Citat:
Ursprungligen postat av
BaldEagle
Det finns gott om länder och kulturer med oskuldsnorm utan att könsstympning praktiseras. Uppenbarligen behöver de två inte alls hänga ihop. Feministiskt initiativs topp-politiker kommer från en oskuldskultur där kvinnor därför gifter sig tidigt (enligt micro113). Varför ska då inte andra också ha rätt till sina kulturer?
Har du läst ovan citat från dig själv? Läs den några gånger och försök fatta vad det är du skriver.
och vad det står för.
Du skriver i princip...vadå??? andra kulturer har ju hedersvåld!!! då borde ju jag få ha det!!
oskuldsnormen är exakt den samma i Etiopien, i Libanon, i kristna högerns USA och där den finns kvar i Sverige. Den har olika former att visa sitt fula tryne på, så den drabbar människor på olika sätt i olika kulturer, men den är faktiskt precis lika orättvis och förnedrande. I Etiopien förstör den kvinnors underliv och begränsar deras livsrum i andra kulturer är den bara begränsande.
Citat:
Det har en praktisk funktion. Finns många fall av könssjukdomar, tonårsgraviditeter, barn utan pappa eller med fel pappa, sexualisering, utseendepress för tjejer. Kvinnor som väntar med sex till äktenskapet är dessutom mindre benägna att vara otrogna vilket är ytterligare en fördel.
Well, om den har dessa praktiska funktioner för kvinnor, så gäller ju exakt samma för män , eller hur? Så? varför ska män springa runt och få: könssjukdomar, skaffa barn med "fel" kvinnor som de sen måste betala underhåll för hela livet, (betydligt större risk för män detta sker än för kvinnor) Så?
Och visst om du trycker ner ett köns sexualitet hela dess uppväxt så självklart blir man då hämmad på det området, exakt samma hade gällt män kan jag säga, så det hade ju varit en stor "fördel" eller hur med mindre otrogna män, mindre krossade äktenskap etc.
Så varför bara kvinnor varför i så fall inte lika gärna oskuldskrav på män? som dessutom i vårt läge idag faktiskt finns mer reella anledningar hålla styr på. Du ser, du har ju inga rationella förklaringar till din "modell". Ändå sitter du envist och håller fast i den? Varför? Är du en man som kan tänka själv, eller är du en nickedocka som går efter känslorna?
Citat:
Varför anser du att min syn är förnedrande för män?
Jag tycker det är förnedrande för män tvingas dela upp kvinnor i "bra" och "dåliga". Det är förnedrande för en man i Etiopien och tvingas skära upp sin fru på bröllopsnatten och göra henne rejält illa. Sabbar mäns syn på kvinnor, sabbar det naturliga sexuella spelet, eftersom den ena parten aldrig har fått lov utveckla den på ett naturligt vis så är de i sexuell obalans hela tiden, vilket även drabbar män.
Citat:
Att beteendet (kvinnlig slampighet) är oanständigt och ofint (lite äckligt) är en anledning. Jag vet inte vad du menar med logiskt? Att jag ska kunna backa upp mina värderingar och preferenser med matematiska bevis? Det kan inte du heller göra med dina preferenser och värderingar.
Bara dina känslor igen....varför är kvinnlig slampighet äckligare än mäns? Du kan ju inte ge mig ett endaste rationellt skäl till den synen, för det finns ju inget. Sitter enkom i ditt huvud.
Och jo, jag kan backa upp mina värderingar med fullt logiska resonemang, har jag gjort hela tiden.
Att motarbeta oskuldskravet kring just kvinnors sexualitet, och låta unga kvinnor precis som sina bröder själva bestämma kring sin egen kropp har en lång, lång rad fördelar. Den primära är helt enkelt att man då tillåter även kvinnor full mänsklighet. Man slipper titta på en del kvinnor som "äckliga slampor" Män får mer tillgång till sex med kvinnor som verkligen vill, och inte enkom med kvinnor som plågas av skuld. Man slipper hela denna kultur där män ska kuta runt och "kontrollera" sina döttrar och systrar in absurdum.