Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-29, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cvnm
Grannarna anade ju att en kvinna kanske blev misshandlad i lägenheten, det har de själva uppgett. Att man då inte ringer polisen är ju en jävla gåta. Om det är en teori man har när man står och ringer på dörren. Att sen vända på klacken när det blir tyst igen och återgå till sitt är ju idiotiskt.

JH är en riktig mupp, hon vågade inte ta livet av sig själv som hon så många gånger hotat med, så istället berövade hon LL livet. Fult, riktigt fult och sjukt.

JH riktade dessutom inte sin ilska och sitt hat mot JA som utnyttjade båda tjejernas "besatthet" av honom, utan mot sin rival som hon tyckte stod i vägen för hennes lycka. Om hon med hjälp av böner eller hot lyckats skrämma LL på flykten och dra sig ur detta triangeldrama, så är jag övertygad om att JA snart hade ersatt LL med en annan tjej. Jag tycker att hans beteende visar att han inte var kär i varken JH eller LL.
Citera
2014-11-29, 12:14
Medlem
LeeVans avatar
Grannarna visade faktiskt att dom brydde sig även om dom nu inte fullt ut kunde förutse vad som pågick i lägenheten. Dom var förmodligen äldre - och tillhörde inte generationen som nöjer sig med att ta fram mobiltelefonen och filma - för att sen lämna utan att hjälpa.

Dom gjorde nog så gott dom kunde – men den här gången räckte det inte.
Senast redigerad av LeeVan 2014-11-29 kl. 12:24.
Citera
2014-11-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Grannarna visade faktiskt att dom brydde sig även om dom nu inte fullt ut kunde förutse vad som pågick i lägenheten. Dom var förmodligen äldre - och tillhörde inte generationen som nöjer sig med att ta fram mobiltelefonen och filma - för att sen lämna utan att hjälpa.

Dom gjorde nog så gott dom kunde – men den här gången räckte det inte.

Mannen var ju småbarnsförälder till tvillingar som han var hemma och tog hand om, om jag förstått saken rätt - och då kan man väl utgå från att han inte var alltför gammal och skröplig.
Citera
2014-11-29, 12:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
Mannen var ju småbarnsförälder till tvillingar som han var hemma och tog hand om, om jag förstått saken rätt - och då kan man väl utgå från att han inte var alltför gammal och skröplig.

Med facit i hand är det förstås enkelt att moralisera. Jag ser inget skäl att skuldbelägga de som faktiskt försökte hjälpa till.
Citera
2014-11-29, 12:56
Medlem
succubusans avatar
Att lägga skuld på en gammal tant och en pappa som är hemma med sina tvillingbäbisar när en annan toka dödat och styckat en tjej känns väl så där...
Citera
2014-11-29, 13:09
Medlem
Citat:
Med facit i hand är det förstås enkelt att moralisera. Jag ser inget skäl att skuldbelägga de som faktiskt försökte hjälpa till.

Jag vet inte vad den här mannen försökte hjälpa till med, mer än att han stod uppe på trappavsatsen och lyssnade på en skrikande LL.

Jag ringde till polisen när en kvinna i huset jag bodde i blev misshandlad av sin sambo.

Jag har själv blivit misshandlad av en mycket våldsam man. Nedslagen till marken vid en stor parkeringsplats en solig sommardag. Många människor i omlopp där, men ingen gjorde något för att hjälpa mig. Inte ens ett telefonsamtal till polisen. Jag kan förstå att man kan vara rädd för att fysiskt ingripa, men jag kan inte förstå att man inte larmar polisen.
Citera
2014-11-29, 13:24
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa
,,,

Jag har själv blivit misshandlad av en mycket våldsam man. Nedslagen till marken vid en stor parkeringsplats en solig sommardag. Många människor i omlopp där, men ingen gjorde något för att hjälpa mig. Inte ens ett telefonsamtal till polisen. Jag kan förstå att man kan vara rädd för att fysiskt ingripa, men jag kan inte förstå att man inte larmar polisen.

Men det kanske var någon som filmade?

Jag hade hjälpt dig på något sätt – men nu var jag inte där.
Citera
2014-11-29, 13:35
Medlem
Citat:
Men det kanske var någon som filmade?

Jag hade hjälpt dig på något sätt – men nu var jag inte där.

