2014-06-24, 11:21
Medlem
Naturochtraditions avatar
Ni som propagerar för massflykt till Sverige, hur tänker ni? Jag vill mer än gärna höra era eventuellt djupa analyser av den globala samhällsstrukturen och humanism.
Citera
2014-06-24, 11:39
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturochtradition
Ni som propagerar för massflykt till Sverige, hur tänker ni? Jag vill mer än gärna höra era eventuellt djupa analyser av den globala samhällsstrukturen och humanism.

Nu propagerar jag ju inte för massinvandring. Däremot minns jag när jag var runt 17 år hur jag resonerade om saken. Då tänkte jag att ju mer folk som landet ökade med, desto rikare och mäktigare borde det ju bli. Kändes logiskt på nåt sätt. Njöt av tanken på hur Sverige skulle kunna segla upp som en stormakt i Europa och totalt dominera de nordiska länderna.

Nu är jag runt 30 och har ju fått lära mig alla "ifs" and buts" som frågan är behäftad med.
Citera
2014-06-24, 11:39
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsoptimist
Det är snarare så att högutbildades kompetens inte tas till vara på i vårt land. Istället ser vi ingenjörer som kör taxi och jurister som bedriver pizzerior. Sverige är extremt dåligt på att ta till vara på invandrares kompetens, har mer än 10 vänner som invandrat hit men som inte fått ett tillräckligt kvalificerat jobb.

En ingenjörsutbildning från Bangalore Institute of Technology med fina betyg värderas fan lägre än en svensk gymnasieexamen i naturvetenskap. Det är ett stort skämt. Det drabbar den enskilde och det drabbar hela vårt land.

Den där gamla skrönan nu igen. Den stora merparten från tredje världen har i bästa fall några års grundskola som utbildning - det är den utbildade klicken. Den andra klicken kan inte ens klockan eller skriva sitt eget namn. Och innan du gapar om fördomar så är det bara att titta i t.ex. CIA world Factbook och se nivåerna av analfabetism från de stora flyktingländerna. Det är skrämmande.

Sedan finns det säkert enstaka fall som faller mellan stolarna, men det är fullständigt försumbart - och handlar om någon promille.
Citera
2014-06-24, 11:43
Medlem
maribs avatar
Så glad att jag har flyttat ifrån Sverige!!

Flyttade till Norge før två år sedan før att studera, med planer på att kanske återvænda efter den tre år långa studietiden. Nej, jag stannar hær och kommer inte tillbaka på en bra tid.

Stannar hær fræmst pga bættre jobbmøjligheter. Jag vill inte tillbaka till Sverige om det ser ut så som det gør i dag.

Nær jag åkte på besøk, i maj månad, till Malmø så blev jag bokstavligen chockad hur mycket utlænningar jag såg dær. En førændring mot før två år sedan.
Citera
2014-06-24, 11:55
Medlem
Naturochtraditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Nu propagerar jag ju inte för massinvandring. Däremot minns jag när jag var runt 17 år hur jag resonerade om saken. Då tänkte jag att ju mer folk som landet ökade med, desto rikare och mäktigare borde det ju bli. Kändes logiskt på nåt sätt. Njöt av tanken på hur Sverige skulle kunna segla upp som en stormakt i Europa och totalt dominera de nordiska länderna.

Nu är jag runt 30 och har ju fått lära mig alla "ifs" and buts" som frågan är behäftad med.

Wow! Multikulturell imperialism minnsann Finns iofs redan på andra sidan Atlanten.
Citera
2014-06-24, 12:16
Medlem
Ååååååååååhhhh invandringen kostar alltså pengar? "Jag är chockad" "så mycket invandrare" mm mm i all evighet. Har ni någonsin besökt Berlin, Amsterdam, Paris och Barcelona? Gråter över invandringen i malmö, sthlm pch götet, pyttsan.
Citera
2014-06-24, 13:43
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Ja svamla och vara barnslig som en trotsig femåring kan man vara när allvarliga saker diskuteras. Kommer du själv med några fakta från seriösa källor?
De officiella siffrorna för vad invandringen kostar i Sverige är censurbelagda till skillnad mot vad som är vanligt i andra länder. Försök få fram fakta därifrån så har du gjort någon nytta i stället för att vifta med spaden i sandlådan.

