Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-24, 23:03
  #1
Medlem
flygers avatar
Ok, hoppas först och främst att jag landat i rätt forum med den här frågan.

Nu är det så att jag har börjat plugga och lärarna säger att det är väldigt bra om vi har grafräknare men att det inte är ett måste för att klara kurserna men att det kan behövas för att uppnå de högre betygsnivåerna.

De rekommenderar Texas Instruments TI-82 och uppåt

Nu har det visat sig att min gamla trotjänare till miniräknare gett upp så när jag ändå köper ny är det väl bäst att man lyder deras uppmaning och köper en grafräknare.

Vet flashbackgänget var man kan hitta sådana räknare billigt?
Gärna någon internetshop såklart.

Vad jag förstått så kommer man inte ha någon vidare nytta av den i sina framtida studier på högskola/universitet eftersom de tentorna är anpassade för att kunna räknas utan miniräknare. Så det känns lite surt att behöva köpa en sådan nu.
Citera
2005-08-24, 23:15
  #2
Medlem
Deannas avatar
Har själv en gammal TI-83:a som jag älskar och jag rekomenderar också TI-serien, både till naturvetare och samhällare.

Först kan du ju kolla om skolan har några rekomendationer på butiker. Vissa skolor säljer miniräknare.. Annars brukar de kosta ungefär lika mycket på olika ställen (TI-84 kostar runt 1400 kr) köper du den i en vanlig butik så slipper du ju frakt och sådana avgifter. Du kan ju alltid satsa på att köpa en begagnad.

Sen beror det ju helt på vad du ska läsa.. Jag har haft en stor hjälp av min TI-83:a då jag läste statistik på universitetsnivå.. Det finns flera inbyggda statistikfunktioner som hjälpt mig "kontrollräknat" på tentor.
Citera
2005-08-24, 23:39
  #3
Medlem
Har själv en TI-83+, fungerar bra, har väll det man behöver.
Vi kunde köpa genom skolan, betalade ungeför halva priset jämfört vad dom kostar i butikerna.
Citera
2005-08-24, 23:46
  #4
Moderator
tobess avatar
Sållar mig till de andra och rekommenderar varmt en TI räknare, själv har jag en TI-85 och den har fungerat perfekt nu i flera år..

Jämfört med en Casio räknare som ska vara likvärdig som min flickvän har så är TI mångdubbelt bättre. Fler funktioner, lättare att använda, och man kan customiza den lite bättre efter eget behov.
Citera
2005-08-25, 00:12
  #5
Medlem
flygers avatar
Era rekommendationer var stärktande så nu är en Ti84+ på väg hem till mig.
Prylnörden i mig fick bestämma och man vet ju aldrig när man kommer behöva den lilla extra kapaciteten den har jämfört med Ti82:an.

Dessutom känns det ju lite B att ha snikmodellen och när man ändå satsar så är det lika bra att satsa ordentligt. Samtidigt vill man ju heller inte framstå som en extrem prylbög och därför gick Ti84+ silver edition bort.

Köpte den på pappershörnan, http://www.mamut.com/pappershornan/

Det verkade vara billigare där än de ställen i stan jag kollat tidigare.
Lite mer för pengarna helt enkelt.
Jag fick en bättre modell för ungefär samma pris som en sämre i affären.

Nu gäller det bara att hitta en sjysst skolväska att släpa runt all teknik i, och några böcker också förstås.
Citera
2005-08-25, 00:33
  #6
Medlem
Phels avatar
Just nu har jag en Ti-89 Titanium, och den är värt alla pengar. Kan hålla med om att Ti serien är superb, har tidigare haft en Ti-83 och Ti-83+.
Citera
2005-08-25, 06:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Nu är det så att jag har börjat plugga och lärarna säger att det är väldigt bra om vi har grafräknare men att det inte är ett måste för att klara kurserna men att det kan behövas för att uppnå de högre betygsnivåerna.

Visst är det smidigt att knappa in en ekvation och få en graf uppritad åt sig, men om fokus är på inlärning och inte lättförtjänta betyg så rekommenderar jag dig att i stället lära sig teorin bakom ordentligt. Gränsvärden, inverser, asymptoter etc. Detta tas inte upp så mycket i gymnasiematten om jag minns rätt, men om du lär dig det ordentligt kommer du ha ett gigantiskt försprång i hörskolematematiken sen...
Citera
2005-08-25, 08:23
  #8
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micra
Visst är det smidigt att knappa in en ekvation och få en graf uppritad åt sig, men om fokus är på inlärning och inte lättförtjänta betyg så rekommenderar jag dig att i stället lära sig teorin bakom ordentligt. Gränsvärden, inverser, asymptoter etc. Detta tas inte upp så mycket i gymnasiematten om jag minns rätt, men om du lär dig det ordentligt kommer du ha ett gigantiskt försprång i hörskolematematiken sen...

Jag håller fullständigt med dig i ditt resonemang. Faktum är dock att läraren uttryckte sig som så att det i princip skulle vara omöjligt att uppnå ett vg på nationella provet om man inte hade en grafritande räknare.

Annars så tänker jag precis som du och hade faktiskt tänkt trotsa honom och köra med min gamla räknare men den gick ju som bekant sönder.

Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Just nu har jag en Ti-89 Titanium, och den är värt alla pengar. Kan hålla med om att Ti serien är superb, har tidigare haft en Ti-83 och Ti-83+.

Tyvärr var inte den modellen tillåten på proven, så den gick bort direkt från mina alternativ. Men det verkar vara en riktigt bra och smidig räknare.
Citera
2005-08-25, 08:53
  #9
Medlem
evolutes avatar
Har en Ti-82, Ti-85, Ti-89 och en Ti-92. Tycker att Ti-89 är det bästa valet.

Fastän du inte får använda miniräknare på matematiktentor på universitetsnivå
så får du använda den i nästan alla andra fysik/kemi/teknikämnen vilket gör
den ovärderlig.
Citera
2005-08-25, 10:46
  #10
Medlem
Vardons avatar
Vad jag har för mig klarar inte TI-82an komplexa tal - något som snabbt blir en begränsning. Att lösa el-ekvationer med matriser och komplexatal bespar en många och långa huvudverkar.
Citera
2005-08-25, 11:21
  #11
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Vad jag har för mig klarar inte TI-82an komplexa tal - något som snabbt blir en begränsning. Att lösa el-ekvationer med matriser och komplexatal bespar en många och långa huvudverkar.

Ti82STATS som den heter nu ska klara komplexa tal enligt (http://education.ti.com/sverige/prod...are/82s.html):

Citat:
Reella och komplexa tal beräknas med 14-siffrors noggrannhet och visas med 10 siffror plus en tvåsiffrig exponent
Citera
2005-08-25, 16:38
  #12
Medlem
svanströms har ti-84+ som även går att koppla till datorn jämfört med tidigare modeller, den kostar 1095. för en hundring till får man ti-84+ silver edition som har mer minne och en massa förinstallerade grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback