Citat:
Ursprungligen postat av
Freixenet
Nu har det varit mycket intressant läsning här
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
. Det jag mest fastnat för är tanken att man förtjänstfullt skulle kunna se på religion på ett antropologiskt sätt (vilket jag själv antytt fast med andra ord). Jag tänker att man blir påverkad av att uppleva en religion praktiseras på plats i sin rätta kontext på ett helt annat sätt än om man enbart läser akademiskt om den. Det jag vill få fram, och som är min personliga upplevelse från diverse utlandsresor, är att när man befinner sej i en annan (religiös) kultur så blir man överraskad av hur annorlunda människor kan se på, och relatera till världen. En annan världsbild manifesteras på ett handgripligt sätt. Med lite ödmjukhet kan man också ibland se att dessa andra sätt också har validitet, är praktiskt användbara och har sin inre logik. Naturligtvis har dessa andra kulturer sina märkligheter, fel och brister på samma vis som vår egen kultur är bärare av båda, skulle jag säga.
Eftersom jag själv tycker detta är ett intressant sätt att närma sej ämnet på så har jag haft mycket utbyte av att läsa Richard Alpert AKA Ram Dass. Han är ju ett exempel på en från början vetenskapligt skolad person som verkligen har tagit sej en djupdykning i den indiska kulturen och dess religiösa traditioner. Alpert släppte ju ganska fort sitt objektiva antropologiska synsätt i Indien, så han är inget bra exempel på en ren forskares approach men är ändå att betrakta som en person som kan stå med en fot i vardera värld.
Ja "analytisk" psykologi bruakr ha som käpphäst : arketyper.
Idag heter det mindset.
Det heter också : inre kompassen, förankrad.. var ..? kanske lite överallt...
Inre kompass, av vilken motivation, för att diskrepansen upplevs för smärtsam? Eller för vinnings skull.. ja det är lukrativt så kalrt .. att pränta parallellt, med gärna små avvikelser enbart, annars går det aldrig hem. (och vetenskapliga skärpan, är oundvikligen, i täten.. men att ge sig på värdering av det, det förstår jag inte, medan många vill, av okänd anledning.. hellre bygga luftslott)
En spontan tanke är : vore den värld vi lever i och beskådar, kanske vänligare att leva i, om man förhöll sig relevant eller är också ordet relevant, ett ord som förorsakar smärta och trots?
Ja detta frågar jag halvt retoriskt, utifrån vetskap om att ordet "respekt" vållat omnåttligt trots, om det har med avsaknad av kunskap eller ignorans för kunskap att göra.. är svårare att såhär på raken tvärsäkert sia om . liksom du säger, uppodlar man ibland mer kännedom, genom att själv vara på plats.
Liksom de två på Somalias Horn, fick en annan autencitet i den aspekt som kan härledas till exotisk exaltation, att hänföras av det exotiska inslaget.. ge det oproportionerlig o ibland felaktig betydelse och med det, kanske förlora en gnutta sammanhang också.
Marken börjar glida... soppan smakar inte längre fisk, utan kryddor och ju starkare kryddor, desto mer förloras av råvarans beskaffenhet.
Vad känner du om världen, att få dig att så snabbt förkasta vetenskaplighet med dess tolknycklar att behöva släppas för att ge plats åt just "annat"?
Du har jungiansk, sok ofta refererar/snarare hämtar... till just Mandala.. för att få till annan klädedräkt/design.. till favör givetvis teism, med tjänsten att konservera, vad som konserveras kan.. gärna lite eklektiskt. inget som på något sätt utgör negativ influens när det kommer till att vidmakthålla jordiskt uppbyggd HIERARKI, ...eller huliganistisk hierark att befästas (vilket motiv annars, för att tro skulle äga meningsfullhet?) Enbart fattigdom?
När det kommer till hinduism eller konfuciansk tankestil, kanske bahai... passar bäst. Självklart i ultramodern tappning.
När man behöver sofistisk förklaring med försök till belägg : snarare man behöver bestyrka och vad är då lättare än att mich-mascha.. så man svårare kan urskilja vilken vetenskaplig TÅT, man släppte för att fläta in, melera in.. ganska spektakulära rent ut sagt kvacksalverier/ KVASI.
Tro är tro, tro kommer förbli tro, så länge människan föds med förmåga att urskilja och fortsatt hålla ambition, att undgå förvillingens tassemarker.
taget ur dels orientaliska floran av tänkeknippen.. liksom fjärran österns mer filosofiska pärlor.. att både putsa upp, för att vaska fram mer anpassningsbara teser/hypoteser på temat "gud" eller temat "skapelse" v/s icke-skapelse.