Citat:
Krogbråket! Har LL gett sig på JH tidigare så kan det anses vara en förmildrande omständighet, precis som när en misshandlad fru slår tillbaka mot sin man som hämnd (och inte självförsvar).
Tänk så här: du slår någon riktigt illa i huvudet med en hammare. Personen faller till marken med ett stort hål i huvudet, det är blod överallt och offret ligger och krampar och rullar runt med ögonen, mer död än levande. Synen får dig att drabbas av panik och du tänker inte klart, vill bara få det extrema lidandet att sluta. Jag säger inte att det är rätt men det är möjligt att en sådan händelse gör att GM får panik och hämtar kniv för att situationen är för chockartad att se på. Om man är i stabilare tillstånd så väljer man antagligen att ringa 112 om det inte var ett planerat mord, men För en vanlig icke-kriminell person så kan nog en sådan situation få en att handla riktigt kaosartat.
Tänk så här: du slår någon riktigt illa i huvudet med en hammare. Personen faller till marken med ett stort hål i huvudet, det är blod överallt och offret ligger och krampar och rullar runt med ögonen, mer död än levande. Synen får dig att drabbas av panik och du tänker inte klart, vill bara få det extrema lidandet att sluta. Jag säger inte att det är rätt men det är möjligt att en sådan händelse gör att GM får panik och hämtar kniv för att situationen är för chockartad att se på. Om man är i stabilare tillstånd så väljer man antagligen att ringa 112 om det inte var ett planerat mord, men För en vanlig icke-kriminell person så kan nog en sådan situation få en att handla riktigt kaosartat.
Snobb: Om jag spöar skiten ur dig på krogen och du sen åker hem till mig, slår mig i huvudet med en hammare och hugger mig X antal gånger med en kniv så skulle jag inte räkna det sk krogbråket (om det ens varit något bråk, folk här har så roliga definitioner på bråk) som en förmildrande omständighet.
Förmildrande omständighet skulle jag dock se det som om det skulle visat sig att Lovisa varit beväpnad och slagits tillbaka när Jonna attackerat henne och att sista hugget som kanske tagit i hjärtat varit för att försöka komma undan en attack från Lovisa.
Jag är inte kriminell men jag tror inte heller jag ringt 112 i det tillfälle när den person jag innerligt hatar legat på golvet framför mig helt försvarslös och jag har chansen att göra slut på konflikten en gång för alla.