• 1
  • 2
2014-06-20, 22:53
Medlem
Till detta bör även fogas det faktum att det oftast skickas minst en påminnelse när en faktura förfallit till betalning innan ärendet blir föremål för inkasso. Det finns dock inget som hindrar att en förfallen faktura skickas direkt till inkasso och sedan i förekommande fall till kfm, det finns endast ett fåtal fall då påminnelse är föreskrivet enligt lag. Påminnelseavgift är till storlek på belopp reglerat, men får inte påföras alls om inte det avtalats om detta senast vid köpet.
Sedan förra året har även förseningsavgift införts, den är på 450 kronor och skall omfatta både påminnelse- och kravavgift. Är endast tillämplig vid köp av vara eller tjänst och ej heller om gäldenären är privatperson. Skillnaden förutom beloppet mot påminnelseavgift är även att det är lagstadgat, behöver ej avtalas om.
Senast redigerad av Nordiad 2014-06-20 kl. 22:57.
Citera
2014-06-20, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad god inkassosed anbelangar:
Inkassoverksamhet ska bedrivas enligt god inkassosed, 4 § IkL. Vad god inkassosed är framgår dels av 5-11 §§ i IkL, dels av Datainspektionens rekommendationer. Datainspektionen har samlat sina rekommendationer i de allmänna råden ”Tillämpning av inkassolagen”. Enkelt förklarat innebär god inkassosed att inkassoföretaget inte får utsätta gäldenären för otillbörliga inkassoåtgärder, onödig skada, både ekonomisk och ideell.

Som jag skrev tidigare finns ingen reglering av hur lång tid en köpare måste ges för fullgörande av betalning av en faktura, inget som hindrar att skriva "betalas idag", Relativt vanligt är 30 dagar, men allt från 8 till 30 förekommer frekvent. Detta gäller alltså om inte parterna överenskommit om s.k. konditioner innan köpet, vid avtalade tider skall givetvis dessa hållas.
Dröjsmålsränta får däremot ej beräknas förrän det gått 30 dagar från fakturans utfärdande, även om det står att fakturan ifråga skall betalas efter 10 dagar. Inget som hindrar i ett sådant fall att ärendet lämnas till inkasso efter 20 dagar exempelvis, då inkassoavgift om 180 får läggas till.

finns ingen god inkassosed, alla inkassobolag drivs av kriminella avskum.
Citera
2014-06-21, 07:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -nimda-
finns ingen god inkassosed, alla inkassobolag drivs av kriminella avskum.

Avskum är de som köper utan att ha för avsikt att göra rätt för sig. Inkassobolagen utför en mycket viktig tjänst i samhället, utan dem så hade denna bransch mutats in av HA mfl.

Tror du verkligen att du hellre hade fått besök och blivit misshandlad än som idag, få en räkning och sedan tingsrätten om du fortsätter agera som ett stolpskott?
Citera
2014-06-21, 15:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djawesome
Den goda seden på 8 dagar, vem är det som reglerar denna? Var kan man läsa om detta? Jag kan knappast citera Flashback om jag tex skulle skriva en bestridan.
Är du dum eller? Du behöver inte motivera när du bestrider ett krav.
Citera
2014-06-22, 18:48
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djawesome
Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mina tidigare meddelanden

Det är inte jag som är korkad och har skulder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera