Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-16, 17:29
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, här kan man se platsen som polisens tält stod på: https://anonfiles.com/file/7d0413811cb8edd5ecf5c7cb354861a2. Att jämföra med Aftonbladets film: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19095859.ab. Notera det ensamma smala trädet i mitten. Man kan se att polisen har fällt ett par träd för att få plats med tältet. https://anonfiles.com/file/5141bc1ee512baeaeee550e7bb62326b

Lite senare i filmen ser man det här området, med en massa polisbilar, avspärrat med band. https://anonfiles.com/file/f0f4df24d47bf38c88d9623b0ac43e30

Här är östra änden av den öst-västliga skogsvägen söder om FP, samma avsnitt där polisens skrinda köras fram. Bilden är tagen uppifrån muren som syns på föregående bild. https://anonfiles.com/file/586b13f9f69a24964f67fefd67f76cfd

Tack, hur långt bedömer du att det är till asfaltsvägen?
Citera
2014-07-16, 17:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Tack, hur långt bedömer du att det är till asfaltsvägen?
Jag uppskattar det till 150 meter åt vägen i öster och hälften så långt till vägen i norr. http://goo.gl/maps/xRyAg
Citera
2014-07-16, 19:38
Medlem
Citat:
Vad jag hört är det både åtminstone en av dem som knackade men även andra kringboende.

Vi får vänta på FUP men nog ser det kärvt ut för lilla JH.
Tack.
Citera
2014-07-16, 21:20
Medlem
såg nyss på ett lite äldre avsnitt av the mentalist på tv:n, en tjej dödar en man med ett hammarslag i bakhuvudet. kan undra om jonna sett detta eftersom hon tydligen gillade och se på crim filmer. för några dagar sedan läste jag om en HA medlem som misshandlade en 15 årig kille med hammare i huvudet, han överlevde, idag läste jag om en 40 årig man som misshandlade en 60 åring med hammare, offret fick mkt svåra krosskador i ansiktet men överlever, detta tolkar iaf jag som att det inte är så lätt att döda ngn med ett hammarslag trots allt?
undrar hur poliser, åklagare, advokat mm klarar av att jobba med dessa vidriga uppgifter,
Citera
2014-07-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sakletarn
såg nyss på ett lite äldre avsnitt av the mentalist på tv:n, en tjej dödar en man med ett hammarslag i bakhuvudet. kan undra om jonna sett detta eftersom hon tydligen gillade och se på crim filmer. för några dagar sedan läste jag om en HA medlem som misshandlade en 15 årig kille med hammare i huvudet, han överlevde, idag läste jag om en 40 årig man som misshandlade en 60 åring med hammare, offret fick mkt svåra krosskador i ansiktet men överlever, detta tolkar iaf jag som att det inte är så lätt att döda ngn med ett hammarslag trots allt?
undrar hur poliser, åklagare, advokat mm klarar av att jobba med dessa vidriga uppgifter,

Kulhammare sägs vara favoritvapen för HA.
Citera
2014-07-16, 22:10
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Hur skulle en tidskartläggning kunna se ut?

05.00 JH är ute med hundarna och åker därefter till lägenheten
05.30 – 06.00 JH håller sig utanför porten (närområdet)
05.30 JA åker till jobbet
05.55 JA är på jobbet
06.00 Portlåset öppnas och JH tar sig in (såg hon JA åka?)
06.00 – 06.30 Ev. bråk uppstår. JH attackerar LL med hammare och sticker sedan med kniv / En granne ringer på men ingen öppnar
06.30-0700 JH åker hem i LLs bil, hon ringer JN som vägrar hjälpa till
07.00 JH är hemma, plockar ihop saker och ev tvättar

09.30 JH åker tillbaka till lägenheten i LLs bil, stoppas av polisen men håller masken
10.00-12.00 JH är tillbaka i lägenheten JH injicerar kroppen m alkohol, styckar kroppen och städar
12.00-13.00 JH hämtar bilen och bär ner delarna. Hon skriver ett brev till JA samt knackar på hos grannen och ber om ursäkt. JH åker och parkerar sin bil på Coops parkering hämtar sedan LLs bil
13.00-14.00 JH åker/går till vårdcentralen och åker i LLs bil till jobbet.
14.30 JH är på sin arbetsplats

17.30 JH slutar arbetet och kör undan LLs bil
18.00 JH hämtar sin bil och kör till Hällabrottet
21.00 JH åker hem
21.30 JH larmar SOS 112
22.00 Kvarlevorna hittas (är illa tilltygad samt i delar)
23.20 JH grips
04.50 JH anhålls, JA och JN anhålls
Jag tackar dig för ett bra initiativ, som till stor del kan stämma.
Det finns dock vittnesmål om att en mindre två-dörrars, röd bil hastigt backat upp till porten kl. 09.05.
Att tidsangivelsen är så noggrant angiven beror på ett händelseförlopp som gör att jag inte har någon anledning att betvivla varken sanningshalt eller exakthet.
Vittnesmålet kom dessutom långt innan den aktuella bilen blev allmänt känd.
Det innebär att medias uppgifter, som jag förmodar att du grundat din tidskartläggning på, inte är helt korrekta.
Citera
2014-07-16, 22:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det finns dock vittnesmål om att en mindre två-dörrars, röd bil hastigt backat upp till porten kl. 09.05.
Att tidsangivelsen är så noggrant angiven beror på ett händelseförlopp som gör att jag inte har någon anledning att betvivla varken sanningshalt eller exakthet.
Det innebär att medias uppgifter, som jag förmodar att du grundat din tidskartläggning på, inte är helt korrekta.

