Citat:
Ursprungligen postat av
Svizzera
Ring och prata med företaget du har skuld hos och fråga snällt om du har en chans att få uppskov eller delbetalning. Med fördel gör du det
innan det hela går till inkasso eller indrivning.

Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mina tidigare meddelanden
Citat:
Varför ställer du en fråga här när du inte accepterar svar som inte faller dig i smaken?
Att det finns en inkassosed betyder att branschen själva satt upp dessa regler. Att du anser att 14 dagar är god sed är helt ointressant. Har du aldrig fått eller beställt varan eller tjänsten som inkassokravet avser är det ju bara att bestrida fakturan eller i detta fallet inkassokravet.
Jag har inte ansett något, jag är ute efter fakta, och därför frågar jag. Allt jag ville veta var ifall det finns reglerat i lagen hur lång tid en köpare har på sig att betala en faktura samt ett inkassokrav. That's all. Sedan har ämnet gått off-topic men som trådstarten lyder så undrar vem som reglerar bestämmelsena om hur lång tid den påstådda köparen har på sig att betala.
Citat:
En fordringsägare har ej skyldighet att alls lämna kredit, denne kan i teorin begära att skulden regleras utan dröjsmål. Det finns formkrav på ett inkassobrev, men god sed stipulerar som nämnts 8 dagar, efter det kan ärendet bli föremål för bf hos kfm. Till god sed hör även att inkassoåtgärder ej inleds under semestertid. Vad falskfakturor beträffar är tidsutdräkter egala, inget betalningsansvar föreligger givetvis om fakturan är falsk.
Den goda seden på 8 dagar, vem är det som reglerar denna? Var kan man läsa om detta? Jag kan knappast citera Flashback om jag tex skulle skriva en bestridan.
Sedan undrar jag, ur ren nyfikenhet, hur lång tid man måste ge en köpare innan betalningen skall vara inbetald? Låt oss säga att man startat ett företag och fakturerar köparen och ger dem 8 dagar på sig att betala. Strider detta emot lagen? Vad är det som gäller? 14 dagar? 30 dagar? Och i vilken lag regleras detta?