Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Krogbråket! Har LL gett sig på JH tidigare så kan det anses vara en förmildrande omständighet, precis som när en misshandlad fru slår tillbaka mot sin man som hämnd (och inte självförsvar).

Tänk så här: du slår någon riktigt illa i huvudet med en hammare. Personen faller till marken med ett stort hål i huvudet, det är blod överallt och offret ligger och krampar och rullar runt med ögonen, mer död än levande. Synen får dig att drabbas av panik och du tänker inte klart, vill bara få det extrema lidandet att sluta. Jag säger inte att det är rätt men det är möjligt att en sådan händelse gör att GM får panik och hämtar kniv för att situationen är för chockartad att se på. Om man är i stabilare tillstånd så väljer man antagligen att ringa 112 om det inte var ett planerat mord, men För en vanlig icke-kriminell person så kan nog en sådan situation få en att handla riktigt kaosartat.

Snobb: Om jag spöar skiten ur dig på krogen och du sen åker hem till mig, slår mig i huvudet med en hammare och hugger mig X antal gånger med en kniv så skulle jag inte räkna det sk krogbråket (om det ens varit något bråk, folk här har så roliga definitioner på bråk) som en förmildrande omständighet.

Förmildrande omständighet skulle jag dock se det som om det skulle visat sig att Lovisa varit beväpnad och slagits tillbaka när Jonna attackerat henne och att sista hugget som kanske tagit i hjärtat varit för att försöka komma undan en attack från Lovisa.

Jag är inte kriminell men jag tror inte heller jag ringt 112 i det tillfälle när den person jag innerligt hatar legat på golvet framför mig helt försvarslös och jag har chansen att göra slut på konflikten en gång för alla.
Citera
2014-07-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
JH måste vara förstagångsförbrytare eller aldrig blivit dömd. För jobbet som PA kräver utdrag ur belastningsregistret, som måste vara rent.

Det har du rätt i, dock så är det som så att du behöver endast visa utdrag innan du får anställningen, sen kan du bli dömd när du väl är anställd och behöver inte visa fler utdrag. Jag känner folk som jobbat som PA, undersköterska mm och som blivit dömda under anställningen men jobbar kvar eftersom man inte behöver visa utdrag fler gånger. Dessutom så beror det alltid på vad du är dömd för, du kan mycket väl få jobb som PA om du är dömd för fortkörning, snatteri och andra mindre brott där du kanske dömts till böter.
Citera
2014-07-12, 22:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Så om jag kör på dig och du ligger på vägen och lider då är det dråp om jag hämtar tillhygge och avslutar ditt lidande?? Bra att veta....

Visst inte, Ztartrax.. Dom flesta skulle bara stanna till och fota och filma lite, för att sedan diskret avlägsna sig. Sånt kan kännas tryggt att veta?
Citera
2014-07-12, 22:27
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Det har du rätt i, dock så är det som så att du behöver endast visa utdrag innan du får anställningen, sen kan du bli dömd när du väl är anställd och behöver inte visa fler utdrag. Jag känner folk som jobbat som PA, undersköterska mm och som blivit dömda under anställningen men jobbar kvar eftersom man inte behöver visa utdrag fler gånger. Dessutom så beror det alltid på vad du är dömd för, du kan mycket väl få jobb som PA om du är dömd för fortkörning, snatteri och andra mindre brott där du kanske dömts till böter.

Har blivit strängare. Vi får visa nytt varje år sen 3 år tillbaka.
Men som du skriver, bara brott som kan påverka patientsäkerheten ska påverka såsom våldsbrott eller rattfylla tex
Citera
2014-07-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu känner jag mig åter föranlåten om att framhäva följande ytterst försvårande
omständighet: JH infinner sig hos rivalen med en hammare i näven. Hon vet att LL
befinner sig i lägenheten ensam. Snack om att hammaren medförs för den händelse
att mötet med LL utvecklar sig på ett mindre trevligt sätt och det spårar ut i otidigheter
och rena handgripligheter varvid besökaren har den att freda sig med, ter sig minst sagt
föga trovärdigt.
Således vill jag för min del på det bestämaste göra gällande att denna morgonpigga
besökare har allt annat än ett gott syfte med sitt uppdykande hos det blivande offret.
Hon är där för att utplåna en annan människa. Hon är fylld med ett oförsonligt HAT och
ren mordlystnad.
Inte fan bryr hon sig om ifall offret ligger och lider efter hammarslagen och det är därför
hon ränner ut i köket och hämtar en kniv för att därpå av ren barmhärtighet hugga i kroppen.
Andra får tro nåt sånt. Jag gör det i vart fall inte. Hon låter kniven avlösa hammaren
på grund av att hon verkligen vill ta livet av sitt offer. Hon hugger säkert med liv och lust...

Jag ser bara ren ondska i det här. Någon empati finns inte hos den här mördande
människan ett skvatt denna morgon i juni.
En kallsinnig och kalkylerande förövare har slagit till och blir det dråp av det här därför
att JH lyckas snida ihop några förmildrande omständigheter som gör intryck på
kommande domstol så blir det knepigt värre att omfatta nåt sånt med förståelse.

Bara mördaren kan tala här.
Offret har ingen talan längre.
Och inga vittnen till det som utspelade sig i lägenheten finns.

Och då det tenderar att "gullas" lite väl mycket med förövare numera i svenska domstolar
så lär det väl tas intryck av vad den åtalade behagar klämma ur sig mellan de ångerfulla
snyftattackerna...

Jag är inne på samma spår som dig och om det inte utom rimligt tvivel går att fastslå mer exakt vad det är som berövat Lovisa livet så är jag rädd för att det stannar vid att Jonna fälls för dråp.

Det är som du skriver endast Jonnas talan som kan föras fram och just där krävs det att polisen verkligen hittar bevis som kan slå hål på hennes historia, jag hoppas hon missat någonting i sin städning, att det kanske finns mer än en granne som sett henne utanför flera gånger tidigare, att det finns sms som kan visa på att JH tidigare hotat LL till livet mm.
Citera
2014-07-12, 22:41
Avslutad
Citat:
Jag lärde mig det att det mest är skitsnack på google och att det beror helt och håller på vilka nämndemän och domare som sitter i det aktuella målet.

Hur länge tror du att "Morot" hade planerat att slå ihjäl Ida den aktuella kvällen? Jag tror inte han ens planerat det när han kom hem till henne utan att det hände i "stundens ingivelse" eller helt gick över styr. Likväl dömdes han för mord men om man ska gå efter vad alla här skriver så borde han inte dömts för mer än dråp då det ingenstans går att hitta att det varit planerat eller att Ida fått lida mm.
Morot hade x antal misshandeldomar bakom sig, kanske kan det väga in att han som "van våldsutövare" bör veta hur mycket ett offer tål. JH har ju inte samma bakgrund och kanske har lättare att få det till dråp i domstol. Allt beror förstås på vilka skador offret har.
Citera
2014-07-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Som den hök du är, kan du kanske komma med källa på "många som blivit dömda för mord..." har inte planerat hälften så mycket detta. Jasså? Källa?

Här nedan följer några exempel på andra fall som blivit morddomar men som jag inte någonstans kan se att de varit mer planerade än det fall vi diskuterar i Askersund.

Läs exempelvis FUP:en om "Mordet på Ida Fässberg i Trollhättan" och kom sedan och påstå att "Morot" planerat det mycket noggrannare än vad Jonna gjort.

Mordet på Elin Krantz som sannolikt varit en våldtäkt och sedan mord, inte speciellt planerat väldigt länge.

Hallandsåsmorden med Eddie Jönsson - en bilstöld och misshandel som gått fel. (jag har för mig att han dömdes för mord men kan ha fel där).

Mordet på Jens Janzon verkar inte alltför planerat i förväg utan han blev strypt i stundens ingivelse.

Hur planerat tror du mordet på Nancy Tavsan var?? Hade mördaren planerat det länge?

För att ta några exempel från de FUP jag har på datorn.
Citera
2014-07-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst inte, Ztartrax.. Dom flesta skulle bara stanna till och fota och filma lite, för att sedan diskret avlägsna sig. Sånt kan kännas tryggt att veta?

Nej men det är uppsåtligt dödande om inte annat, vi har inte aktiv dödshjälp i detta land sen spelar det ingen roll hur mycket du lider.
Citera
2014-07-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Har blivit strängare. Vi får visa nytt varje år sen 3 år tillbaka.
Men som du skriver, bara brott som kan påverka patientsäkerheten ska påverka såsom våldsbrott eller rattfylla tex

Det har jag aldrig varit med om att man behövt visa nytt varje år sen 3 år tillbaka och då jobbar jag på ett gruppboende med autistiska, senast jag behövde visa någonting var när jag fick mina anställning i april 2011. Men sen valde jag frivilligt att ta ett utdrag och visa chefen i år och där fanns ingenting med.

Sen beror det ju också på vilken sorts utdrag, t ex om du kräver ett utdrag för förskola och skola så står det med saker som är relevant för den aktuella anställningen.

Jag har en kompis som är dömd för snatteri, olaga vapeninnehav (tårgas) och narkotikabrott (han var påverkad när polisen gjorde ett tillslag på en krog när dem letade efter någon) och ingenting av detta står med om han kräver ut ett register för skola och förskola eller att han ska jobba med barn och unga.
Citera
2014-07-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Morot hade x antal misshandeldomar bakom sig, kanske kan det väga in att han som "van våldsutövare" bör veta hur mycket ett offer tål. JH har ju inte samma bakgrund och kanske har lättare att få det till dråp i domstol. Allt beror förstås på vilka skador offret har.

Tidigare domar är ingenting som domstolen ska ta hänsyn till i det aktuella fallet. Svartenbrandt kan råna hur många banker han vill men har han sen ihjäl någon så ska hans tidigare bankrån inte spela in i vad han sedan åtalas för.

Vi har inte det amerikanska systemet med "3 strikes and out" heller.

"Att han som van våldsutövare bör veta hur mycket ett offer tål"???

Alla tål vi olika, försök att ge en boxare några knytnävar i ansiktet eller ge dem till vilken random person som helst, slå på en tjej eller kille....
Citera
2014-07-12, 23:06
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Det har jag aldrig varit med om att man behövt visa nytt varje år sen 3 år tillbaka och då jobbar jag på ett gruppboende med autistiska, senast jag behövde visa någonting var när jag fick mina anställning i april 2011. Men sen valde jag frivilligt att ta ett utdrag och visa chefen i år och där fanns ingenting med.

Sen beror det ju också på vilken sorts utdrag, t ex om du kräver ett utdrag för förskola och skola så står det med saker som är relevant för den aktuella anställningen.

Jag har en kompis som är dömd för snatteri, olaga vapeninnehav (tårgas) och narkotikabrott (han var påverkad när polisen gjorde ett tillslag på en krog när dem letade efter någon) och ingenting av detta står med om han kräver ut ett register för skola och förskola eller att han ska jobba med barn och unga.

Jag jobbar inom akutpsykiatrin, kanske skiljer på olika delar av landet samt även kommun/landsting
Citera
2014-07-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Jag jobbar inom akutpsykiatrin, kanske skiljer på olika delar av landet samt även kommun/landsting

Sannolikt gör det det. Jag jobbar för Stockholm stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in