Citat:
Ursprungligen postat av
Sir Dwain
Jag har inte letat efter artiklar, men tidigare i det här forumet har jag läst folk som beklagar sig över att feminister hänger upp sig så på kvinnlig könsstympning men inte har något emot manlig omskärelse.
Nu är det alltså istället kritik för att man inte uttalar sig, och alla ni som menar att F! och alla andra feminister är tysta om detta, har ni letat?
Det var förresten olagligt 1982, men 1998 & 99 ändrades lagen så att man också ska kunna åtala när brottet inte begås i Sverige, så som i det här fallet. Jag vill absolut påstå att det främst var feminister som drev igenom detta då.
Här kan du läsa vad just F! vill att man ska göra:
http://gamla.feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=1169 (detta är under rubriken "Stoppa könsstympningen" från deras kongress 2013).
Vi är hundratals personer som aktivt följer flöden på twitter, facebook, forum, massmedier och sociala medier just för att läsa vad aktiva feminister, antirasister, politiska aktivister och PK-människor skriver om aktuella händelser. Om en feminist skulle förfaras över antalet könsstympade kvinnor i Norrköping hade det varit rena lottovinsten för alternativmedia som Fria Tider, Avpixlat, Exponerat och en handfull bloggar.
Givetvis kan det vara så att någon har uttalat sig i slutna kanaler, men det ligger liksom i åsiktselitens intresse att höras.
Jag tror att du hittar anledningen till tystnaden i den länk du hänvisar till:
"
Samtidigt är det viktigt att arbetet mot könsstympning utgår från ett antirasistiskt perspektiv..."
I klarspråk betyder detta att om man förlorar det antirasistiska perspektivet så riskerar kritiken att framstå som rasistiskt. Det är alltså viktigare att inte ge "rasister" vatten på kvarnen än att fullt ut ta avstånd från könsstympning. Det är därför man nu håller tyst.