Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Det jag är ute efter är om det finns belägg för exempelvis personlighetsstörning. Jag håller inte med dig att "hade psykiska störningar hos henne varit avgörande för hur resultatet av händelsen blev så hade störningarna per definition varit allvarliga". Inte allvarliga nödvändigtvis i lagens mening, men ändå av stor potentiell betydelser för en brottsgärning. T ex om det finns en personlighetsstörning, häftigt temperament eller intensiva affekter som är grundade i en skruvad identitet eller stört sätt att interagera.
Låt mig påminna om fjorårets fall i Boden, där GM med Aspergers syndrom och AD/HD (har jag för mig att den dömde har) dömdes till fängelse, medan rätten antog att hans störningar kunde ha inverkat till brottsgärningen han ändå inte ansågs ha APS i lagens mening. Lite straffrabatt fick han väl av den anledningen, om jag inte missminner.
Tillägg: brottsfallet i Boden avser förstås styckmordet på Bangsuan.
I början av denna händelse fanns tillgång till JHs FB. Det jag då tänkte var att hon var en ensam person som svängde ganska kraftigt mellan nedsättande ord om henne själv och en övertro om sin förträfflighet. Häst- och hundmänniskan.
Hon misskötte både hästar och hundar å det grövsta. Blev besatt av att allt berodde på Lovisa.
Visst hade hon uppsåt. All hennes bedrövliga situation tillskrev hon Lovisa. Utan henne skulle allt bli bra. Hon blev besatt, tror jag.
Mordet var ganska kallsinnigt. Hon sågade itu kroppen med en fogsvans (som hon sedan återlämnar rengjord, på sin rätta plats i drängstugan). Det gick lättare än hon trott.
Hon parkerar kassarna med kroppsdelar i Lovisas bil utanför Coop och går till jobbet som vanligt. Drar på sig en tröja över det blodiga linnet. Osv.
Ganska krasst faktiskt.