Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-19, 18:09
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Tjejerna brukar vända våldet inåt gentemot sig själva - killarna utåt. Någon av dem här tjejerna skulle ha kunnat bli svårt sjuk i anorexia, börjat skära sig eller rent av ta sitt liv. Nu råkade det bli så här istället. DET hade säkert inte JA förväntat sig.

Hade det däremot handlat om ett kvinnligt svin som lekte med två svagsinta killar då fanns det en stor risk att det hela slutade med ett slagsmål. Antingen fick det svinaktiga tjejen stryk eller att killarna rök ihop med varandra. Eller både och.

Så länge strulandet inte drabbade JA såg han ingen anledning att sluta med sitt dubbelspel. Oklart om han ens har slutat med strulandet nu.. För den slutsatsen som han har dragit av det hela är (hör och häpna) att han nog var för "snäll" gentemot JH! Jajamensan..

JA träffade BO i småskolan och mellan det tills i somras var de ihop. Eller låt oss säga att eventuellt var de det ibland.. Kanske. Eller åtminstone så länge ingen annan "kissade på en pinne" och påstod sig vara gravid. Detta hände förresten antingen flera veckor eller möjligtvis månader sedan. En gång. Eller förresten två gånger. Ena gången var det jobbigt - andra gången inte längre. För om pinnen visade att tjejen inte längre var gravid då vart inte livet lika krångligt för JA längre. Då kunde han börja strula igen..

Eftersom JA uppfattade sig själv som en genomschysst kille ville han gärna stötta tjejer som var gravida. Eller nej förresten: han ville stötta de tjejer som inte längre var gravida. För på tal om att döda någon är det mycket enklare ifall tjejen gör det - istället för att JA ska använda kondom.. Det är nog enklast så. Åtminstone för JA - som det hela ändå handlar om..

JA ville förresten inte vara med JH längre därför att han uppfattade henne som strulig. Hon hade bl.a. ljugit några gånger för honom. Det tyckte JA var jätte jobbigt, eftersom han inte längre visste vad som var sant och vad som var en lögn. JA upplevde det som jobbigt och struligt att han inte kunde lita på JH.

JA själv däremot ville gärna snacka med tjejerna som han var ihop med. Eller åtminstone var ihop med ibland. Eller åtminstone som trodde sig vara ihop med honom. Kanske. Eller jag vet inte längre - nåt åt det hållet i alla fall.

Då gillade JA snacka om hus, bilar och barn. För det hade JA förstått att trasiga tjejer tyckte om att höra. Ju mer han snackade om detta ämne desto mer sex blev det. Det gillade JA.

Men när JH började snacka barn med honom var det inte alls lika kul längre. Något hus var det inte tal om längre. Möjligtvis bil - som han kunde fly med..

Själv hoppas jag innerligt att alla tjejer som möjligtvis funderar att vara tillsammans med det här kräket googlar på hans namn först - och springer sen..

Klockrent! Har själv försökt närma mig detta men vart ned skriven. Så visst har han en stor del i detta
Citera
2014-12-19, 18:10
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chimichanga
Ur domen:

"Jonna Henningsson har enligt det rättspsykiatriska utlåtandet inte begått den åtalade
gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Utredningsteamet har
dock konstaterat att Jonna Henningsson vid tidpunkten för gärningen uppfyllde kriterierna
för den psykiatriska diagnosen maladaptiv stressreaktion. Även vid gärningar
som begåtts av personer med psykisk störning ska en vanlig uppsåtsbedömning
ske (se NJA 2012 s. 45 p. 12)."

Ah, tack för de raderna!

Precis vad jag efterfrågade.
Citera
2014-12-19, 18:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är antagligen mycket vanligt med mediciner i fängelserna, i alla fall om man ska tro följande artikel från 2008:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/medicinerna-flodar-pa-svenska-anstalter/

Det är ju lite skillnad mellan häkte och fängelse, olika faser i en laga process; jag vet inte om det i sig innebär olika praxis beträffande medicinering.

