Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-06-23, 20:35
  #61
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Jag delar många av dina åsikter känner jag, en sak som jag undrar vad du tror om:
ifall man utifrån min ursprungliga resonemang kanske kan se att det är problematiskt att tala om religion, och sedan lägger till ditt påstående att ateister har också religion och dogmer; är det lättare att tala om ateismen än religionen? Dvs är ateismen ett lika sammansatt fenomen som religion? Själv är jag inte så insatt i ateism, men den kanske också har olika riktningar och en lång historia. Eller menar du att ateismen skulle kunna läggas till denna "lista" av religioner som jag nämnde ovan?
Jag vet inte. Men eftersom ateism är definierat utefter vad man inte tror på, och inte vad man tror på, så blir det eventuellt lite annorlunda. Ateismen får man väl definiera utefter hur man med en viss referensram har bestämt sig för att det ska definieras. Det jag menar med att även ateister har dogmer är att alla människor har en världsbild, en filosofi, en referensram. En viss människas referensram kan man sedan försöka beskriva, men enbart på ett sätt som utgår ifrån en annan referensram. För att mäta något måste man ha två saker: en måttstock och ett objekt att mäta. Eftersom man själv är den måttstock som man mäter allt runt sig med så blir man ofta blind för att det är just två delar i en mätning och inte bara en.
Citera
2014-06-23, 21:18
  #62
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Jag tyckte att detta var en bra grej att ha i bakhuvudet när man diskuterar religion. Så, håller ni med? Invändningar? Se gärna klippet om ni orkar, det är rätt underhållande.

http://www.ted.com/talks/kwame_antho...trick_question

Fast det var mest en blandning mellan svammel och gammal skåpmat. Man har länge vetat att t.ex. religion är djupt sammanflätat med traditionen i flera kulturer (som det även har varit här). Samt att vi i Väst är tämligen ensamma om att ha haft en ökande och tydlig separation mellan religion och det världsliga. Något som har lett till den vetenskapliga revolutionen.

Sedan finns det ju definitioner av vad religion innebär som ett mänskligt fenomen, dessa kan man diskutera givetvis. Men det är rätt idiotiskt att helt att helt bortse från det breda begreppet religion.
Citera
2014-06-24, 20:39
  #63
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men man kan knappast säga att matematiken har utvecklats ur vad vi idag kallar vetenskap.

Vilket jag inte heller sägar. Jag vet att matematik primärt byggar på "diskret'het" och logik.

Citat:
Faktiskt kan man snarare säga att matematiken har utvecklats ur mystik och religion. Pytagoréerna är bara ett exempel. Och dåtidens matematik var praktiskt taget lika stringent som vårt tids matematik.

Och vad har dåtidens inblandning av mystik etc. med nutidens matematisk logik att göra? Historicitet brukar ytterst sällan ha nån större relevans för logik och epistemologi.
Citera
2014-06-25, 14:21
  #64
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Nu har det varit mycket intressant läsning här . Det jag mest fastnat för är tanken att man förtjänstfullt skulle kunna se på religion på ett antropologiskt sätt (vilket jag själv antytt fast med andra ord). Jag tänker att man blir påverkad av att uppleva en religion praktiseras på plats i sin rätta kontext på ett helt annat sätt än om man enbart läser akademiskt om den. Det jag vill få fram, och som är min personliga upplevelse från diverse utlandsresor, är att när man befinner sej i en annan (religiös) kultur så blir man överraskad av hur annorlunda människor kan se på, och relatera till världen. En annan världsbild manifesteras på ett handgripligt sätt. Med lite ödmjukhet kan man också ibland se att dessa andra sätt också har validitet, är praktiskt användbara och har sin inre logik. Naturligtvis har dessa andra kulturer sina märkligheter, fel och brister på samma vis som vår egen kultur är bärare av båda, skulle jag säga.
Eftersom jag själv tycker detta är ett intressant sätt att närma sej ämnet på så har jag haft mycket utbyte av att läsa Richard Alpert AKA Ram Dass. Han är ju ett exempel på en från början vetenskapligt skolad person som verkligen har tagit sej en djupdykning i den indiska kulturen och dess religiösa traditioner. Alpert släppte ju ganska fort sitt objektiva antropologiska synsätt i Indien, så han är inget bra exempel på en ren forskares approach men är ändå att betrakta som en person som kan stå med en fot i vardera värld.
Ja "analytisk" psykologi bruakr ha som käpphäst : arketyper.

Idag heter det mindset.



Det heter också : inre kompassen, förankrad.. var ..? kanske lite överallt...

Inre kompass, av vilken motivation, för att diskrepansen upplevs för smärtsam? Eller för vinnings skull.. ja det är lukrativt så kalrt .. att pränta parallellt, med gärna små avvikelser enbart, annars går det aldrig hem. (och vetenskapliga skärpan, är oundvikligen, i täten.. men att ge sig på värdering av det, det förstår jag inte, medan många vill, av okänd anledning.. hellre bygga luftslott)



En spontan tanke är : vore den värld vi lever i och beskådar, kanske vänligare att leva i, om man förhöll sig relevant eller är också ordet relevant, ett ord som förorsakar smärta och trots?

Ja detta frågar jag halvt retoriskt, utifrån vetskap om att ordet "respekt" vållat omnåttligt trots, om det har med avsaknad av kunskap eller ignorans för kunskap att göra.. är svårare att såhär på raken tvärsäkert sia om . liksom du säger, uppodlar man ibland mer kännedom, genom att själv vara på plats.

Liksom de två på Somalias Horn, fick en annan autencitet i den aspekt som kan härledas till exotisk exaltation, att hänföras av det exotiska inslaget.. ge det oproportionerlig o ibland felaktig betydelse och med det, kanske förlora en gnutta sammanhang också.


Marken börjar glida... soppan smakar inte längre fisk, utan kryddor och ju starkare kryddor, desto mer förloras av råvarans beskaffenhet.




Vad känner du om världen, att få dig att så snabbt förkasta vetenskaplighet med dess tolknycklar att behöva släppas för att ge plats åt just "annat"?















Du har jungiansk, sok ofta refererar/snarare hämtar... till just Mandala.. för att få till annan klädedräkt/design.. till favör givetvis teism, med tjänsten att konservera, vad som konserveras kan.. gärna lite eklektiskt. inget som på något sätt utgör negativ influens när det kommer till att vidmakthålla jordiskt uppbyggd HIERARKI, ...eller huliganistisk hierark att befästas (vilket motiv annars, för att tro skulle äga meningsfullhet?) Enbart fattigdom?




När det kommer till hinduism eller konfuciansk tankestil, kanske bahai... passar bäst. Självklart i ultramodern tappning.







När man behöver sofistisk förklaring med försök till belägg : snarare man behöver bestyrka och vad är då lättare än att mich-mascha.. så man svårare kan urskilja vilken vetenskaplig TÅT, man släppte för att fläta in, melera in.. ganska spektakulära rent ut sagt kvacksalverier/ KVASI.

Tro är tro, tro kommer förbli tro, så länge människan föds med förmåga att urskilja och fortsatt hålla ambition, att undgå förvillingens tassemarker.




taget ur dels orientaliska floran av tänkeknippen.. liksom fjärran österns mer filosofiska pärlor.. att både putsa upp, för att vaska fram mer anpassningsbara teser/hypoteser på temat "gud" eller temat "skapelse" v/s icke-skapelse.
__________________
Senast redigerad av BlackJewel 2014-06-25 kl. 14:36.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback