Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-22, 23:29
  #1
Medlem
RoaldDahls avatar
Varför har man alltid frossa om man lägger sig och sover en stund ovanpå sängen, d.v.s. ovanpå täcket och filten och inte lägger någonting ovanpå sig (man har dock sina vanliga kläder på sig, jeans och sweatshirt t.ex.). Varför fryser man alltid, skallrar tänder och har frossa ett tag när man vaknar - alltså TROTS att det är 22 plus inne i rummet och inget fönster är öppet? Vi pratar om mitt i sommaren...
Är det så för alla?
Citera
2014-06-22, 23:32
  #2
Medlem
RastaSouls avatar
Du blir för varm med kläderna = svett = frossa

något i den stilen skulle jag gissa på!
Citera
2014-06-22, 23:58
  #3
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaSoul
Du blir för varm med kläderna = svett = frossa

något i den stilen skulle jag gissa på!

Men jag brukar normalt ligga med "mysdress" på mig alltid när jag sover och under täcket naturligtvis - och då får jag ju inte samma fenomen. Så det kan ju inte stämma alls.

Däremot vet jag att min puls är 43-48 vid sömn och under dagtid pendlar den mellan 110-160 redan vid medellätta aktiviteter som att gå och slänga skräp eller dammsuga och vid still läsning i vila 56-63. Vid tung aktivitet är den uppemot 200. Dygnsmedelvärde för pulsen är 68.

Blodtrycket varierar också mycket kraftigt över dygnet. Ibland vill man medicinera mot högt blodtryck, men på natten mot för lågt blodtryck. Jag ingår i en grupp av studieobjekt som forskarna inte blir klok på, sedan 25 år tillbaka i tiden.

Tänkte att det hade med det att göra? Att läkaren säger att "jag verkar gå i ide under natten".
Och att jag då de mätt alltid legat under täcket. Undrar om värdena då jag ligger ovanpå täcket är ÄNNU lägre - och att jag fryser därför? Dessa har jag aldrig mätt och har ju hemma inte tillgång till en sån där stor mojäng de binder runt överarmen.
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-23 kl. 00:01.
Citera
2014-06-23, 00:11
  #4
Medlem
BigIvars avatar
Jag får inte frossa om jag tar en tupplur med kläderna på att normaltempererat rum. Inte heller har jag hört talas om detta fenomen.
Citera
2014-06-23, 00:22
  #5
Medlem
Naravodomoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Varför har man alltid frossa om man lägger sig och sover en stund ovanpå sängen, d.v.s. ovanpå täcket och filten och inte lägger någonting ovanpå sig (man har dock sina vanliga kläder på sig, jeans och sweatshirt t.ex.). Varför fryser man alltid, skallrar tänder och har frossa ett tag när man vaknar - alltså TROTS att det är 22 plus inne i rummet och inget fönster är öppet? Vi pratar om mitt i sommaren...
Är det så för alla?

Du är nog förkyld/feber

Baserat på din andra tråd börjar jag undra om du inte är hypokondriker också. No offense.


" Jag ingår i en grupp av studieobjekt som forskarna inte blir klok på, sedan 25 år tillbaka i tiden. "

Ja, och jag har elallergi.
__________________
Senast redigerad av Naravodomok 2014-06-23 kl. 00:25.
Citera
2014-06-23, 00:27
  #6
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naravodomok
Du är nog förkyld/feber

Baserat på din andra tråd börjar jag undra om du inte är hypokondriker också. No offense.
" Jag ingår i en grupp av studieobjekt som forskarna inte blir klok på, sedan 25 år tillbaka i tiden. "
Ja, och jag har elallergi.

Då undrar du i onödan.
Jag blev utplockad från mönstringsresultaten för 25 år sedan att delta i sjukhusets forskningsgrupp om varierande blodtrycksmönster. Det är en stor studie över tid.
Hur länge har du haft elallergi?
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-23 kl. 00:31.
Citera
2014-06-24, 21:23
  #7
Medlem
När du säger "man" låter det som att alla upplever detta.

Personligen har jag aldrig upplevt frossa vid tupplurar, men vid de få tillfällen
jag sover på dagtid börjar jag ofta svettas.

Vid de tillfällen du sover en stund antar jag att det är under andra tider
än du normalt lägger dig.

Om så är fallet kan det förklara en del men inte allt.
Dygnsrytmen påverkar mycket gällande ämnesomsättningen och termostaten, du kanske är extra känslig mot snabba temperaturförändringar.

Vilken kroppsvärme du har, eller rumstemperaturen är inte det viktigatse i detta
sammanhang, utan hur ditt temperaturcentrum reagerar på snabba förändringar samt hur snabbt detta reagleras.

Att du har så pass låg vilopuls samt hög maxpuls är imponerande, särskilt den sistnämnda då denna brukar sjunka med ungefär 1 slag / år.

Fundera kring fötterna och huvudet nästa gång du tar en tupplur.
Är det något av dessa som får mer/mindre värme under täcket än när du sover ovanpå sängen?
Citera
2014-06-24, 21:46
  #8
Medlem
Strangeflowers avatar
Det är inte så att ämnesomsättningen går ned när man vilar då?
Jag känner igen mig i detta. Somnar jag på dagen, i bara kläderna, vaknar jag ofta och fryser som bara den.
Är annars väldigt varmblodig av mig och fryser sällan.

Har vilopuls på 45-50 slag i minuten, om det är av intresse. Normalt blodtryck.
Har överfunktion i sköldkörteln/hög ämnesomsättning, hypertyreos, dock under behandling. Men har alltid varit frusen efter vila i bara kläderna. Antog att det berodde på att kroppen går ned i varv på någe vis.
__________________
Senast redigerad av Strangeflower 2014-06-24 kl. 21:48.
Citera
2014-06-25, 01:35
  #9
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaptoNoctum

Vid de tillfällen du sover en stund antar jag att det är under andra tider
än du normalt lägger dig.

Om så är fallet kan det förklara en del men inte allt.
Dygnsrytmen påverkar mycket gällande ämnesomsättningen och termostaten, du kanske är extra känslig mot snabba temperaturförändringar.

Vilken kroppsvärme du har, eller rumstemperaturen är inte det viktigaste i detta
sammanhang, utan hur ditt temperaturcentrum reagerar på snabba förändringar samt hur snabbt detta regleras.

Att du har så pass låg vilopuls samt hög maxpuls är imponerande, särskilt den sistnämnda då denna brukar sjunka med ungefär 1 slag / år.

Fundera kring fötterna och huvudet nästa gång du tar en tupplur.
Är det något av dessa som får mer/mindre värme under täcket än när du sover ovanpå sängen?

Nja, det spelar ingen roll om det är en stund på eftermiddagen eller på tidig natt (att jag råkat somna innan jag hunnit byta om till nattdress). Det viktiga är att jag ligger ovanpå täcket och inte under. Nattdressen är f.ö. mysdress (långa byxor och långärmad tröja i fleecematerial) plus tunna sockor och tunna vantar. Huvudet har jag inget på någonsin.

Kan man påverka sitt temperaturcentrum på något sätt? Övning, träning, meditation, medicin? Jag undrar om inte detta är ärftligt för i familjen finns detta hos en bror och farsan. Ligga och skallra tänder efter ett tag för att man råkade slumra till är lite lustigt. Det har hänt mig på bussen också och då trodde någon att jag var sjuk, febrig eller epileptiker.

Min maxpuls är det bl.a. som intresserade forskargruppen särskilt. Den har legat mellan 220-225 (taget under arbets-ekg), men har gått ned med åren som du säger och nu mäts intervallet till 198-201. Det läkarna var oroliga för var att pulsen steg till 110-160 snabbt även under lätta aktiviteter. Det andra bekymrade dem inte så mycket. Jag kompenserar med ovanligt låg nattpuls säger de, som skonar hjärtat.

Ja. Jag är verkligen känslig för snabba temperaturförändringar. Fingrar domnar ju bort bara någon vädrar en springa på fönstret. Det hänger troligen samman med att jag varit medvetslös en kort tid efter en överansträngning i kyla en gång för drygt tio år sedan. Å andra sidan hade farsan samma fenomen att ha fel på termostaten, som läkarna sa. Men de sa aldrig vad han skulle göra åt det. En ärftlig grej?

Jag svettas aldrig på natten - även om jag har mysdressen under dubbla täcken och en filt. Jag måste ha hög feber för att svettas.

Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Det är inte så att ämnesomsättningen går ned när man vilar då? Jag känner igen mig i detta. Somnar jag på dagen, i bara kläderna, vaknar jag ofta och fryser som bara den. Är annars väldigt varmblodig av mig och fryser sällan.

Har vilopuls på 45-50 slag i minuten, om det är av intresse. Normalt blodtryck.
Har överfunktion i sköldkörteln/hög ämnesomsättning, hypertyreos, dock under behandling. Men har alltid varit frusen efter vila i bara kläderna. Antog att det berodde på att kroppen går ned i varv på någe vis.


Äntligen en själsfrände!
Dock har jag inte funktionsförändring i sköldkörteln.
Det första som läkarna kollade då jag fick surrningar i fötter och händer,
som visade sig vara karpatunnelsyndrom. En orsak till sådant kan vara
annars vara just sköldkörtelfel.

Kardiologen på forskningsenheten berättade för mig att kroppen
verkar spara hjärtat hos vissa under sömnen. Vi förflyttar oss
kanske till ett parallelluniversum.
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-06-25 kl. 01:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback