Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-02, 02:07
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag vet inte hur det är med det men tror inte de kvinnliga fångarna passerar genom Kumla.

Varför skulle de inte göra det? Bedriver svenska staten en form av legal könsdiskriminering? Styckmördare är väl styckmördare oavsett om de har BALLE eller fiskdike?
Citera
2014-07-02, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror hon kommer att berätta det mesta själv. Tror det var mer påfrestande att genomföra dådet än vad hon räknat med.

Hon hade dessutom tiden mot sig dvs JA for på jobbet före 06.00, hon skulle själv arbeta (om än förkortad dag), städa lägenheten, ut med hundarna, hämta sågen, stycka, placera ut kroppsdelarna innan JA återvände hem.

Hon måste varit både fysiskt och mentalt utmattad när hon anmälde sig själv. Tror hon visste att det var kört och gav upp helt enkelt.

EDIT. Hon är väl den ANDRA styckmörderskan Sverige.

Ja men notera att jag skrev att hon är den första SVENSKA styckmörderskan.....

Maria Kirsch som var den första kvinna i Sverige som styckade är ju rumänska...
Citera
2014-07-02, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Varför skulle de inte göra det? Bedriver svenska staten en form av legal könsdiskriminering? Styckmördare är väl styckmördare oavsett om de har BALLE eller fiskdike?

Ja jag har faktiskt ingen aning om kvinnliga brottslingar också hamnar på Kumla innan dem slussas vidare, har aldrig reflekterat över det så jag vet ej.
Citera
2014-07-02, 02:19
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Nu vet vi ju inte vad droppen var. Som fick henne att tippa över så pass att hon ens åkte till BO med en hammare (om det nu var så det gick till)
Men betänk att hon efter att ha styckat en kropp var kapabel att hålla masken så pass att kollegorna på arbetet inte märkte nåt konstigt med henne alls. Det tyder nog på att hon är rätt bra på att hålla masken och man kan knappast begära att människor som lever nära henne ska kunna upptäcka att det slagit slint

Jag begär ingenting av henne nära och kära. Men som förälder brukar åtminstone jag känna när något fattas mina barn, men så har jag en väldigt öppen och nära relation med dem och om jag jämför med hur jag och min mamma hade det är det en väldigt stor skillnad. Men jag tror ändå, eller vet att min mamma hade känt av mina vibbar. Men det är nog som du säger hon är förmodligen väldigt duktig på att stänga av. Så jobbigt det måste vara
Citera
2014-07-02, 02:20
Medlem
Citat:
Ja men notera att jag skrev att hon är den första SVENSKA styckmörderskan.....

Maria Kirsch som var den första kvinna i Sverige som styckade är ju rumänska...

My bad
Citera
2014-07-02, 02:29
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Hon gick ut med hundarna och hämtade en såg innan hon tog sig för att börja såga i människan som hon dödat för någon timma sedan.

Att hon inte under den tiden detta tog insåg att hon inte skulle klara av att såga är konstigt. Att hon sen slänger in sågen i bilen och kör tillbaka och går in i lägenheten och sätter igång visar ju på något annat än den visar som genast efter att ha dödat någon börjar stycka.

Det här visar ju på en stor störning. Frågan är om hon alltid varit störd men det har inte visat sig eller om hon bara var störd just hela den här dagen?

När det kommer till personlighets störningar har jag förstått att närmiljön har en stor faktor i hur vida störningen visar sig. Hon har ju haft forum som hästarna ett intresse som jag förstår delas av hennes mor och jag tror om jag inte fattat fel att styvfadern är hästfotograf. Det gör att ett barn med störning är fokuserad och går upp med en extra energi i de saker den är duktig på och struntar nästan helt i andra saker som de finner fullkomligt ointressanta. (Svårt att uttrycka mig bra känns det som) medan barn med störning som inte fångas upp och har dåliga hemförhållande i väldigt tidig ålder kommer på glid, faktiskt redan runt 11-12 års åldern. Det kan vara snatterier, slagsmål och även droger.
Citera
2014-07-02, 02:31
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Nu vet vi ju inte vad droppen var. Som fick henne att tippa över så pass att hon ens åkte till BO med en hammare (om det nu var så det gick till)
Men betänk att hon efter att ha styckat en kropp var kapabel att hålla masken så pass att kollegorna på arbetet inte märkte nåt konstigt med henne alls. Det tyder nog på att hon är rätt bra på att hålla masken och man kan knappast begära att människor som lever nära henne ska kunna upptäcka att det slagit slint

Droppen vet vi, hon är brädad av 22åringen
Citera
2014-07-02, 02:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja jag har faktiskt ingen aning om kvinnliga brottslingar också hamnar på Kumla innan dem slussas vidare, har aldrig reflekterat över det så jag vet ej.
Jag tror att det bara gäller män.

