Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-25, 05:29
  #1
Medlem
Gameplayers avatar
En roterande mask ger illusionen att den buktar utåt (konvex) även då den ses rakt bakifrån. Detta kallas på engelska "rotating mask illusion". Det intressanta är att att vissa personer ser skillnaden, alltså att den egentligen buktar inåt sedd bakifrån. Personer påverkade av vissa hallucinogener (t.ex. LSD) kan se skillnaden och även schizofrena. Varför det är så finns det olika teorier om. Forskare försöker förklara det neurologiskt med att något är fel på hur olika delar av hjärnan hos schizofrena samverkar. Jag kan även tänka mig andra förklaringar speciellt då hallucinogener ger samma effekt. Men strunt samma. Här är "testerna".

https://www.youtube.com/watch?v=sKa0eaKsdA0

https://www.youtube.com/watch?v=QbKw0_v2clo
Citera
2014-06-25, 05:38
  #2
Medlem
anonymnoss avatar
utveckla gärna kopplingen till galenskap och hurvida detta är ett test
Citera
2014-06-25, 05:42
  #3
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymnos
utveckla gärna kopplingen till galenskap och hurvida detta är ett test

Det är väl egentligen inget test. Läste att det fanns en avvikelse på 6% när det gällde schizofrena i en viss studie. Ser man skillnaden kan man dock vara schizofren om man inte är påverkad av t.ex. LSD. Det är ju inget 100%-ligt diagnos-redskap utan kan mer ses som en kul grej. Mer om det här:

http://www.wired.com/2009/04/schizoillusion/
Citera
2014-06-25, 05:59
  #4
Medlem
Jawwas avatar
Läskigt
Citera
2014-06-25, 06:14
  #5
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawwa
Läskigt

Hehe, jepp. Fast kan ju vara kul att direkt få reda på om man är galen, eller pusta ut om man inte är det.
Citera
2014-06-25, 06:23
  #6
Medlem
Romang67s avatar
Första tyckte jag att man kunde se på näsan att den buktade inåt. Andra videon kunde jag inte alls se det på.

Alltid gillat optiska illusioner.
Citera
2014-06-25, 06:25
  #7
Medlem
Vadå jag såg på båda.

På den första ser man att samma ansikte kommer fast roterar från andra hållet sen när den vänder igen vid 0:25 ser det ut som man ser "inuti" .

På den andra typ likadant utan samma ansikte utan någon färg fast sen när den vänder och man ser det riktiga ansiktet ser det ut som det var insidan bara.... Är jag galen eller inte? Vet att redan är lite galen xD
Citera
2014-06-25, 06:34
  #8
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Vadå jag såg på båda.

På den första ser man att samma ansikte kommer fast roterar från andra hållet sen när den vänder igen vid 0:25 ser det ut som man ser "inuti" .

På den andra typ likadant utan samma ansikte utan någon färg fast sen när den vänder och man ser det riktiga ansiktet ser det ut som det var insidan bara.... Är jag galen eller inte? Vet att redan är lite galen xD

Du är fullständigt galen. Nej, men ser du inte illusionen rakt bakifrån (alltså att den ändå verkar bukta utåt) så reagerar du som flertalet schizofrena och personer som tagit hallucinogener. Det behöver inte betyda något men vid studier så var avvikelsen hos de schizofrena deltagarna bara 6%. Så kopplingen mellan att "se igenom" illusionen och schizofreni är ganska verifierad.
Citera
2014-06-25, 06:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Du är fullständigt galen. Nej, men ser du inte illusionen rakt bakifrån (alltså att den ändå verkar bukta utåt) så reagerar du som flertalet schizofrena och personer som tagit hallucinogener. Det behöver inte betyda något men vid studier så var avvikelsen hos de schizofrena deltagarna bara 6%. Så kopplingen mellan att "se igenom" illusionen och schizofreni är ganska verifierad.


På den första ska man nog tro att man ser insidan fast istället ser jag ett öga komma från andra sidan sen sen hela ansiktet igen fast sen ser det bara ut som en insida som roterar igen. Det sluga är vid 0:25 byter den håll när man ser insidan istället efter den redan snurrat ett varv.
__________________
Senast redigerad av Ufc123 2014-06-25 kl. 06:54.
Citera
2014-06-25, 06:55
  #10
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
På den första ska man nog tro att man ser insidan fast istället ser jag ett öga komma från andra sidan sen sen hela ansiktet igen fast sen ser det bara ut som en insida som roterar igen.

På den färglagda kan man ju genom färgen se vilken sida som egentligen är vilken, men ändå fungerar illusionen. På den andra ser man ju insidan fram tills en viss punkt då illusionen tar över. Lite konstigt att man är frisk om man luras av illusionen, men så är det.

Sen att schizofrena och folk under påverkan av vissa droger inte ser illusionen, innebär inte nödvändigtvis att de är de enda som inte gör det. Kan möjligen finnas människor med andra tillstånd (eller kanske inget alls) som också "ser igenom" den.
__________________
Senast redigerad av Gameplayer 2014-06-25 kl. 07:01.
Citera
2014-06-25, 07:01
  #11
Medlem
Den första var värdelös, ni kan ju omöjligt se det ansiktet som utåt? Det andra däremot fungerade på mig, vilket var en lättnad. Är redan narcissist med psykopatiska drag, schizofreni på köpet hade varit för mycket.
Citera
2014-06-25, 07:05
  #12
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Den första var värdelös, ni kan ju omöjligt se det ansiktet som utåt? Det andra däremot fungerade på mig, vilket var en lättnad. Är redan narcissist med psykopatiska drag, schizofreni hade varit för mycket.

Hehe! Men den första är ju den som funkar bäst? Men du ser åtminstone illusionen på den andra...
__________________
Senast redigerad av Gameplayer 2014-06-25 kl. 07:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback