2014-06-23, 21:23
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Det är alltså en jävla dansk facktidning som är av den åsikten. Ska svenska politiker rätta sig efter detta och byta bana menar du?
Svenska politiker bör se det som en varningsklocka, att någonting har gått snett med invandringen.
Citera
2014-06-23, 21:24
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Vi antar att det är familjer om fyra, två vuxna, två barn.
80000 asylsökande.
40000 är vuxna.
20000 bostäder.

Vuxna får 134 kronor per arbetsdag, 2680kr i fickpengar per månad, 5360 kr för båda föräldrarna.

Barnen får 1050 per månad, 2100 för båda barnen.
7460 kr med barnen och så en lägenhet för 7000kr blir ca 14 tusen kronor för fyra stycken.

14/4 = 3,500 per människa för att leva i en månad, sen kan det tillkomma saker som glasögon och annat skit som svensken också har rätt till om man lever på socialbidrag.

Så jag vet inte hur du får det till 62000 per människa per månad, det visar bara på att du inte kan tänka i större banor. Den här familjen skulle enligt dig lyfta 250 000 i månaden. Läs en bok, utbilda dig istället för att sprida skit som inte stämmer.

80000 hushåll * 3500 månadskostnad = 280 miljoner per år för alla, sen kan vi säga att det tillkommer 500 miljoner i oförutsägbar och administrativa utgifter eller till och med en miljard extra. Så är den summan fortfarande mer realistisk än ditt idiotiska påstående.

Med tanke på att det enligt rädda barnens tv-vädjan räcker med 200 kr per månad att ge ett barn en dräglig tillvaro i sitt hemland så kan du räkna ut hur många barn varje flykting "kostar" som inte får hjälp på plats i katastrofländerna. Hjälp som de måste be oss bidra till privat istället för att stoppa infyttningen hit och hjälpa dem med statliga medel effektivt på plats. Varför är det så vackert att hjälpa folk hit men inte på plats i exempelvis somalia.
Fråga en biståndsarbetare om de tycker att deras arbete är felriktat? Du kan ju samtidigt fråga hur många tårar de fällt på plats i misären eftersom pengarna och sjukvårdsutrustningen inte räckt till eller hur bra det kännts när det räddat ett barn eller en familj från svält, hjälpt en kvinna starta ett eget självhjälpsföretag?

Sedan tror jag nog att TS uppskattning av kostnader är närmare sanningen än din.
Det finns nationalekonomiska uträkningar om att invandringen och asylmottagandet kostar ca 150 - 200 miljarder per år ur statskassan så helt ute och svamlar är TS inte.
Citera
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Ramanslagen 2014 till migrationsområdet enl. riksdagskansliet
är 9,9 miljarder. Dock kräver Migrationsverket 1,1 miljarder extra för
att täcka kostnaderna för de ökande asylsökningarna.
Totalt 11 miljarder

Du tror på fullt allvar att den summan täcker in allt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Till skillnad från dig så lever jag i verkligheten och har koll. De som erbjuder en plats för ensamkommande får 1 800 kr per dygn från kommunen är platsen belagd utgår en extra peng om 600 kr. Utöver det tillkommer "fickpengar", extra psykologhjälp, svenskutbildning etc etc plus helt vanlig välfärd.

Listan fortsätter sedan med busskort och fickpengar etc, men det är svårt att räkna på då det varierar mellan olika kommuner. En sak är klar och det är att det handlar om astronomiska summor.
Citera
2014-06-23, 21:26
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Jag skrev överrepresentation och nämnde aldrig ordet blattar, väx upp! Självklart kostar överrepresentationen i brottslighet bland invandrare en jäkla massa pengar. Har du någon uppfattning vad en rättegång kostar?

Visa mig någon pålitlig källa vad de kostar istället för att slänga ur dig en massa dumheter.

Ja det vet jag. Vad har invandrare med asylsökande att göra? Att invandrare är överrepresenterade som kriminella har inget med att asylsökande kostar 2000 per dag, det tillhör inte ekvationen. En invandrare kan vara etablerad här sen 20 år tillbaka, att han kostar samhället pengar påverkar inte vad en asylsökande kostar per dag.
Citera
Moderator
manamanahs avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Jag lever också i verkligheten, 1800 kr per dygn går till kommunen, inte till människan som har platsen. Dom får ca 15000 i månaden, jag har en vän som har flera flyktingbarn hemma hos sig och barnen lever precis som vilka andra svenska barn, utan psykologhjälp, utan SFI. Är man hos SFI så är det max en månad eftersom man fortfarande är ett barn.

Nej det går inte till kommunen utan till företaget som erbjuder platsen till kommunen, kommunen står för kostnaden (dvs skattebetalarna). Företaget som erbjuder platsen har en massa skyldigheter att leva upp till men de gör ändå relativt gott med pengar. Varför tror du Bert Karlsson har börjat driva en massa flyktingboenden? Jo för han vet att där finns pengar att göra.
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2014-06-23 kl. 21:30.
Citera
2014-06-23, 21:28
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor
Listan fortsätter sedan med busskort och fickpengar etc, men det är svårt att räkna på då det varierar mellan olika kommuner. En sak är klar och det är att det handlar om astronomiska summor.

Japp, att vara politiskt korrekt och sova gott är oerhört dyrt för alla andra.
Citera
2014-06-23, 21:29
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Det är alltså en jävla dansk facktidning som är av den åsikten. Ska svenska politiker rätta sig efter detta och byta bana menar du?

Det är väl för fan bara att kolla youtube, utländska nyhetsartiklar och bloggar... Sverige ses övergripande som ett extremt land som ses på med förakt. Antar att du och den andra snubben levt under en sten.
Citera
Medlem
Annonvengers avatar
Citat:
Nej det går inte kommunen utan till företaget som erbjuder platsen till kommunen, kommunen står för kostnaden (dvs skattebetalarna). Företaget som erbjuder platsen har en massa skyldigheter att leva upp till men de gör ändå relativt gott med pengar. Varför tror du Bert Karlsson har börjat driva en massa flyktingboenden? Jo för han vet att där finns pengar att göra.

Att det finns pengar och hämta tvekar jag inte en sekund på. Det är bra pengar, men att TS påstår att en familj på fyra skulle kosta samhället 250 000 per månad är bara efterblivet, vem som helst fattar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eventor

Ja det är verkligen orimliga summor som läggs på detta. Det känns som om man hade kunnat göra det mycket mera effektivt eller hjälpa 450 fattiga barn i ett annat land till samma kostnad som 1 i Sverige. De 3000 vi tar emot varje år hade kunnat hjälpa 1 350 000 fattiga barn (och då menar jag riktigt fattiga) att överleva vardagen.

Men jag antar att 3 000 är viktigare än 1 350 000
Citera
2014-06-23, 21:30
Medlem
marfokabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Du tror på fullt allvar att den summan täcker in allt?

Nej antagligen inte men det är de officiella siffrorna för statens kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in