2014-06-29, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjjon95
Jag har hört talats om det så kallade "gubbväldet"(patriarkat), med män i alla styrelser, oavsett företag. Dock så tycker jag att det satsas väldigt mycket på att få med just kvinnor i styrelsen. Männens plats finn s ju där, men den tycker jag håller på att glömmas bort. Jag tycker personligen att vi ska ha BÅDE män och kvinnor i styrelser, eftersom att de kan komma med olika idéer om samma sak. Men VAD är det som gör ett matriarkat(bara kvinnor som styr) mer värt att sträva efter än ett patriarkat.

Varför detta fokus på styrelser? Styrelser är typ 1% av arbetsmarknaden. Inte mycket kommer hända om du byter ut män mot kvinnor där. Ingen skulle märka det. Fattar inte varför man alltid snacksr om styrelser.
Citera
2014-06-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Varför detta fokus på styrelser? Styrelser är typ 1% av arbetsmarknaden. Inte mycket kommer hända om du byter ut män mot kvinnor där. Ingen skulle märka det. Fattar inte varför man alltid snacksr om styrelser.

Det är för att det handlar om makten i samhället som i betydligt högre grad existerar i styrelserum än på exempelvis den lokala pizzerian, hos grabbarna i sopbilen etc. Så, nu vet du.
Citera
2014-06-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det är för att det handlar om makten i samhället som i betydligt högre grad existerar i styrelserum än på exempelvis den lokala pizzerian, hos grabbarna i sopbilen etc. Så, nu vet du.

Jaha. Så poängen är att man vill ha en tight kavaj och ett par sexiga glasögon? Det är därför man fokuserar så mycket på styrelser?
Citera
2014-06-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Jaha. Så poängen är att man vill ha en tight kavaj och ett par sexiga glasögon? Det är därför man fokuserar så mycket på styrelser?

Japp, det är därför folk sitter i styrelser. För att få ha en tight kavaj och ett par sexiga glasögon. Fick man inte ha det, skulle ingen tacka ja till att bli invald.

Jorå så atteee... Vi säger väl så, vi hörs eller ses när vi råkas osv eller hade du något mer på hjärtat?
Citera
2014-07-01, 14:01
Medlem
För många kvinnor är inte bra, för många män är inte bra. Det ska vara lika många av varje - även kallad balans.
Citera
2014-07-01, 14:09
Bannlyst
Nej det skulle aldrig fungera att kvinnor som grupp bestämmer över män som grupp. Det funkar bara i kulturer där kvinnor skrämmer upp pojkarna sedan barnsben att dom är häxor och liknande som hos tex Mosuo-folket.
Män är dom naturliga ledarna så det är nog bättre historielösa tramsfeminister bara förlikar sig med det för inget matrarkat någonsin i världen har ju fungerat, alla matriarkat har haft det sämre ställt än gemene u-land.

Kanske vi en dag struntar i kön och går efter kompetens men det är vi lååååååångt ifrån i feminismens Nordkorea, för här hos oss kan inte kvinnor tänka på annat än kön.
Citera
2014-07-01, 14:25
Medlem
Är ju ingen skillnad på män och kvinnor alls (genus) bara lite skrotning av könsroller som behövs göras och sen så spelar det ingen roll om det är 100% gubbar som bestämmer, eller?!
Citera
2014-07-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Är ju ingen skillnad på män och kvinnor alls (genus) bara lite skrotning av könsroller som behövs göras och sen så spelar det ingen roll om det är 100% gubbar som bestämmer, eller?!

Faktiskt tycker jag så. Är det människor som förmår se till allas bästa så spelar könet ingen roll för mig. Det skulle liksom inte kännas bättre att det är en kvinna istället för en man som sitter och skor sig på min och andras bekostnad.

Men som vi kan se bl.a. i detta forum är det en bit kvar att gå innan vi är framme.
Citera
2014-07-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Faktiskt tycker jag så. Är det människor som förmår se till allas bästa så spelar könet ingen roll för mig. Det skulle liksom inte kännas bättre att det är en kvinna istället för en man som sitter och skor sig på min och andras bekostnad.

Men som vi kan se bl.a. i detta forum är det en bit kvar att gå innan vi är framme.

Det som är grejen. De människorna som är på toppen är en viss typ av person(det som krävs) som oftast inte har mycket gemensamt med resten av oss, män som kvinnor. Tyvärr verkar den sk könsdebatten överskugga faktumen att det är klass skillnader som är vad som gör skillnad i samhället.

Men om alla bönderna slåss om smulor kan kungarna få sitt ifred. Så det brukar vara....
Senast redigerad av Xpera 2014-07-01 kl. 14:37.
Citera
2014-07-01, 15:20
Medlem
Om jag frångår TS lite och istället pratar om materlinjära samhällen kontra patrilinjära, så kan jag faktiskt mena att det matrelinjära har klart överlägsna fördelar. Så egentligen väldigt konstigt att det inte finns fler samhällen med denna variant.

Matrelinjära/ patrilinjära har alltså vem som släkten ärver av. Matrelinjära så ärver man efter mödrar.
(antingen både döttrar och söner eller också enkom döttrarna)
Den uppenbara stora fördelen med detta system är att alla kan vara 100% säker på att den som ärver (barnen) är i släkt med modern. All form av oro och kontrollbehov av reproduktionen går därmed bort, bort går också risken att fäder har barn över hela bygden att stå till svars för, eller att människor försöker hävda att de är barn till någon för pengar skull. Alla har en säker mor som man ärver ifrån, men inte alla har en "säker" far.

mycket av det kivnnoförtryck som poppar upp inom patriarkala/ patriliniära samhällen tror jag skylles den biologiska fördelen/ makten kvinnan har över reproduktionen, det uppkommer ett behov av att kontrollera kvinnans sexualitet, något kvinnor inte alls behöver kontrollera på samma sätt hos män. De barn hon får vet hon ju med allra största säkerhet är hennes egna och att arvet därför går till rätt barn.
Citera
2014-07-01, 15:37
Medlem
Bättre och bättre? Att tänka i banor om personer med en Penis eller personer med en Vagina styr bättre är befängt. Det är snarare bra människor som ska styra. Nu kommer säkerligen feminazister och mansgrisar likväl hata mig också men det är kompetens och inte kön som ska bestämma om någon ska vara en chef, styrande politiker och dylikt. Sen finns det biologiska förutsättningar som gör det lättare för t.ex män att utföra fysiskt arbete.

Om ändå feminazis och mansgrisar kunde släppa denna jävla eviga tjatet om patriarkat och matriarkat och tänka mer individuellt och sluta försöka skuldbelägga varandra kollektivt så kanske samhället som hel grupp kunnat gå vidare med mycket annat viktigare i vårt samhälle.
Citera
2014-07-04, 11:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Anledningen till att det inte finns något intresse av att begränsa beror på att barnen helt enkelt saknar fäder (utom i strikt biologisk mening givetvis) utan helt enkel tillhör och ärver på mödernet. Inte överdrivet imponerande ur ett modernt perspektiv, såvida man inte dessutom förespråkar avveckling av välfärdsstaten och en upplösning av faderskapet som fenomen.
Du vill alltså säga att anledningen till att det inte finns något intresse att begränsa är att män inte brytt sig om att begränsa .. ...

Okej .. jag är med dig på det.

Lästips för vad manlig styrning gjorde mot folket.
http://humanismkunskap.org/2013/08/23/kvinnolandets-fall-tv-dokumentar-om-det-sista-matriarkatet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in