Tror inte hon är fullproppad med någon medicin vid tillfället. Fotot togs samma natt hon kom in till polisen. T o m kläderna som undersökts senare har hon på sig. Från det ena till det andra..
Citera
2014-12-19, 18:16
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det ha något med hennes relativt låga ålder att göra?

Nej. Åklagaren kunde inte bevisa planeringen av dådet, hennes googlingar.
Citera
2014-12-19, 18:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Finns det samlade länkar med ljudupptagning från rättegång? Har letat och hittade endast en.
Tingsrättsförhör med tilltalad

Del 1: http://minfil.org/oai0h0b1b7/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Huvudf_rh_r__187 40621.mp4
Del 2: http://minfil.org/75kah6b2b7/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Fortsatt_f_rh_r_ _18743212.mp4
Del 3: http://minfil.org/a9m7hdbdbe/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Fortsatt_f_rh_r_ _18746202.mp4
Del 4: http://minfil.org/d7m0h6b2b0/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Fortsatt_huvudf_ rh_r__18750660.mp4
Del 5: http://minfil.org/cam5hbbbba/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Kompletterande_f _rh_r__18768520.mp4
Del 6: http://minfil.org/bam2h1b9b0/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Inspelning_6__18 771452.mp4

Tack, N.Y
Citera
2014-12-19, 18:28
Medlem
Julie1973s avatar
Jag kan inte sluta tänka på hur Jonnas tankar går sedan hon häktades, och framförallt NU. Har hon verkligen fattat vad hon gjort? Hon måste känna värsta paniken över vetskapen att inte se "dagens ljus" på 16 år! SEXTON ÅR! Vet ni hur jävla lång tid det är?! Bara 1 år är sjukt lång tid. Bakom lås och bom är 1 dag i min värld för lång tid. Från ett helt "normalt" liv i frihet och tusen valmöjligheter, är hon inlåst på vad som måste kännas som "forever". Jag skulle ta mitt liv vid första möjliga tillfälle kan jag säga.
Jag tycker inte synd om henne, men någonstans på ett jävligt oförklarligt sätt så kan jag inte sluta tänka på hur jävla ensam och rädd hon måste vara.
Med all rätt så sitter hon där hon sitter, men det måste ändå vara jävligt skrämmande.
Jag undrar dessutom hur hennes anhöriga har reagerat, hur fan bemöter man sin unge som gjort en sån här sak?
Jag har 4 barn och har ställt mig frågan tusen gånger om- hur FAAAN mår man som förälder efter en sån här sak?
Tänk er all denna tid utan att ens få prata med sitt barn, alla frågor man inte kan få svar på, alla tankar om hur ens barn mår och vad fan som hände.
Inte gan slutar man bara älska sitt eget barn? Jag skulle få fullständig panik om det varit min dotter som gjort något sånt här, men självklart kan man inte ens spekulera i sin reaktion- det är beyond all fantasi.

Alltså jag vet inte, den här händelsen har påverkat mig oerhört mycket och jag ska ärligt säga att jag lider med alla inblandade, även Jonna på ett märkligt oförklarligt sätt.

