2014-06-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jaha, och extrema män finns inte eller?

Det är väl lite vanligare att man hör/ser män som klappar sig på lilla bröstkorgen och tycker att kvinnor skall vara underordnade och anpassa sig efter männens vilja än tvärtom.

Extrema män har inte ensamrätt på svensk media och är inte närvarande i majoriteten av svenska riksdagspartier.

Det ena är helt rumsrent, det andra är det inte.
Citera
2014-06-24, 19:48
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Men det är ju där vissa feminister skiljer sig. De vill just införa matriarkat och ta ifrån män makt rent generellt. De uppmanar till manshat, att inte leva med män, och så vidare.

Vilka är dessa feminister? Jag tycker att jämställdhet är bäst.
Citera
2014-06-24, 19:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Extrema män har inte ensamrätt på svensk media och är inte närvarande i majoriteten av svenska riksdagspartier.

Det ena är helt rumsrent, det andra är det inte.
Vilka är det som har ensamrätt på media och förespråkar matriarkat?

Vilka i svenska riksdagspartier förespråkar matriarkat?

Vilka politiker i riksdagen?
Citera
2014-06-24, 20:00
Medlem
Citat:
Vilka är det som har ensamrätt på media och förespråkar matriarkat?

Vilka i svenska riksdagspartier förespråkar matriarkat?

Vilka politiker i riksdagen?

Vilka som förespråkar matriarkat har jag aldrig nämnt.
Citera
2014-06-24, 20:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Vilka som förespråkar matriarkat har jag aldrig nämnt.
Nej, jag frågar efter det ... vilka är dessa feminister som tråden handlar om och du tydligen identifierat som maktfaktorer som driver tanken på matriarkat.
Citera
2014-06-24, 20:09
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjjon95
Jag har hört talats om det så kallade "gubbväldet"(patriarkat), med män i alla styrelser, oavsett företag. Dock så tycker jag att det satsas väldigt mycket på att få med just kvinnor i styrelsen. Männens plats finn s ju där, men den tycker jag håller på att glömmas bort. Jag tycker personligen att vi ska ha BÅDE män och kvinnor i styrelser, eftersom att de kan komma med olika idéer om samma sak. Men VAD är det som gör ett matriarkat(bara kvinnor som styr) mer värt att sträva efter än ett patriarkat.

eftersom frågan om könsfördelning inte grundar sig på vetenskap, utan på orättvisekänslor så betyder det att det kan slå åt båda hållen. en majoritet av kvinnor kan få antingen positiva eller negativa effekter om de könsspecifika effekterna är märkbara.

problemet är att vi först måste undersöka vilka de könsspecifika effekterna kan vara, och sedan avgöra om en manlig styrelse är bättre än en kvinnlig.

så fram med de vetenskapliga studierna!
Citera
2014-06-24, 20:10
Medlem
Citat:
Nej, jag frågar efter det ... vilka är dessa feminister som tråden handlar om och du tydligen identifierat som maktfaktorer som driver tanken på matriarkat.

Ok.
Citera
2014-06-24, 22:03
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
http://humanismkunskap.org/2013/08/23/kvinnolandets-fall-tv-dokumentar-om-det-sista-matriarkatet/

Intressant att notera är synen på sexualitet och äktenskap tycker jag. Inom matriarkatet fanns inget intresse av att begränsa...

Och de har uppenbarligen inte haft intresse av framsteg heller, vilket är den troligaste anledningen till att matriarkala samhällen aldrig överlever, annat än i isolering så länge den nu varar.
Citera
2014-06-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Man skulle ju gärna tro att det skulle krigas mindre i ett matriarkat men personligen tror jag bara att kvinnor med "manliga egenskaper" skulle få makten. Margaret Thatcher var ju te x allt annat än fredlig. Jag personligen tror inte det är så pass stor skillnad mellan könen att det hade gjort någon större skillnad. De med makt och priviliger skulle fortsätta kämpa för att behålla och utöka dessa.

Oavsett kan jag inte se det hända och känner personligen ingen som faktiskt skulle vilja ha det så.

Tror du har rätt. Det är som Micro113 skriver. En blandning är bäst.
Citera
2014-06-27, 01:48
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
http://humanismkunskap.org/2013/08/23/kvinnolandets-fall-tv-dokumentar-om-det-sista-matriarkatet/

Intressant att notera är synen på sexualitet och äktenskap tycker jag. Inom matriarkatet fanns inget intresse av att begränsa...

Anledningen till att det inte finns något intresse av att begränsa beror på att barnen helt enkelt saknar fäder (utom i strikt biologisk mening givetvis) utan helt enkel tillhör och ärver på mödernet. Inte överdrivet imponerande ur ett modernt perspektiv, såvida man inte dessutom förespråkar avveckling av välfärdsstaten och en upplösning av faderskapet som fenomen.
Senast redigerad av FlamingBacon 2014-06-27 kl. 01:50.
Citera
2014-06-29, 01:58
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det vi borde sträv efter är att bli matriarkatpatriarkater
Då har vi kommit långt i jämnställdheten.
Kallas också MÄNNISKA.

Jag reflekterar ibland på det där ordet "Människa". Det ligger en maskulin rot i själva uppbyggnaden av det ordet. På många språk bl.a Engelska så betyder ordet "Man" både man och människa.

Vad skulle svenska akademien säga om vi föreslog ordet "Kvinniska" istället ?
Citera
2014-06-29, 02:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jag reflekterar ibland på det där ordet "Människa". Det ligger en maskulin rot i själva uppbyggnaden av det ordet. På många språk bl.a Engelska så betyder ordet "Man" både man och människa.

Vad skulle svenska akademien säga om vi föreslog ordet "Kvinniska" istället ?

Kvinnoman vore bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in