• 1
  • 2
2014-06-20, 15:22
Medlem
Inkassokravet är daterat den 19 Juni och det står att betalningen skall vara dem tillhanda senast 27 Juni. Man har alltså en vecka på sig att betala. Vad säger lagen om detta? Hur lång tid "bör" inkassobolagen eller andra företag ge personen att betala? Jag antar att detta måste vara reglerat någonstans?

För övrigt fick jag ett inkassokrav på en faktura som jag aldrig fått och en tjänst jag inte känner igen att jag köpt eller beställt. Men detta är en annan diskussion.
Citera
2014-06-20, 15:34
Medlem
sucuks avatar
Skulden har redan förfallit så tiden man har på sig borde rimligen vara extremt kort. Mer än en vecka låter väldigt generöst.
Citera
2014-06-20, 15:47
Medlem
Frågade dock inte efter vad som låter rimligt. Frågar efter vad lagen säger och i vilken lag detta finns reglerat.

Sedan kan man fråga sig hur rimligt det är att man inte får ordinariefakturan utan bara ett inkassokrav där man har 5 arbetsdagar på sig att betala. Är det inte fordringsägarens ansvar att ord. faktura når mig?

Hur rimligt är det dessutom att ett företag sänder ut en faktura med förfallodatum inom 7 dagar och sedan får man ett inkassokrav med förfallodatum inom 7 dagar. Det betyder ju att falskfaktureringar borde vara tämgligen enkla om man sänder ut dem över sommaren då det är inte är så ovanligt att folk är borta 14-30 dagar på semester.

Bara en tanke...
Senast redigerad av Djawesome 2014-06-20 kl. 15:50.
Citera
2014-06-20, 15:52
Medlem
sucuks avatar
Det åligger den som köper en vara/tjänst att betala för den, säljaren behöver inte ens skicka en faktura.

Det är nog inte många företag som inte skickar ut fakturor men jag har själv varit med om att det inte kommit någon och har då behövt ringa bolaget för att få uppgifterna så att man inte riskerar inkasso.

Edit:

http://www.datainspektionen.se/frago...inkassokravet/

8 dagar anses tydligen vara god sed, lag finns knappast på området då skulden redan förfallit.
Senast redigerad av sucuk 2014-06-20 kl. 16:01.
Citera
2014-06-20, 16:08
Medlem
Men nu är det ju varken en vara eller tjänst som har köpts eller beställts, så då kan man inte ringa företaget och be om faktura.

Enligt god inkassosed ska du ha minst 8 dagar på dig från det att inkassokravet skickades.

Minst 8 dagar. God sed är närmare 14 dagar, minst. Konstigt att det inte finns reglerat i lagen dock. Detta gör ju det otroligt enkelt för företag att falskfakturera under sommaren.

Men om vi förbiser inkassokrav och ser till fakturering istället, finns det reglerat i lagen om hur lång tid man bör ha på sig att betala fakturan? Det måste vara mer än 8 dagar i detta fall.
Citera
2014-06-20, 16:14
Medlem
sucuks avatar
Nu står det 8 dagar, varken mer eller mindre men vad är problemet? Bestrid skiten på måndag om du inte köpt något.
Citera
2014-06-20, 16:15
Medlem
Svizzeras avatar
Ring och prata med företaget du har skuld hos och fråga snällt om du har en chans att få uppskov eller delbetalning. Med fördel gör du det innan det hela går till inkasso eller indrivning.
Citera
2014-06-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djawesome
Men nu är det ju varken en vara eller tjänst som har köpts eller beställts, så då kan man inte ringa företaget och be om faktura.

Enligt god inkassosed ska du ha minst 8 dagar på dig från det att inkassokravet skickades.

Minst 8 dagar. God sed är närmare 14 dagar, minst. Konstigt att det inte finns reglerat i lagen dock. Detta gör ju det otroligt enkelt för företag att falskfakturera under sommaren.

Men om vi förbiser inkassokrav och ser till fakturering istället, finns det reglerat i lagen om hur lång tid man bör ha på sig att betala fakturan? Det måste vara mer än 8 dagar i detta fall.
Varför ställer du en fråga här när du inte accepterar svar som inte faller dig i smaken?
Att det finns en inkassosed betyder att branschen själva satt upp dessa regler. Att du anser att 14 dagar är god sed är helt ointressant.
Har du aldrig fått eller beställt varan eller tjänsten som inkassokravet avser är det ju bara att bestrida fakturan eller i detta fallet inkassokravet.
Citera
2014-06-20, 19:26
Medlem
Citat:
Frågade dock inte efter vad som låter rimligt. Frågar efter vad lagen säger och i vilken lag detta finns reglerat.