/ Julia
Citera
2014-12-19, 18:32
Medlem
vet någon vilken adress mordet skedde på, och vilken adress JA bor på nu?
Citera
2014-12-19, 18:35
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julie1973
Jag kan inte sluta tänka på hur Jonnas tankar går sedan hon häktades, och framförallt NU. Har hon verkligen fattat vad hon gjort? Hon måste känna värsta paniken över vetskapen att inte se "dagens ljus" på 16 år! SEXTON ÅR! Vet ni hur jävla lång tid det är?! Bara 1 år är sjukt lång tid. Bakom lås och bom är 1 dag i min värld för lång tid. Från ett helt "normalt" liv i frihet och tusen valmöjligheter, är hon inlåst på vad som måste kännas som "forever". Jag skulle ta mitt liv vid första möjliga tillfälle kan jag säga.
Jag tycker inte synd om henne, men någonstans på ett jävligt oförklarligt sätt så kan jag inte sluta tänka på hur jävla ensam och rädd hon måste vara.
Med all rätt så sitter hon där hon sitter, men det måste ändå vara jävligt skrämmande.
Jag undrar dessutom hur hennes anhöriga har reagerat, hur fan bemöter man sin unge som gjort en sån här sak?
Jag har 4 barn och har ställt mig frågan tusen gånger om- hur FAAAN mår man som förälder efter en sån här sak?
Tänk er all denna tid utan att ens få prata med sitt barn, alla frågor man inte kan få svar på, alla tankar om hur ens barn mår och vad fan som hände.
Inte gan slutar man bara älska sitt eget barn? Jag skulle få fullständig panik om det varit min dotter som gjort något sånt här, men självklart kan man inte ens spekulera i sin reaktion- det är beyond all fantasi.

Alltså jag vet inte, den här händelsen har påverkat mig oerhört mycket och jag ska ärligt säga att jag lider med alla inblandade, även Jonna på ett märkligt oförklarligt sätt.

/ Julia

Det var ingen som tvingade henne att utföra detta och tänker genast på Lovisa och hennes rätt till livet, hur hon på ett utdraget sätt berövades det och livssorgen hos hennes anhöriga.
Lovisa finns inte mer..
Citera
2014-12-19, 18:35
Medlem
Kexet65s avatar
Okey - domen har kommit och som jag nu förstått så kommer den överklagas men det var ju i och för sig ingen big surprise!
Så vad händer med JH nu i skrivande stund? Blir hon kvar i häktet i Örebro tills högre instans avlagt sin dom och hur lång tid kan denna procedur ta?
Eller förs hon redan nu över till Hinseberg (för det är väl där hon lär hamna)?
Någon som vet hur det fungerar?
Citera
2014-12-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
En försiktig tolkning är i alla fall i stil med 'till visshet gränsande tro'.

Hon bekräftar det under rättegången:

"Därför hämtade hon den andra kniven och hennes minnesbild är att den var skarpare och att den liksom gick in. Hon vet inte om det stämmer men som hon kommer ihåg högg hon bara en gång men den. Därefter blev Lovisa tyst och stilla. Först när Lovisa blev tyst och stilla slutade dörrklockan att ringa. Då förstod Jonna att Lovisa var död."
Citera
2014-12-19, 18:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Okey - domen har kommit och som jag nu förstått så kommer den överklagas men det var ju i och för sig ingen big surprise!
Så vad händer med JH nu i skrivande stund? Blir hon kvar i häktet i Örebro tills högre instans avlagt sin dom och hur lång tid kan denna procedur ta?
Eller förs hon redan nu över till Hinseberg (för det är väl där hon lär hamna)?
Någon som vet hur det fungerar?
Tingsrätten beslutade att hon "ska stanna kvar i häkte till dess domen i ansvarsdelen vinner laga kraft mot henne", dvs hon stannar i häkte fram till hovrättsbeslut.
Citera
2014-12-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Om du menar bilden ifrån häktet så är det väl inte konstigt, hon är förmodligen fullproppad med mediciner.

Jag ser då ingen ondska i tex den här bilden. http://narcissisten.me.formecdn.com/2014/12/jonna-fb2.jpg?w=900

Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Näe, där såg hon ju rentav bra ut! Men vadå, är det rutin att proppa människor fulla med mediciner på häktet? Det är väl bara om de blir sinnessjuka där inne? Men det är klart, det blir väl alla som är häktade en längre tid..

Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Hon var ju totalt mentalt förstörd redan innan mordet och att sitta häktad för mord gjorde nog knappast saken bättre. Skulle bli väldigt förvånad om hon inte fick mängder med antidepp och benso.

Instämmer med Wooxan.
Ja inte var hon fullt frisk veckorna innan iaf.
Hon lär ju ha fått en del medicin innan allt klarnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in