Fick för någon minut sedan ett SMS till min mobiltefon ifrån nummer 0709164348, och meddelandet löd
Citat:
DittVal.org Valjarundersökning:
Vilket parti skulle du rosta pa i riksdagsvalet? Svara V/S/MP/SD/M/C/FK/KD/ANNAT eller VET EJ. Tack
Jag har inte skrivit upp mitt telefonnummer till den här sajten eller på någon liknande, men har å andra sidan haft samma nummer i över 10 år och det är inte skyddat eller hemligt på något sätt. Så, råkar ju titt som tätt ut för allahanda telefonförsäljartrakasserier..
Dock tycker jag det ändå är lite lustigt, eller ska vi säga olustigt, att någon mer eller mindre okänd organisation eller företag som jag aldrig hört talats om, börjar höra av sig och fråga vad man ska rösta på i riksdagsvalet?
Med tanke på hur Resarchgruppen och Expo och andra trevliga "demokratiförespråkare" aktivt sysslar med åsiktsregistrering och inte drar sig för att begå brott (såsom dataintrång) för att kartlägga feltyckare, för att sedan gärna bussa både extremvänster och slaskmedia på de som råkar vara av en icke godkänd åsikt - så känns det ju inte bättre.
Eller bara - hur många bluff-företag och andra skojare det finns som inte drar sig för att blåsa folk via mobilen, hur vet jag att det inte dras en fet summa på min mobilräkning om jag skickar ett svars-SMS med något av alternativen de uppgett?
Jag lämnar då inte gärna ifrån mig mina åsikter till någon med ett oregistrerat mobilnummer som hör av sig en fredagskväll, så nej - jag tänker icke svara på det här SMSet.
Vad vet vi om Dittval.org egentligen? Hur seriösa och politiskt oberoende är de? Har någon annan här på Flashback också blivit kontaktad av dessa typer?