Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-19, 17:05
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ges det ingen ledtråd i domen, om vilken störning JH har/hade?

Styckning av en människokropp, ligger utanför mångas kapacitet, förutom ett lagbrott ett moraliskt tabu. Kanske desto fler skulle kunna genomföra det med lite tankens tillvänjning, drogpåverkan eller tillfällig psykisk störning, extrema villkor eller med någon auktoritets välsignelse. Jag undrar om inte det riktigt stora steget av abnormitet redan är taget i och med planeringen av mordet. Att i något svagt ögonblick tänka tanken rent teoretiskt eller som en flyktig fantasi är en sak, men att gå vidare och faktiskt planera och slutligen genomföra är något extra.

Jag uppfattade i alla fall inte några utsagor/vittnesmål om JH i FUP som talar för någon störd person. Storasystern och båda föräldrarna samt styvfar vittnade gott om JH:s personlighet. Systern sa att hon var "lite snål" och "naiv" men "världens bästa syster" (möjligen var ordet lillasyster, jag citerar ur minnet), föräldrarna dementerade båda att JH hade någon psykiatrisk anamnes eller psykisk störning, storasystern hade på känn lite depressiva inslag hos JH de senaste få månaderna, styvfadern talade om en tävlingsinriktad JH och hon hade presterat bra/väldigt bra i skolan och aldrig haft problem att skaffa vänner och lyckades väl också hålla i vänskapsrelationerna. Promiskuös? Vet ej, men det var väl någon månad på året då hon haft ihop det med många killar (men jag minns inte just det påståendet från FUP, snarare någon här på tråden som påstått).

Detta är ett simpelt svartsjukedrama, men en extraordinär förveckling. JA är sjukskriven och hans ena "strul" är styckmördad och hans andra prassel åker i finkan under lång tid. JH har begått ohyggliga brott, men det ligger inom normalpsykets kapacitet, där begreppet normalitet innefattar en spännvidd som inte är alltför snäv. De flesta allvarliga brott kan inte bortförklaras med psykiska störningar. En myndig individs ansvar för sina handlingar ligger tungt på densamme.
Jag har inte laddat ned domen utan bara läst pressmeddelandet och i tidningarna.

Men eftersom det nu står att hon har en störning samt att hon fick knäppskallerabatt så vill man ju veta.

Min uppfattning är i alla
fall att nåt inte känns rätt med henne. Har följt hela tråden, läst hennes blogg när den fanns kvar samt läst FUP men som sagt, har inte läst domen i sin helhet.
Citera
2014-12-19, 17:13
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Att det har varit nåt fel på henne har man ju förstått från början men jag undrar också vilken typ av störning?

Normal är hon verkligen inte, då hade vi inte haft ett styckmord att läsa om.
Hon gjorde sig bara av med för många hästar,
och knäppskallerabatt har hon också fått i domen.
Citera
2014-12-19, 17:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Livesändning, expertkommentatorer, alltså, varför denna uppmärksamhet? Det är inte första gången någon styckmördar.
Jonna Henningsson är den allra första svenska kvinnan som begår ett styckmord.
Det tidigare styckmordet som begåtts av en kvinna i landet utfördes av en inflyttad rumänska.
Mycket därför att det blivit så pass uppmärksammat och naturligtvis också av den
anledningen att det är extremt brutalt och hänsynslöst till sin karaktär.

"Mordet skedde den 18 juni. Tretton dagar senare, den 1 juli, ändrades lagen och straffet för mord skärptes. Innan den 1 juli var normalstraffet för mord 14 års fängelse, numera är det livstid.

Skulle Jonna Henningsson ha dömts till livstid om gärningen skett efter den 30 juni?

- Det kan jag inte svara på. Livstid är utgångspunkten, men det finns fortfarande saker som gör att man kan sänka straffet, säger domaren Björn Lindén.

Åklagare Lars Duberg och de anhörigas advokat Linda Söderlindh är inte tillgängliga för en kommentar. Men advokat Björn Israelsson tycker att domen ska överklagas. Han företrädde mannen som båda kvinnorna var kära i.
-Det är min absoluta uppfattning att den ska överklagas. De allra värsta mordfallen ska ge livstids fängelse. Det är svårt att se att det kan bli mycket värre än så här.
Israelsson tycker att domstolen resonerar märkligt när man kommer fram till att Jonna Henningsson bara var likgiltig.

-Hon avbryter det pågående mordförloppet och lämnar den blödande och döende kvinnan för att gå och hämta en jaktkniv, i syfte att fullfölja det hela. Jag har svårt att se att hon var likgiltig då."

http://na.se/nyheter/orebro/1.2768423-na-tv-tingsratten-om-25-aringens-dom
Senast redigerad av Grandioso 2014-12-19 kl. 17:38.
Citera
2014-12-19, 17:34
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Om du menar bilden ifrån häktet så är det väl inte konstigt, hon är förmodligen fullproppad med mediciner.