Citat:
På Kumla finns också Kriminalvårdens riksmottagning för män. Till riksmottagningen kommer alla som är dömda till fyra års fängelse eller mer. Där gör man en noggrann utredning innan personerna placeras på Kumla eller någon annan anstalt i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anstalten_Kumla
Citera
2014-07-02, 02:40
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Du förutsätter en rad saker här gällande både händelseförlopp och motivation. Utan någon egentlig grund, samtidigt som du helt bortser från sådana drivande krafter som tex svartsjuka samt hur stark en sådan känsla kan växa sig. Folk pratar om megalomani tendenser och sådant i tråden, om det är några som uppvisar sådant så är det hopen som verkar se sig själv som mer än ett djur som primärt styrs av instinkter.

Det är inte ens bekräftat att JH skulle spionerat, och det kommer bara från en enskild uppgift. Det känns inte orimligt att fler skulle noterat detta om det förhöll sig på det viset. Finns heller ingen uppgift om att det ens skulle röra sig om samma bil som JH hade.

Men dip även det du skriver nu är spekulationer, ingen av oss vet mer än de inblandade. Vi kan bara ha teorier om det vi tagit del av. Naturligtvis är det mer komplext och mer omfattande för henne som har gjort detta. Men hur starkt du än känner för henne får du inte glömma att en ung kvinna ryckts från livet från en familj som aldrig mera kommer se livet på det sätt det gjorde innan. Och hur ont har inte detta skadat de som står henne närmast, systrar, bröder och föräldrar. De känslor de går igenom måste vara ett helvete på jorden just nu. Allt detta för en simpel kille, det finns ingen som är värd den våg av lidande en ända person har skapat oavsett händelseförloppet.

Lovisa kommer inte tillbaka....tänk på det!!!
Citera
2014-07-02, 02:41
Medlem
Citat:
Tro mig, en dag får vi alla veta.

Säkert någon journalist som åker och intervjuar henne på kåken och skriver en bok "Styckmörderskan i Askersund" eller gör en film eller någonting..

Detta är faktiskt ett helt unikt fall, dels så är Jonna den första svenska kvinna som styckar en kropp efter ett mord dels så är hon väldigt ung och ser väldigt bra ut och det är inte direkt någonting som många sätter samman med kvinnliga mördare.

Det skulle vara väldigt intressant att få höra henne berätta om det här.
Att få höra henne förklara med egna ord hur hon tänkte och hur hon upplevde alltihopa.
...och gör man en film på detta, borde det vara Tuva novotny i huvudrollen.
Senast redigerad av Johan71a 2014-07-02 kl. 02:48.
Citera
2014-07-02, 03:06
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Vad ar det som tyder det, exakt ? Jag har last hennes blogg och fick inte alls den kanslan oht.
Jag far tvartemot kanslan av folk desperat vill att det skall framkomma nagot som tyder pa psykisk storning/sjukdom, for da blir det lattare att forklara allt.
Tanken pa att en "normal" manniska helt plotsligt gor en sadan har sak tycks vara mer skrammande.

Du tycker inte ett styckmord tyder på ohälsa? Vad menar du, vart i är den spekulationen fel. Fattar ärligt talat inte vart du vill komma? Har du ett svar eller vad vet du som vi andra missat?
Citera
2014-07-02, 03:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan71a
Det skulle vara väldigt intressant att få höra henne berätta om det här.
Att få höra henne förklara med egna ord hur hon tänkte och hur hon upplevde alltihopa.
...och gör man en film på detta, borde det vara Tuva novotny i huvudrollen.
Nja, tror hellre jag väljer i så fall den här tjejen att gestalta Jonna, hon känns lite
mer rätt i en sån speciell roll och har visat upp sig bland annat i gamla kultserien "Tre kronor"
och i en mäkta skruvad långfilm av Lukas Moodysson där också en viss Thorsten Flinck
medverkade.

http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/23651/IMG(585).JPG

Senast redigerad av Grandioso 2014-07-02 kl. 03:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in