Sedan kan man fråga sig hur rimligt det är att man inte får ordinariefakturan utan bara ett inkassokrav där man har 5 arbetsdagar på sig att betala. Är det inte fordringsägarens ansvar att ord. faktura når mig?

Hur rimligt är det dessutom att ett företag sänder ut en faktura med förfallodatum inom 7 dagar och sedan får man ett inkassokrav med förfallodatum inom 7 dagar. Det betyder ju att falskfaktureringar borde vara tämgligen enkla om man sänder ut dem över sommaren då det är inte är så ovanligt att folk är borta 14-30 dagar på semester.

Bara en tanke...
Har vi förstått det hela rätt att faktura ej erhållits, ej heller påminnelse utan första infordran av betalning består av ett inkassokrav? Samt att du vidgår riktigheten i fordran som sådan?
Citera
2014-06-20, 19:34
Medlem
Citat:

En fordringsägare har ej skyldighet att alls lämna kredit, denne kan i teorin begära att skulden regleras utan dröjsmål. Det finns formkrav på ett inkassobrev, men god sed stipulerar som nämnts 8 dagar, efter det kan ärendet bli föremål för bf hos kfm. Till god sed hör även att inkassoåtgärder ej inleds under semestertid. Vad falskfakturor beträffar är tidsutdräkter egala, inget betalningsansvar föreligger givetvis om fakturan är falsk.
Citera
2014-06-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Ring och prata med företaget du har skuld hos och fråga snällt om du har en chans att få uppskov eller delbetalning. Med fördel gör du det innan det hela går till inkasso eller indrivning.
Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mina tidigare meddelanden

Citat:
Varför ställer du en fråga här när du inte accepterar svar som inte faller dig i smaken?
Att det finns en inkassosed betyder att branschen själva satt upp dessa regler. Att du anser att 14 dagar är god sed är helt ointressant. Har du aldrig fått eller beställt varan eller tjänsten som inkassokravet avser är det ju bara att bestrida fakturan eller i detta fallet inkassokravet.
Jag har inte ansett något, jag är ute efter fakta, och därför frågar jag. Allt jag ville veta var ifall det finns reglerat i lagen hur lång tid en köpare har på sig att betala en faktura samt ett inkassokrav. That's all. Sedan har ämnet gått off-topic men som trådstarten lyder så undrar vem som reglerar bestämmelsena om hur lång tid den påstådda köparen har på sig att betala.

Citat:
En fordringsägare har ej skyldighet att alls lämna kredit, denne kan i teorin begära att skulden regleras utan dröjsmål. Det finns formkrav på ett inkassobrev, men god sed stipulerar som nämnts 8 dagar, efter det kan ärendet bli föremål för bf hos kfm. Till god sed hör även att inkassoåtgärder ej inleds under semestertid. Vad falskfakturor beträffar är tidsutdräkter egala, inget betalningsansvar föreligger givetvis om fakturan är falsk.
Den goda seden på 8 dagar, vem är det som reglerar denna? Var kan man läsa om detta? Jag kan knappast citera Flashback om jag tex skulle skriva en bestridan.

Sedan undrar jag, ur ren nyfikenhet, hur lång tid man måste ge en köpare innan betalningen skall vara inbetald? Låt oss säga att man startat ett företag och fakturerar köparen och ger dem 8 dagar på sig att betala. Strider detta emot lagen? Vad är det som gäller? 14 dagar? 30 dagar? Och i vilken lag regleras detta?
Citera
2014-06-20, 22:47
Medlem
Vad god inkassosed anbelangar:
Inkassoverksamhet ska bedrivas enligt god inkassosed, 4 § IkL. Vad god inkassosed är framgår dels av 5-11 §§ i IkL, dels av Datainspektionens rekommendationer. Datainspektionen har samlat sina rekommendationer i de allmänna råden ”Tillämpning av inkassolagen”. Enkelt förklarat innebär god inkassosed att inkassoföretaget inte får utsätta gäldenären för otillbörliga inkassoåtgärder, onödig skada, både ekonomisk och ideell.

Som jag skrev tidigare finns ingen reglering av hur lång tid en köpare måste ges för fullgörande av betalning av en faktura, inget som hindrar att skriva "betalas idag", Relativt vanligt är 30 dagar, men allt från 8 till 30 förekommer frekvent. Detta gäller alltså om inte parterna överenskommit om s.k. konditioner innan köpet, vid avtalade tider skall givetvis dessa hållas.
Dröjsmålsränta får däremot ej beräknas förrän det gått 30 dagar från fakturans utfärdande, även om det står att fakturan ifråga skall betalas efter 10 dagar. Inget som hindrar i ett sådant fall att ärendet lämnas till inkasso efter 20 dagar exempelvis, då inkassoavgift om 180 får läggas till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in