Intressant. Hur tolkar du avsikten – i eller urlastning?
Citera
2014-07-16, 22:57
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag uppskattar det till 150 meter åt vägen i öster och hälften så långt till vägen i norr. http://goo.gl/maps/xRyAg

Tack, kan hon ha kört på den "gröna väg" som går nedanför din markering (mellan vägarna)?
Citera
2014-07-16, 22:58
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom

Tack, jag hittar inte inlägget i tråden med denna tidsangivelse men vet att jag läst det.
Citera
2014-07-16, 23:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tack, kan hon ha kört på den "gröna väg" som går nedanför din markering (mellan vägarna)?
Om du menar den öst-västliga vägen strax söder om FP så är det möjligt. Det finns ett hinder på vägen, men med lite list och mycket tur kan man passera.

Tillägg: Det var på den vägen som polisen körde skrinda.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-16 kl. 23:12.
Citera
2014-07-17, 00:44
Medlem
Guardian Angels avatar
Ok, ny möjlig tidsplan;

05.00 JH är ute med hundarna och åker därefter till lägenheten
05.30 – 06.00 JH håller sig utanför porten (närområdet)
05.30 JA åker till jobbet
05.55 JA är på jobbet
06.00 Portlåset öppnas och JH tar sig in (såg hon JA åka?)
06.00 – 06.20 Ev. bråk uppstår. JH attackerar LL med hammare och sticker sedan med kniv / En granne ringer på men ingen öppnar
06.20-06.50 JH åker hem i LLs bil, hon ringer JN som vägrar hjälpa till
06.50 JH är hemma, plockar ihop saker och ev tvättar

07.30 JH åker tillbaka till lägenheten i LLs bil, stoppas av polisen men håller masken
08.00-09.00 JH injicerar kroppen m alkohol, JH styckar kroppen
09.05 JH kör fram bilen och lägger i påsarna ev. kör bort bilen till Coop
09.15-11.00 JH är tillbaka i lägenheten och städar

? JH åker/går till vårdcentralen och åker i LLs bil till jobbet.

14.30 JH är på sin arbetsplats
17.30 JH slutar arbetet

? JH kör undan LLs bil

? JH hämtar sin bil och kör till Hällabrottet

21.00 JH åker hem
21.30 JH larmar SOS 112
22.00 Kvarlevorna hittas (är illa tilltygad samt i delar)
23.20 JH grips
04.50 JH anhålls, JA och JN anhålls
Citera
2014-07-17, 00:50
Medlem
Citat:
Vad som hände morddagen kommer vi aldrig riktigt att få veta eftersom det bara blir JHs version, och som man kan anta är finjusterad till det bättre för JH.

Vad jag funderat på är vad hon gjorde med hammaren och kniven. Polisen har sagt att kroppen var, förutom styckad, även illa tilltygad. Har hon slagit sönder ansiktet exempelvis säger det en hel del om JH. Det finns de som säger att JH var hetsig och obehaglig. Kanske hon hade mycket aggressivitet?
Att JH sitter i dagar och spanar utanför porten för att en dag ta med sig en hammare och attackera LL, som hon senare knivhugger och styckar.
Att hon hann med allt hon gjorde denna dag talar för en viss planering. Det är säkerligen ingen slump att hon började tidigt på morgonen för att hinna.
Att en ung ostraffad tjej mördar och styckar en annan ung tjej, går till jobbet och är som vanligt är ganska obegripligt.

Jag tror inte att allt som hände denna dag var planerat så. Kanske att JH tidigare försökt lura med LL i bilen (när hon satt och spanade) men att det inte fungerat.
Hon kanske planerade att mörda men hade inte tänkt ut att kroppen skulle bort. Eller att hon tänkt släpa ut kroppen i trappuppgången vilket sket sig då grannarna knackade på.
Allt eftersom momenten tillkom märkte JH att det inte skulle fungera, att hon skulle åka fast. Det var för mycket misstag. Det kanske fungerade i fantasin men inte i verkligheten.
Vem kommer på att injicera sitt offer med alkohol?

JH hade enligt pressen sökt upp LL i JAs lägenhet tidigare, då LL hade svårt att få henne därifrån. Detta oroade LL och man undrar vad det var som hände. Var inte JA där då eftersom det var LL som hade svårt att få bort henne?

Det sista stycket du skrev har jag också funderat på, om Jonna dyker upp oanmäld hos JA och Lovisa har svårt att få henne därifrån så tolkar jag det som att hon varit ensam i lägenheten, annars är det JA som ska få Jonna därifrån. Eller så är killen helt enkelt en jävla toffel, kanske han själv var rädd för att åka på stryk från Jonna?

Jag har även funderat på detta med "illa tilltygad" och såvitt jag vet är det ingenting polisen brukar säga när någon styckats, säger polisen styckad så vet man på ett ungefär vad dem menar och det är nog lite värre när kroppen är både styckad och illa tilltygad.

Läste någonstans i tråden att någon skrev att Lovisa var svår att identifiera, om du endast styckar en kropp utan att skada en massa annat så bör du kunna se på ansiktet vem personen i fråga är.

Min tanke är att Jonna även gått loss med kniv och hammare efter det att Lovisa dött, kanske under tiden hon styckat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in