Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
NB: min fetning ovan.

Jag har inga sakkunskaper i detta ärende, även om jag med långa intervall läst enstaka poster i denna tråd, så jag får uttala mig utifrån mer generella synpunkter. Jag har alltså ingen bild av vad som skett och vilka personer som ingår i brottsutredningen eller FUP.

Vad angav det rättspsykiatriska utlåtandet? Att den misstänkte GM inte har en APS, men något annat? När tillkännages innehållet i det rättspsykiatriska utlåtandet?

Jag kan ju vid sidan om brottsmålet påpeka att personlighetsstörningar är vanliga. Varför skulle en personlighetsstörning per se leda till diagnos? Det vimlar av personlighetsstörda utan kopplingar till endera psykiatrin eller kriminalvården, eller har "kontakt" med endera men inte bägge och dessa har inte kontakt med varandra.

Den rättspsykiatriska undersökningen kom fram till att Jonna inte lider av en allvarlig psykisk störning och inte heller gjorde under det tillfälle då brottet begicks, eller som någon sa: Inte allvarligt psykiskt störd i lagens mening.
Citera
2014-11-23, 08:39
Medlem
Hur går det egentligen med det exemplar av fup som så många skänkte pengar till? Har personen i fråga hittat någonting som MrsMagoo inte lagt in?

Någon som vet ifall man kan få innehållet på cd-skivorna mejlat till sig?
Citera
2014-11-23, 08:58
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Tänker på video förhöret/en med Jonna är det dom som finns på dvd-skivan eller måste man begära ut sådant separat? Är inte ofta sånt finns med i FUP men sen kan man hitta sånt utlagt på tex youtube tänker på förhören med Anders Eklund som jag såg för ett tag sen & även i Marina-fallet.
Citera
2014-11-23, 09:00
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det finns nog onekligen en o annan därute som läser ett Fup som vore det en Fibban; intresset bottnar uteslutande i de illustrerade smaskigheterna vilka man snarast bläddrar fram till och sedan gottar sig i under så lång tid nu nöden kräver.
Har (tidigare) förundrats över de som säger sig ha läst in 2-3000 sid Fup på någon/några timmar men insett att det i dessa fall primärt handlar om dylikt bildfluktande och inte i ngt seriöst försök att förstå/ sätta sig in i ett brottsfall/aktuell rättsprocess.
Känns, som du säger, 'rätt sjukligt'.

Man kanske inte behöver moralisera så mycket över intresset för bilder. Kanske har du någon gång hört uttrycket: "En bild säger mer än tusen ord" Sakkunnigheten varierar givetvis starkt mellan olika avnämare av FUP. En del kan faktiskt tolka och dra slutsatser av vad de ser på bilden. För dem är det information. Ibland är det svårt att förmedla även med ordrika beskrivningar.

Bilderna är ofta obehagliga för de flesta. Tål man inte att se dem, kan man avstå att titta på dem.

Det är enligt min mening olyckligt, att man börjat censurera FUP efter protesterna. Börjar man tillåta censurering av något, så finns risken för, att den utvidgas till andra saker, som man av olika anledningar vill undanhålla allmänheten. Därmed finns risken att man går miste om den öppenhet som svensk rättsordning bygger på. Det är viktigt att det öppet redovisas vad domstolen bygger sina beslut på.
Citera
2014-11-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Man kanske inte behöver moralisera så mycket över intresset för bilder. Kanske har du någon gång hört uttrycket: "En bild säger mer än tusen ord" Sakkunnigheten varierar givetvis starkt mellan olika avnämare av FUP. En del kan faktiskt tolka och dra slutsatser av vad de ser på bilden. För dem är det information. Ibland är det svårt att förmedla även med ordrika beskrivningar.

Bilderna är ofta obehagliga för de flesta. Tål man inte att se dem, kan man avstå att titta på dem.

Det är enligt min mening olyckligt, att man börjat censurera FUP efter protesterna. Börjar man tillåta censurering av något, så finns risken för, att den utvidgas till andra saker, som man av olika anledningar vill undanhålla allmänheten. Därmed finns risken att man går miste om den öppenhet som svensk rättsordning bygger på. Det är viktigt att det öppet redovisas vad domstolen bygger sina beslut på.

Jag kan till viss del hålla med dig men
med tanke på anhöriga tycker jag att det är bra
att den typen av bilder inte åker runt på nätet.
Citera
2014-11-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
En sak som slår mig när jag läst FUP (relativt noggrant) är att det enligt vittnesmål/förhör från J.A:s familj verkar vara den familj som lider mest av det som hänt?!?
J.A har varit sjukskriven och "orkar ingenting" mer än att ligga i soffan...
När man läser förhören med Lovisa's familj så känns det lite "kallare"? Dom verkar ha haft en del problematik i den familjen? Eller är jag fel ute? Kanske missat något i FUP:en?

Lovisas familj är i chock...när man är där gör man ibland skumma saker. De går alltså på sparlåga håller fast i rutiner för att inte dippa helt!
Citera
2014-11-23, 09:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Kommer inte ihåg exakt vad jag skrev tidigt tråden, men efter att ha läst FUP står jag fast vid tidigare åsikt. Det är ett planerat mord med uppsåt att döda.
Citera
2014-11-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kommer inte ihåg exakt vad jag skrev tidigt tråden, men efter att ha läst FUP står jag fast vid tidigare åsikt. Det är ett planerat mord med uppsåt att döda.

Det tror jag också. Dessutom tror jag inte en jävla sekund på att hon bara "råkade" komma ut och att J "råkade" få impulsen att slå utan att tänka. Vilket jävla skitsnack. Att hon ens medger i förhör att hon "bara stängde av och sågade" tyder ju på något allvarligt fel.
Citera
2014-11-23, 12:11
Bannlyst
Vad är förklaringen till bajspappret utan påvisat DNA? Jag kanske har missat något i FUP.
Citera
2014-11-23, 12:12
Medlem
Att många ser kvinnliga förövare som offer, känslomässigt helt i händerna på en man som manipulerar henne, är väl inte så ovanligt. I synnerhet om hon är ung och söt. Om Jonna hade varit en man som begått detta avskyvärda brott, hade det nog varit svårare att hitta förmildrande omständigheter. Om man ens hade försökt finna några. Min känsla är att kvinnor döms mildare i folks ögon än vad män gör.
Citera
2014-11-23, 12:37
Medlem
eireanns avatar
Jag har gått igenom fupen (papperskopian) och den som är upplagd, det här är vad som verkar saknas i fupen som finns i tråden, rätta mig gärna om jag har fel

http://m.imgur.com/oGMKjPd Stämmer det så lägger jag ut det imorgon.
Cd-n kommer självklart ut imorgon, har bara en ipad hemma så jag går till biblioteket eller en vän imorgon med cd-skivan
Senast redigerad av eireann 2014-11-23 kl. 12:44.
Citera
2014-11-23, 12:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swinggail
Vad är förklaringen till bajspappret utan påvisat DNA? Jag kanske har missat något i FUP.

Förmodligen att det saknade DNA och eller saknade DNA från de inblandade och inte hörde till fallet.
En nödig skogsvandrare t ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in