
Ser man till att handbromsen är i gott skick och uppsmord ute vid hjulen så kan man använda den året runt. Jag ställer alltid bilen med handbromsen först så den tar kraften (i t.ex. backe) och sen lägger jag i ettan just in case handbromsen skulle släppa.
Citera
2011-03-12, 15:47
Medlem
JagSkrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesostampe
Jag är så töntig så jag använder alltid handbroms och växel
Inget töntigt med det. Enligt mig så är det bättre med två "bromsar" istället för en. Därför använder jag också växel och handbroms.
Citera
2011-03-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Hej

När man parkerar en bil, vad är det som rekommenderas vad gäller bromsen, att man har parkeringsbroms eller att man bara lägger in ettans växel?

Vad blir man lärd på en körskola? Vad gäller vid en uppkörning? Vad är rekomendationerna från trafikverket?

Parkeringsbroms...... Smaka ordet och fundera lite på varför det heter så, och du kanske kommer på nåt....

Dr Tinnitus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in