• 1
  • 2
2014-06-19, 17:51
Medlem
Har lämnat in min trasiga hårddisk till en IT tekniker som inte kunde fixa den, lämnade sedan in den till Data Recovery Sweden som heller inte kunde fixa den. Sen gjorde jag ett desperat försök genom att lämna in den till Ibas Laboratories, som tydligen ska vara "bäst i världen" fick besked idag att dom inte kunde fixa hårddisken. Är det kört för mig nu? eller finns det något annat företag där jag kan ha en chans att rädda min hårddisk. Betalar vad som helst.....
Citera
2014-06-19, 17:55
Medlem
QuattroStagiones avatar
Tror tyvärr det är kört för dig :/, men i framtiden köp en RAID disk där du lägger allt viktigt så kommer du ALDRIG att förlora några filer.
Citera
2014-06-19, 18:04
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Disken har troligen blivit fysiskt skadad om inte ens de bästa i världen kan rädda data. Dvs skivorna i hårddisken har blivit repade vid haveri eller liknande. Den senaste backupen från backupsystemet är nog det minst dåliga alternativet. Om backup ej finns så blir det nog väldigt problematiskt att rädda data.
Citera
2014-06-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Disken har troligen blivit fysiskt skadad om inte ens de bästa i världen kan rädda data. Dvs skivorna i hårddisken har blivit repade vid haveri eller liknande. Den senaste backupen från backupsystemet är nog det minst dåliga alternativet. Om backup ej finns så blir det nog väldigt problematiskt att rädda data.

Blev arg och slog sönder datorn för ca 4 år sedan. så hårddisken har tagit några smällar.... Skulle betala vad som helst för att få tillbaka bilderna från hårddisken... IBAS kunde inte ens fixa den... finns det något annat företag som är bättre en IBAS?
Citera
2014-06-20, 13:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeless-74
Blev arg och slog sönder datorn för ca 4 år sedan. så hårddisken har tagit några smällar.... Skulle betala vad som helst för att få tillbaka bilderna från hårddisken... IBAS kunde inte ens fixa den... finns det något annat företag som är bättre en IBAS?

Lovar inget, men ring in och förklarar ditt problem. Här är en annan bra aktör -> http://www.ahlbergdata.com/se
Citera
2014-06-20, 13:07
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeless-74

Vet inte vilka företag som är bäst, jag är verkligen ingen expert på området men har skruvat lite med datorer tidigare.

Jag vet heller inte vilket slags fel det är på hårddisken, kanske lättare att få hjälp om ni skriver mer detaljerat? Om den fått väldigt hårda smällar och det är en mekanisk hårddisk så kanske skivorna inne hårddisken blivit skadade eller spräckta, men nu gissar jag bara. Om det "bara" är nån yttre skada på hårddisken så kanske det går att byta ut nån del av skalet, eller ev. löda fast nåt som lossnat etc. Men då kan det underlätta om man har reservdelar från nån liknande disk att tillgå, och såna brukar inte finnas i överflöd.
Citera
2014-06-20, 13:34
Medlem
jsson98s avatar
Har svårt att tro att ibas inte skulle kunna rädda disken... Så länge skadan är fysisk d.v.s krossade plattor etc. och inte att datan har blivit överskriven/krypterad
Kan tänka mig att om det var något extremt viktigt t.ex statliga hemligheter så skulle de nog kunna lagga i princip vilken disk som helst (till ett extremt högt pris såklart)
Citera
2014-06-20, 14:23
Medlem
m0nkees avatar
Först och främst, är det laga disken du vill eller är det rädda datan? Du har nämligen skrivit både och, och det kan bli helt olika svar.

Laga en trasig disk kan vara väldigt svårt, däremot bör IBAS kunna återskapa det mesta av din data. Särskilt då du är villig att betala. Så vad har du bett dem göra, laga eller återskapa?
Citera
2014-06-20, 14:27
Medlem
morkfromorks avatar
Det var ett reportage om dessa och de fixar det mesta, ett crashat läshuvud pajar en del men de sätter i en ny och åäterskapar resten av disken.

Prislappen är ohemulig dock, typ 50K minimum och inget tak i princip.
Citera
2014-06-21, 12:58
Medlem
EckiEckis avatar

Köpråd - PC: Bärbart --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-12-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Har svårt att tro att ibas inte skulle kunna rädda disken... Så länge skadan är fysisk d.v.s krossade plattor etc. och inte att datan har blivit överskriven/krypterad
Kan tänka mig att om det var något extremt viktigt t.ex statliga hemligheter så skulle de nog kunna lagga i princip vilken disk som helst (till ett extremt högt pris såklart)

Fast nu kunde inte IBAS laga hårddisken om du läser ovanstående....
Citera
2014-12-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det var ett reportage om dessa och de fixar det mesta, ett crashat läshuvud pajar en del men de sätter i en ny och åäterskapar resten av disken.

Prislappen är ohemulig dock, typ 50K minimum och inget tak i princip.

Vad är det för företag. Kan tänka mig att lägga ut 50K
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in