2014-06-24, 11:09
Medlem
Jag har hört talats om det så kallade "gubbväldet"(patriarkat), med män i alla styrelser, oavsett företag. Dock så tycker jag att det satsas väldigt mycket på att få med just kvinnor i styrelsen. Männens plats finn s ju där, men den tycker jag håller på att glömmas bort. Jag tycker personligen att vi ska ha BÅDE män och kvinnor i styrelser, eftersom att de kan komma med olika idéer om samma sak. Men VAD är det som gör ett matriarkat(bara kvinnor som styr) mer värt att sträva efter än ett patriarkat.
Citera
2014-06-24, 11:53
Medlem
micro113s avatar
Vem strävar efter det?

Och nej, jag tror på balans - inte att en grupp skall vara överordnad den andra.
Citera
2014-06-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vem strävar efter det?

Och nej, jag tror på balans - inte att en grupp skall vara överordnad den andra.
Men det är ju där vissa feminister skiljer sig. De vill just införa matriarkat och ta ifrån män makt rent generellt. De uppmanar till manshat, att inte leva med män, och så vidare.
Citera
2014-06-24, 12:57
Medlem
goran744s avatar
Det vi borde sträv efter är att bli matriarkatpatriarkater
Då har vi kommit långt i jämnställdheten.
Kallas också MÄNNISKA.
Citera
2014-06-24, 12:57
Medlem
Termosins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men det är ju där vissa feminister skiljer sig. De vill just införa matriarkat och ta ifrån män makt rent generellt. De uppmanar till manshat, att inte leva med män, och så vidare.

Det är den lilla klick som är extremister, finns inom alla grupperingar. FI är ett bra exempel, toppstyret lutar åt just detta så hela partiet får en "politik" som luktar illa.

"micro113" slår huvudet på spiken, balans fungerar bäst eller kompetens styr om man vill applicera det på företag etc. Har inte historien visat hur det går när en grupp ges privilegierna över en annan, framförallt om denna grupp anser sig ha varit förtryckt innan? Balans eller kompetens fungerar bra, ska däremot inte tvingas fram för då lider troligen den sistnämnda utan låt det ske naturligt även om det troligen tar lite längre tid.
Citera
2014-06-24, 14:22
Medlem
Drinkycrows avatar
Man skulle ju gärna tro att det skulle krigas mindre i ett matriarkat men personligen tror jag bara att kvinnor med "manliga egenskaper" skulle få makten. Margaret Thatcher var ju te x allt annat än fredlig. Jag personligen tror inte det är så pass stor skillnad mellan könen att det hade gjort någon större skillnad. De med makt och priviliger skulle fortsätta kämpa för att behålla och utöka dessa.

Oavsett kan jag inte se det hända och känner personligen ingen som faktiskt skulle vilja ha det så.
Citera
2014-06-24, 14:27
Medlem
Diamondgrits avatar
Det skulle nog krigas mer i matriarkat skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av bjjon95
Jag har hört talats om det så kallade "gubbväldet"(patriarkat), med män i alla styrelser, oavsett företag. Dock så tycker jag att det satsas väldigt mycket på att få med just kvinnor i styrelsen. Männens plats finn s ju där, men den tycker jag håller på att glömmas bort. Jag tycker personligen att vi ska ha BÅDE män och kvinnor i styrelser, eftersom att de kan komma med olika idéer om samma sak. Men VAD är det som gör ett matriarkat(bara kvinnor som styr) mer värt att sträva efter än ett patriarkat.
Fast könet styr inte vilka idéer man kommer med, så att ha med personer av olika kön bara för att de har olika kön är ju meningslöst.
Citera
2014-06-24, 19:13
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Det finns mig veterligt inga matriarkala samhällen som överlevt någon längre tid under historiens gång. Visst finns det exempel på dugliga kvinnliga ledare genom historien, t.ex Margaret Thatcher, men i ett samhälle som strävar efter överlevnad och framsteg så kommer större delen av ledarskapet att vara män. Bland de skillnader som finns på det mentala planet mellan könen hittar vi bl.a spatial förmåga som ger en stor fördel när det gäller organisation och ledarskap och där män generellt är överlägsna.
Senast redigerad av Aegishjalmr 2014-06-24 kl. 19:14. Anledning: Ord
Citera
2014-06-24, 19:17
Medlem
Nej, det tror jag inte. Och det finns väl ingen tänkande människa som anser att könet är det som ska avgöra ifall man är lämpad att styra. Det är ju bara för dumt!
Citera
2014-06-24, 19:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jaha, och extrema män finns inte eller?

Det är väl lite vanligare att man hör/ser män som klappar sig på lilla bröstkorgen och tycker att kvinnor skall vara underordnade och anpassa sig efter männens vilja än tvärtom.
Citera
2014-06-24, 19:27
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Något som man utan tvekan kan konstatera är ju att feministerna själva inte tror på idén om ett matriarkat eftersom de inte har något intresse alls av att skapa förutsättningar för att skapa egna samhällen där de själva får styra. Hade de velat ha ett sådant samhälle och trott själva på att de var de bäst lämpade för att styra så hade de propagerat för en liberaliserat lagstiftning, börjat starta egna feministiska företag eller kooperativ (eller ännu hellre köpt upp ett eget landområde), och sedan visat upp sin girl power när de kört över sina konkurrenter som styrs av en massa gubbar. Men ingenting av detta är feministerna intresserade av. De verkar inte ens vilja försöka. Istället verkar de tycka att girl power bara handlar om att stjäla pengar genom våld från arbetande människor (och detta våld ska gärna männen stå för).

Jag hade gärna sett att feministerna fick möjlighet att visa vad de går för när de fick bestämma helt och hållet över sig själva, förutsatt att även vi andra som inte vill ha med feministerna att göra skulle få slippa dem.
Citera
2014-06-24, 19:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Det finns mig veterligt inga matriarkala samhällen som överlevt någon längre tid under historiens gång. Visst finns det exempel på dugliga kvinnliga ledare genom historien, t.ex Margaret Thatcher, men i ett samhälle som strävar efter överlevnad och framsteg så kommer större delen av ledarskapet att vara män. Bland de skillnader som finns på det mentala planet mellan könen hittar vi bl.a spatial förmåga som ger en stor fördel när det gäller organisation och ledarskap och där män generellt är överlägsna.

Citat:
Musuofolket är ett av de sista matriarkala samhällena. Det har bevarat sin kultur tack vare att de bor isolerat bland Himalayas utlöpare i sydvästra Kina. De utgörs idag av ca 40 000 personer. Deras traditionellt öppna syn på sexualitet och äktenskap håller på att försvinna. I och med Kulturrevolutionen förändrades deras levnadssätt med tvångsgiften, men man fick fortsatt skilja sig.
[...]
I över 1000 år har man praktiserat vandrande äktenskap, vilket innebar att man kunde bilda par utan äktenskapskontrakt. Paren bor aldrig tillsammans under samma tak och begreppet äktenskap existerar inte.

[...]
Så fort kärleken upphörde, kunde de separera och söka sig till nya partners. Att en kvinna hade barn och kanske redan haft sju- åtta partners, spelade ingen roll. Hon uppskattades för den hon var och sin personlighet.

http://humanismkunskap.org/2013/08/23/kvinnolandets-fall-tv-dokumentar-om-det-sista-matriarkatet/

Intressant att notera är synen på sexualitet och äktenskap tycker jag. Inom matriarkatet fanns inget intresse av att begränsa...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in