Jag citerar mig själv igen:
"Jan Ekberg's studie "Invandringen och de offentliga finanserna" från 2009 visade att med 2006 siffror så fick han fram att invandringen var en nettoutgift på 1,5-2% av BNP per år.
Jan Tullberg's uträkning från 2013 visar på minst 3% av BNP plus kanske lika mycket i undanträngningseffekt.
SCB's rapport "Integration - En beskrivning av läget i Sverige" ger en dyster bild. Där speciellt utan-Europeisk födda har en extremt låg andel i förvärvsarbete. "
Citera
2014-06-24, 14:07
Medlem
brattalattas avatar
Konstaterar efter att ha läst denna tråd att många trivs med hur Sverige ser ut och tror på allvar att invandringen går med vinst.
Citera
2014-06-24, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag citerar mig själv igen:
"Jan Ekberg's studie "Invandringen och de offentliga finanserna" från 2009 visade att med 2006 siffror så fick han fram att invandringen var en nettoutgift på 1,5-2% av BNP per år.
Jan Tullberg's uträkning från 2013 visar på minst 3% av BNP plus kanske lika mycket i undanträngningseffekt.
SCB's rapport "Integration - En beskrivning av läget i Sverige" ger en dyster bild. Där speciellt utan-Europeisk födda har en extremt låg andel i förvärvsarbete. "

80000+ asylsökande 2014
? asylsökande 2006?
Citera
2014-06-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Alltid är det någon störig typ som försöker svamla bort en viktig tråd.
Tala med folk i olika länder vad de tycker om sveriges katastrofala invandringspolitik där de pensionärer som byggt upp landet med sitt arbete och sin hälsa varje år får sänkt standard och en extra straffskatt dessutom.
De personer jag känner i olika länder är alla bestörta och undrar allvarligt varför vi inte säger ifrån.

Och du har talat med vadå, tre personer eller?
Hört uttrycket "som man frågar får man svar" någon gång?

Ni sitter bara och fantiserar utifrån Avpixlats kommentarsfält.
Skärp er. Saker och ting blir inte sanna bara för att man läst dem hundra gånger.

Min fråga till dig är - vilka västländer är inte under massiv invasion av tredjevärldenmänniskor?
(Med västländer menar jag då alltså inte länder som anses tillhöra Östeuropa, det har nätt och jämnt kommit igång där men snart så)
Citera
2014-06-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Vart har du fått den låtsas summan ifrån? Det kanske stämmer att den kostar 3000 per dag i någon månadstid när den anländer men inte fram tills den är 18, det är helt orimligt, varför skulle den siffran hänga med så länge?
Eftersom att de ensamkommande byts ut är tiden ganska oväsentlig. Även om vissa ensamkommande kommer ur "utanförskapet" och får jobb istället för soc så kommer det nya. Kostnaden är alltså konstant och omfattningen kan beräknas baserat på hur många vi har.

Det är hursomhelst orimliga levnadskostnader för asylsökande och övriga invandrare och den enda slutsatsen man kan dra är att syftet är att tömma statskassan. Däremot håller jag med dig i att man kan inte räkna hur man vill, men ditt ivriga ifrågasättande utan att själv bidra till uträkningen är lite störande.
Citera
2014-06-24, 15:51
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
På vilket sätt skämmer vi ut oss i världen?

Likt en prostituerad som visar arslet för världen, och bjuder in samhällets bottenskrap i en stor orgie förstöra Sverige och ha så roligt de kan innan de drar till ett annat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in