2014-08-22, 19:18
Medlem
franges avatar
Går man in på deras hemsida http://www.dittval.org/ så ger ju inte direkt den sidan något förtroendeingivande intryck... Stark Google Translate-varning på delar av texten "ALLA RÄTTIGHETER RESERVERADE" - och det går inte att kontakta dem - och står varken något nummer eller någon adress till vem eller vilka som ligger bakom sidan...

Än fler varningsklockor ringer, helt klart.
Citera
2014-08-22, 19:25
Medlem
Menveds avatar
Ja det är Marknadsinsikt (läs Researchgruppen).

http://www.dagensopinion.se/bluffund...t-byter-kostym
Citera
2014-08-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ja det är Marknadsinsikt (läs Researchgruppen).

http://www.dagensopinion.se/bluffund...t-byter-kostym
Researchgruppen... Dina spekulationer eller är det bevisat? Jag har inte varit så insatt i frågan.
Citera
2014-08-22, 19:37
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moses53
Researchgruppen... Dina spekulationer eller är det bevisat? Jag har inte varit så insatt i frågan.

Mina och andras spekulationer. Det är en ren skräpundersökning som inte publiceras någonstans så det ligger inga pengar i det. De har påstått att de har gjort andra undersökningar för näringslivet, men det låter ju högst osannolikt om de byter namn så fort folk börjar fatta misstankar.

De som är duktiga på att kolla upp sådana här företag har också visat att företaget är registrerat någon helt annanstans i världen. Sök på marknadsinsikt i opinionsundersökningstråden.

De har visat mycket höga siffror för SD vilket kan vara ett sätt att få SD-sympatisörer att registrera sig för att delta i deras påhittade webpanel.

Det är svårt att se vilka andra som skulle ha intresse och resurser att dra igång ett sådant här projekt förutom Researchgruppen med någon uppdragsgivare. Slutpixlat (ung. Interasistmen) har anklagat Avpixlat för att ligga bakom, men det tror jag inte alls på.
Citera
2014-08-22, 19:38
Medlem
Germanias avatar
känns väl osannlikt att de skulle bemöda sig kartläggga vilka som röstar sd, det kommer ju vara ett antal hundra tusen i år
Citera
2014-08-22, 19:48
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
känns väl osannlikt att de skulle bemöda sig kartläggga vilka som röstar sd, det kommer ju vara ett antal hundra tusen i år

Dock vet man ju aldrig. Om det nu är Resarchgruppen som ligger bakom sidan så är det ju direkt oroväckande - vi kan ju alltid ta TV-programmet Trolljägarna som ett bra exempel på hur personer med icke godkända åsikter förföljs och hängs ut för hela svenska folket, genom Resarchgruppens åsiktsregistreringar och kartläggningar de fått bland annat genom att hacka sig in i Disqus register.

Visserligen inte så troligt att de skulle ge sig på random SD-väljare enbart för hur denne väljer att lägga sin röst i riksdagsvalet - men oroväckande är det ändå.

Inte minst när folk även blir utkastade ur fackförbund och annat för att de är öppna medlemmar i "det onda partiet"... Och hur även Flashbackare (Straybullet, till exempel) blivit uthängda med namn och personuppgifter på vänsterextremisternas hatsajter.... Så vet man inte hur läget och de politiska förföljelserna ser om ett par år...
Senast redigerad av frange 2014-08-22 kl. 19:53.
Citera
2014-08-22, 19:49
Bannlyst
Var har ni fått tag på mina kontaktuppgifter och mitt telefonnummer?

Det slumpmässiga urvalet av kontaktuppgifter görs via ett flertal leverantörer genom Statens personadressregister (SPAR). Så länge du inte har hemlig adress eller hemligt telefonnummer kan du komma med i undersökningen.

saxat ifrån deras sida
Citera
2014-08-22, 19:58
Medlem
LeifD2s avatar
Dittval.org är uppenbart en oseriös organsation som inte registrerat domänen själva, utan gör det via ett företag i USA.

Av deras "verksamhet" att dömma är det en grupp antidemokrater som ägnar sig åt smutskastning och hat av Sverigedemokraterna.
Citera
2014-08-22, 19:59
Medlem
Japp, hotet mot opinionsundersökningarnas framtid beror på att svenskar har blivit allt för ovilliga att besvara dem.

Det faktum att det ursprungligen beror på trakasserier av dissidenter hör i alla fall aldrig jag någon i den offentliga "debatten" fördöma.
Citera
2014-08-22, 19:59
Medlem
poxers avatar
Fick samma sms för nån vecka sedan, men då jag inte sysslar med någon jävla välgörenhet får de väl erbjuda något i utbyte om jag ska delta. En tusenlapp hade varit rimligt.
Citera
2014-08-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Dittval.org är uppenbart en oseriös organsation som inte registrerat domänen själva, utan gör det via ett företag i USA.

Av deras "verksamhet" att dömma är det en grupp antidemokrater som ägnar sig åt smutskastning och hat av Sverigedemokraterna.

Flashbacks server ligger ju i usa och har man använt telefonen på denna siten kanske dom läckt uppgifter eller andra register som finns i usa? Går detta att avfärda? Jag har verkligen verkligen ingen lust att hamna i researchgruppens filer, de är politiskt inriktade och det kan gå käpprätt åt helvete, då slutar jag hellre skriva på flashback.
Citera
2014-08-22, 20:20
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Flashbacks server ligger ju i usa och har man använt telefonen på denna siten kanske dom läckt uppgifter eller andra register som finns i usa? Går detta att avfärda? Jag har verkligen verkligen ingen lust att hamna i researchgruppens filer, de är politiskt inriktade och det kan gå käpprätt åt helvete, då slutar jag hellre skriva på flashback.

Har du använt ditt riktiga namn när du registrerat dig här? Inte så smart i så fall.
Men det går ju alltid att regga sig med ett nytt nick och en ny (anonym, tillfällig) epostadress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in