Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-14, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag förstår inte folks agg mot hammare som mordvapen!? Jag tycker det är ett bra vapen, du riskerar inte skador på händerna som med kniv och de flesta hammare har ofta 2 sidor du kan använda, en du slår in spik med, en du drar ut dem med (beroende på hur hammaren ser ut) och båda dessa sidor kan göra en hel del skada mot ett skallben.

Sen beror det så klart på hur mycket kraft man lägger i slagen men själv är jag helt övertygad om att jag på 1 slag hade spräckt skallbenet på de allra flesta.

Spräcker du väl skallbenet på en person och sen slår på samma område någon/några gånger till så lär det inte vara en för stor spekulation att du antingen slår in en del skelettben i hjärnan eller att du träffar hjärnan i sig med hammaren.

Ja, håller med. Ett mordvapen som förmodligen är förbisett. Offret är tyst och ligger still.

Ps. Om JH hade haft med sig en stekpanna, hade inläggare här då skrivit att hon kommit till BP för att överraska med en pannkaksfrukost som sen gick snett??
Citera
2014-07-14, 23:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om man är märkbart starkare än sitt offer så kan hammare funka rätt så bra som mordvapen eller möjligen om man drämmer till när offret inte är berett. Men ... man måste slå rätt så hårt eller många gånger för att verkligen lyckas slå ihjäl någon med en hammare. Med en hyfsat vass kniv så behövs det nästan ingen kraft alls för att döda någon. Men visst om man bara väljer snabbt ur verktygslådan så är det väl hammare som blir förstavalet eller möjligen en stor skruvmejsel. För en kvinna så är knappast hammare bättre än en hyfsat ändamålsenlig kniv iaf, det tror jag man kan fastslå med jäkligt stor säkerhet.

Jag tror det är mentalt lättare att slå något hårt i huvudet på någon än att gå i den närkamp som behövs för att sticka en kniv i en kropp (visserligen använde JH även kniv). Jag skulle tro att skjuta någon är det "enklaste" sättet, men som tur är så är det inte så många som har en pistol liggandes hemma.
Citera
2014-07-15, 01:08
Medlem
Citat:
Om man är märkbart starkare än sitt offer så kan hammare funka rätt så bra som mordvapen eller möjligen om man drämmer till när offret inte är berett. Men ... man måste slå rätt så hårt eller många gånger för att verkligen lyckas slå ihjäl någon med en hammare. Med en hyfsat vass kniv så behövs det nästan ingen kraft alls för att döda någon. Men visst om man bara väljer snabbt ur verktygslådan så är det väl hammare som blir förstavalet eller möjligen en stor skruvmejsel. För en kvinna så är knappast hammare bättre än en hyfsat ändamålsenlig kniv iaf, det tror jag man kan fastslå med jäkligt stor säkerhet.

Jag tror inte ens du behöver vara starkare än ditt offer, just det som är skönheten med hammare. En 18 årig tjej på 160 cm kan sannolikt klubba ner en 30 årig man på 178 cm med en hammare, det gäller att träffa rätt i skallen. När du slår med hammaren så har du fördelen av farten med armen och då är inte styrkan alltid a och o, svingar du runt med hammaren kan du få rätt rejäl kraft även om du är svagare än ditt offer.

Tror du inte mig så har jag en utmaning: Du, jag, Stockholm, helgen. Jag slår dig med hammare i huvudet så ser vi var som händer och sen skriver vi (om du överlever) det här, annars kan jag skriva själv. Och skulle du mot alla odds vara klar i huvudet och relativt oskadd så kan jag sedan efteråt (utan att skada dig) demonstrera för dig hur du har en klar fördel med en hammare kontra en kniv.

Jag skulle kunna sätta en halv förmögenhet på att om du ställer 2 jämnstarka personer mot varandra, den ena med kökskniv och den andra med hammare och ber dem göra upp så går den med hammare segrande ur striden i de allra flesta fall.

Med en kniv så slinter du lätt med handen och skär dig själv och med en kniv känns du klumpigare i dina rörelser tycker jag.

Ska du hugga eller snitta eller hur tänkte du använda kniven? Med hammaren får du en jävla sving om du använder den rätt.

Sätt dig rak i ryggen och blunda och fokusera "Daniel-San".

Se JA´s trappuppgång framför dig, du står i trappuppgången med dörren framför dig, på din högra sida är trappan upp till nästa avsats. Du går upp och ställer dig på 4-5 steget och trycket dig mot väggen (med ryggen mot väggen) och lyfter hammaren, du hör någon vrida om låset, dörren öppnas och en person kliver ut.

*Pang*, du drämmer hammaren i full kraft i skallen på personen i fråga och träffar precis där du vill, mitt uppe på huvudet där huvudet delar sig i en liten "Kulle", personen i fråga vacklar till, för händerna till huvudet och backar några steg bakåt (om hen inte stupar direkt).

Du tar ett snabbt kliv nerför trappan, en tryckspark i magen och offret ligger ner på golvet. I de flesta lägenheter kan du komma in i köket direkt från hallen och jag antar (endast antagande) att JA´s inte är något undantag, du tar några snabba steg in i köket och vet vilken kökslåda du ska dra ut för att hitta knivarna.

Du drar ut kökslådan och greppar den silvriga kniven överst (som du sett vid dina tidigare besök i lägenheten, detta är inte en brödkniv med sågad egg), några steg senare är du tillbaka i hallen igen och står framför ditt klubbade offer.

Från slag till kniv framför offret, ca 10 sekunder (långt räknat då du kanske har kortare steg och inte är lika beslutsam som mig eller Jonna).

Du tittar på ditt offer som ligger på golvet och du säger något riktigt syrligt och sen hugger du den liggande personen i magen, hen ger ifrån sig ett stön och kvider till av smärta. Du hugger några gånger till och ser hur golvet färgas rött av blodet. Du säger: "när ska du förstå att XX är min? min, din jävla hora".

Du hugger ett par gånger till i rent raseri och vid ett av huggen tappar du taget om skaftet och din hand glider ner över bladet och du känner hur du skär upp ett jack i handen och ditt egna blod som rinner i din hand.

Självklart ger du ditt nu halv döda offer skulden för att du skar dig så du sparkar ditt liggande offer en gång och spottar på hen innan du backar ett steg tillbaka för att kolla vad du har lyckats åstadkomma.

Du ser ditt nu kvidande offer ligga med blodet rinnande både från såret i huvudet men främst från det antal knivhugg som du utdelat i överkroppen och du kramar med krampaktigt tag om knivskaftet med din blödande hand (pga allt adrenalin känner du inte smärtan).

Du säger en massa mindre trevliga saker och höjer kniven för ett avgörande hugg, ditt liggande offer kraftsamlar och skriker ut ett hjärtskärande skrik med sina sista krafter innan du låter armen falla och sätter kniven djupt in i din tidigare kärleksrival.

När detta är gjort och du ser din tidigare kärleksrival ligga och verkligen kämpa för att kunna andas böjer du dig ner och gräver efter hens bilnyckar i fickan och innan du lämnar lägenheten sliter du åt dig lägenhetsinnehavarens reservnyckel (som du sen tidigare besök vet vart den finns).

Du går ut i trappan och låser snabbt dörren om dig och skyndar dig nerför trappan.

Jonna har varit grymt inkompetent om det verkligen tagit 20 minuter vilket grannen påstår sig ha hört skrik, från det överraskande angreppet till det du lämnar lägenheten...runt räknat 5-6 minuter och då har jag ändå räknat stort.

Så vad sägs? Vill du göra ett experiment i helgen, jag slår dig med en hammare i huvudet och sen sätter du dig vid min dator och skriver hur dålig en hammare fungerar som vapen? Och om jag nu skulle råka vara starkare än dig så kan vi göra samma experiment fast du hittar en person som är frivillig och betydligt starkare än mig så ska jag visa dig att det fungerar.

Det viktiga i det hela är just överraskningsmomentet, fan du kan slå någon medvetslös med ett knytnävsslag om du träffar rätt och personen i fråga inte är beredd så varför skulle du inte kunna uppnå "bättre" resultat med en hammare?
Citera
2014-07-15, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Ja, håller med. Ett mordvapen som förmodligen är förbisett. Offret är tyst och ligger still.

Ps. Om JH hade haft med sig en stekpanna, hade inläggare här då skrivit att hon kommit till BP för att överraska med en pannkaksfrukost som sen gick snett??

Pannkaksfrukost? Nej nej, hon skulle nog visa Lovisa hur man steker omelett, kanske delge henne sitt speciella lantisrecept?...
Citera
2014-07-15, 01:27
Medlem
När man tänker på Jonnas förmodade överfall på Lovisa så får man beräkna med att Jonna sannolikt inte har som vana att anfalla ont anande personer strax efter 6 på morgonen (nog inte andra tider heller) i deras pojkväns lägenhet (ett ställe där man förhoppningsvis anser sig kunna vara trygg) så det är inte så värst konstigt om hon begått en massa nybörjarmisstag.

Själv anser jag att hammare är ett bra vapen just vid ett överraskningsangrepp då du sannolikt får den andra att stupa i golvet efter 1-2 slag.

Om du ska gå till angrepp mot någon som är både större och starkare än dig och eventuellt dessutom bättre på att "ta för sig" så är det just överraskningsmomentet som kan tala till din fördel, ett snabbt angrepp för att pacificera din antagonist så att du slipper att personen i fråga slår tillbaka.

För detta skulle jag vilja säga att en hammare, tårgas/pepparsprey (vilka jag personligen är väldigt förtjust i), fjäderbatong, vanlig batong och kanske något vapen till är de perfekta redskapen.

Det är väldigt sällan du går till attack med en kniv direkt mot huvudet och om du ska hugga en person och du träffar fel, personen får upp en arm eller du kanske råkar hugga fel, slinta osv så behöver personen inte vara ur stridbart skick och det finns en viss risk att hen då är riktigt jävla förbannad och slår tillbaka.

Att hugga med en kniv kräver ändå en viss närhet om du ska få till ett bra hugg med mycket kraft och om det samtidigt ska uträtta mycket skada, du hugger sällan "uppifrån och ner" med en kniv utan då är sannolikheten större att du svingar med armen från sida till sida istället.

Om du ställs i slagsmål mot en person med kniv och den personen svänger med armen från sida till sida så tänk på en sak, hen får endast en chans.

Svingen kommer från höger till vänster (du är högerhänt och andra hållet känns konstigt) och om du då missar så har du öppnat upp dig tillräckligt för att den andra ska kunna kontra/kunna ta ett snabbt steg fram och komma i närstrid med dig och då greppa din arm i båda sina händer och med ryggen mot dig hålla dig borta, personen i fråga kan då vrida din handled tillräckligt för att du ska släppa taget om kniven....sen lär du få en ordentlig omgång med stryk om personen i fråga är snäll.

Ska du dock använda dig av en kniv, håll den så du har bladet pekandes "neråt" dvs längs med din arm, då kan du snabbt svinga armen från höger till vänster och vid eventuell miss är knivbladet vänt åt rätt håll så då kan du stöta/hugga mot den andra personen.

Jag vet många osäkra klåpare som dragit kniv i slagsmål men inte kunnat använda den på rätt sätt och därför åkt på grymt mycket stryk.
Citera
2014-07-15, 01:43
Medlem
Citat:

De flesta som blir knivhuggna dör faktiskt inte, med kniv beror det väldigt mycket på just var du hugger. Ett hugg i hjärta eller lungor kan vara (är) rätt ödesdigert men träffar du inte rätt så överlever personen oftast. Det händer i stort sett varje helg att folk blir knivhuggna men majoriteten dör inte, hammare används inte lika ofta men jämför:

Träffa där du inte tänkt dig med en kniv (du träffar inga vitala inre organ) och personen i fråga stupar inte i marken, då står du för risken att åka på däng eller att du kanske måste försöka fler gånger och då är personen redo. Hammaren är lättare att överraska med och där behöver du inte ens vara stark eller ta i, armen fungerar som pendel så en sving och en träff i huvudet och personen i fråga lär inte vara så värst benägen att slå tillbaka. Endast vad jag tror men vi kan göra ett experiment ifall du inte tror mig.
Citera
2014-07-15, 03:00
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow

Och om hon hade uppenbarat sig i gryningen med en stor jävla motorsåg så hade det
väl förmodligen hetat att " Ja, hon skulle nog bara såga av en bit på benen på köksbordet
för det var visst lite för högt att nå
".

Och jo visst - hammaren ska man verkligen akta sig för att underskatta som vapen/verktyg
att utplåna liv med!
Citera
2014-07-15, 03:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ska du dock använda dig av en kniv, håll den så du har bladet pekandes "neråt" dvs längs med din arm, då kan du snabbt svinga armen från höger till vänster och vid eventuell miss är knivbladet vänt åt rätt håll så då kan du stöta/hugga mot den andra personen.

Jag vet många osäkra klåpare som dragit kniv i slagsmål men inte kunnat använda den på rätt sätt och därför åkt på grymt mycket stryk.
Du verkar veta vad du talar om...

De där "klåparna" du nämner; de ska nog vara väldigt tacksamma för att de förblev just
"klåpare" vid dessa hetlevrade tillfällen trots att de åkte på ordentligt med däng.
Hade de inte "klåpat" sig nämligen utan haft markanta "framgångar" i sina angrepp, så
hade det sannolikt kostat dem en hel del. I form av en massa år bakom lås och bom.

Det är inte alltid bra att kunna använda allt på "rätt sätt"...
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-15 kl. 03:18.
Citera
2014-07-15, 03:35
Medlem
Citat:
Du tittar på ditt offer som ligger på golvet och du säger något riktigt syrligt och sen hugger du den liggande personen i magen, hen ger ifrån sig ett stön och kvider till av smärta. Du hugger några gånger till och ser hur golvet färgas rött av blodet. Du säger: "när ska du förstå att XX är min? min, din jävla hora".

Du hugger ett par gånger till i rent raseri och vid ett av huggen tappar du taget om skaftet och din hand glider ner över bladet och du känner hur du skär upp ett jack i handen och ditt egna blod som rinner i din hand.

Asså, var det inte du som anklagade mig för att va hög för några sidor sen??

Men cred för inlevelsen.
Citera
2014-07-15, 10:13
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Jag undrar om JA kommer att flytta tillbaka dit överhuvudtaget. Själv är jag tveksam till att jag hade velat bo kvar i en lägenhet där min flickvän mördats, varje gång han är i badrummet kommer han att påminnas att hans flickvän blivit styckad där inne....:/
Undrar om någon i hela Sverige har lust att bo i den lägenheten. Jag hade inte velat bo där.
Citera
2014-07-15, 11:17
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Undrar om någon i hela Sverige har lust att bo i den lägenheten. Jag hade inte velat bo där.
Nu är väl bostadsbristen kanske inte så stor i Askersund, men i vissa delar av landet skulle man kunna mörda för en lägenhet.

Jag tror att lägenheten kommer att totalrenoveras, det är nog ingen som har lust att ta ett bad i det badkaret.
Citera
2014-07-15, 12:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Om misshandeln inte leder till åtal så har ju faktiskt inget brott begåtts, annars ska det leda till åtal.
Förmildrande omständigheter behöver dock inte alls utgöra i sig åtalbara brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in