Den hjälpen hade jag varit dig evigt tacksam för. Tyvärr var ju varken du eller någon annan med ditt tänkande där vid det tillfället.

Har man själv varit utsatt för ett våldsbrott, blir det kanske mer angeläget att hjälpa någon annan i liknande situation.
Citera
2014-11-29, 13:54
Medlem
Scrupcis avatar
Det blir antagligen alldeles off-topic att diskutera grannarna mer, men jag tycker att alla medborgare måste ta sitt ansvar så långt som möjligt. Det är bättre att ringa polisen i onödan än att låta bli. Att ringa på är väl jättebra, men sen då? Om personer öppnar och säger att "nej vi gör pannkakor och brände oss", ska man tro på det då? Om personen inte öppnar, ska man anta att allt reparerat sig av sig själv då?

Personligen ringer jag om jag misstänker att något allvarligt händer, jag har bara ringt om grannar 2 ggr med många års mellanrum, men i det ena fallet var en grov misshandel och i det andra fallet var det en kvinna som blev av med vårdnaden om sitt barn. Jag var inte helt säker på att grannen ovanför misshandlade sitt barn, men när jag var i badrummet så hördes allt från grannens lägenhet super tydligt och det lät som om hon slog sitt barn och vrålade svordomar. Varför ska man vänta? Är det ok när det blir tyst? Bör man vara rädd för polisen?

Jag ska inte uttala mig om grannarna mer, men jag tycker att de borde anmält "piskningen" när de gick in till sig själva. Det finns inga ursäkter för att ha hört detta och fortsatt med sin dag. LL blev styckad långt efter hammare och kniv, hade polis kommit hade styckningen kunnat stoppats i alla fall, det hade besparat LL:s familj massor av lidande eftersom detta i sig är fruktansvärd skymfning.

Visst, en av dem av dem var äldre och en var en invandrarpappa, än sen då? Det finns stolpskott som filmar med mobil, än sen då? Alla kan väl inte skita i allt bara för att vissa andra gör det. Det har nu blivit så att vad som än händer i samhället så är det ofta ingen som bryr sig, jag förstår inte varför.

Människor ska hjälpa andra människor, punkt slut. Någon kanske kan tänka sig för i framtiden när de hör något liknande.
Senast redigerad av Scrupci 2014-11-29 kl. 14:01.
Citera
2014-11-29, 14:54
Medlem
Men herregud vilken idiot och galning den här Jonna verkar vara.

Såg bilderna i Fup från hennes hus. Hur i hela fridens namn kan man bo på det sättet? Det är kanske inte så konstigt hon fick Psykbryt. Bara lukten av hundbajs från källaren och övervåningen skulle få mig att bli galen.

Man undrar hur länge vattnet har stått i handfatet på övervåningen. Det lär inte bli så skitigt på några dagar ens. Snarare månader eller år. Man kan undra om hon duschade hemma hos Louvisa eftersom hon ej verkar ha nåt sånt själv.

Jag noterade att Tvättmaskinen i Louvisas lägenhet ser amerikansk ut. Förmodligen är det en vanlig toppmatad maskin men från sidan ser den ut som en s.k Agitator eller Pulsator maskin.
Citera
2014-11-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Jag noterade att Tvättmaskinen i Louvisas lägenhet ser amerikansk ut. Förmodligen är det en vanlig toppmatad maskin men från sidan ser den ut som en s.k Agitator eller Pulsator maskin.

Finns inga bilder från Lovisas lägenhet.
Inget har hänt i hennes lägenhet.

Allt utspelade sig i JA:s lägenhet.

Tvättmaskinen på bild var ur funktion.
Citera
2014-11-29, 15:21
Medlem
Det är väl för fan ingen som skuldbelägger någon annan än JH? Vi diskuterar civilkurage, må vara ot, men det är väl av diskussionsvärde så länge grannen erkänt att hon trodde att någon misshandlades på andra sidan dörren? Vad fan hade DU gjort om din granne skrek som om hon blev piskad? Du hade ringt snuten, va? Visst är det så? Det är väl inte så jävla jobbigt att lyfta på luren.. Förmodligen hade JH hunnit slå LL fördärvad ändå. Folk idag asså, det krävs ingen raketforskare för att fatta att man bör tillkalla hjälp vid misstanke om misshandel - Eller gör det det?
Senast redigerad av cvnm 2014-11-29 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in