Jag ser då ingen ondska i tex den här bilden. http://narcissisten.me.formecdn.com/2014/12/jonna-fb2.jpg?w=900

Jo det tycker jag. Täck för ögat och munnen ler mjukt och fint, täck för munnen..
Gillar inte bilden.
Hon är "vanligast" på bilden med mössan.
Citera
2014-12-19, 17:37
Medlem
Finns det samlade länkar med ljudupptagning från rättegång? Har letat och hittade endast en.
Citera
2014-12-19, 17:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Så det blev bara mord på ett likgiltighetsuppsåt för att planering inte fanns (enkelt uttryckt). Men borde inte bara själva dödandet innebära direkt uppsåt? GM överfaller BO och utdelar ett antal hammarslag och knivhugg med medtagna verktyg. BO avlider inte av detta och då springer GM iväg för att hämta en "bättre" kniv och kommer sen tillbaka och dödar BO. Hur fan kan det här bli likgiltighetsuppsåt? Man kan väl för bövelen inte ändra uppsåtstyp bara för att GM får en jäkla massa knäppskallerabatt? Nej då borde det dömas vård istället isf. Nej det här stinker ordentligt, tror att HR skärper till livstid eller dömer vård.
Citera
2014-12-19, 17:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Åklagare Lars Duberg och de anhörigas advokat Linda Söderlindh är inte tillgängliga för en kommentar. Men advokat Björn Israelsson tycker att domen ska överklagas. Han företrädde mannen som båda kvinnorna var kära i.
-Det är min absoluta uppfattning att den ska överklagas. De allra värsta mordfallen ska ge livstids fängelse. Det är svårt att se att det kan bli mycket värre än så här.
Israelsson tycker att domstolen resonerar märkligt när man kommer fram till att Jonna Henningsson bara var likgiltig.

-Hon avbryter det pågående mordförloppet och lämnar den blödande och döende kvinnan för att gå och hämta en jaktkniv, i syfte att fullfölja det hela. Jag har svårt att se att hon var likgiltig då."

http://na.se/nyheter/orebro/1.2768423-na-tv-tingsratten-om-25-aringens-dom
Precis vad jag precis skrev i ett annat inlägg. GM ska vara oerhört tacksam för den här milda domen.
Citera
2014-12-19, 17:49
Medlem
J.H, fortsatt förhör, del 3

http://minfil.org/a9m7hdbdbe/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Fortsatt_f_rh_r_ _18746202.mp4

del 4

http://minfil.org/d7m0h6b2b0/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Fortsatt_huvudf_ rh_r__18750660.mp4

del 5

http://minfil.org/cam5hbbbba/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Kompletterande_f _rh_r__18768520.mp4

del 6

http://minfil.org/bam2h1b9b0/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Inspelning_6__18 771452.mp4
Citera
2014-12-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
skärper till livstid eller dömer vård.

Livstid är EXTREMT osannolikt, betydligt mer sannolikt att man tom sänker än att hon skulle få en livstidsdom. Vård känns inte speciellt sannolikt heller, troligtvis fastställer man enbart tingsrättens linje
Citera
2014-12-19, 17:57
Medlem
Chimichangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag har inte laddat ned domen utan bara läst pressmeddelandet och i tidningarna.

Men eftersom det nu står att hon har en störning samt att hon fick knäppskallerabatt så vill man ju veta.

Min uppfattning är i alla
fall att nåt inte känns rätt med henne. Har följt hela tråden, läst hennes blogg när den fanns kvar samt läst FUP men som sagt, har inte läst domen i sin helhet.

Ur domen:

"Jonna Henningsson har enligt det rättspsykiatriska utlåtandet inte begått den åtalade
gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Utredningsteamet har
dock konstaterat att Jonna Henningsson vid tidpunkten för gärningen uppfyllde kriterierna
för den psykiatriska diagnosen maladaptiv stressreaktion. Även vid gärningar
som begåtts av personer med psykisk störning ska en vanlig uppsåtsbedömning
ske (se NJA 2012 s. 45 p. 12)."
Citera
2014-12-19, 17:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Livstid är EXTREMT osannolikt, betydligt mer sannolikt att man tom sänker än att hon skulle få en livstidsdom. Vård känns inte speciellt sannolikt heller, troligtvis fastställer man enbart tingsrättens linje
Ja om du säger det så. Tingsrätten har ju slagit knut på sig själv för att få till ett likgiltighetsuppsåt iaf det tror jag de flesta kan hålla med om. Det kan ju bli 18 år också. Det är ju en ruskig skillnad på tidsbestämt eller livstid för GM. Måste ju vara oerhört plågsamt att inte veta om/när man kommer ut igen. Mycket tragiskt fall rakt igenom så om det blir tidsbestämt så får man ju verkligen hoppas att JH lär sig att räkna till tio nästa gång hon blir enormt svartsjuk.
Citera
2014-12-19, 18:07
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag blev först lite förvånad över att domstolen bara kom fram till likgiltighetsuppsåt - de många websökningarna antyder ju till exempel att hon visst hade tänkt ta livet av LL, och man kan också fråga sig vad poängen med att injicera alkohol skulle vara om inte planen hade varit att ta livet av LL, bara på ett annat sätt än det som skedde - men jag insåg efter att ha läst igenom domen ordentligt att psykologens vittnesmål var utomordentligt fördelaktigt för JH, och att hans utsagor, om man köpte dem, gick ut på att det inte går att bevisa att JH har direkt uppsåt till egentligen nånting hon företar sig. Att få den typen av vittnesmål i ryggen är en nåd att stilla bedja om för en tilltalad, och rätten hade i princip bara möjlighetenrna att konstatera likgiltighetsuppsåt eller att avfärda åtminstone delar av psykologens bedömning.

Psykologen fick inte information om hennes google-sökningar under bedömningen. Han hade inte alla fakta på hand. Om, hur hade bedömningen påverkats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in