Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-02, 00:50
Medlem
Ang. att JH:s FB, blogg mm blivit stängda kan bero på att hon via sin advokat bett någon anhörig stänga dessa. Har själv haft anhörig som suttit häktad och blivit ombedd att göra detta. Polisen har fått tillgång till aktuella konton och efter det har jag personligen kunnat stänga ner dem.
Citera
2014-07-02, 01:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Sen finns det även ett resonemang som är någonting liknande att "även om Jonna inte haft för avsikt att döda så borde hon ha insett att Lovisa kan dö när hon hugger henne med X antal knivhugg" och därför räknas det som mord.
Det du beskriver är ett likgiltighetsuppsåt och då är det mord eller dråp. Dråp är ett mord med diverse förmildrande omständigheter och det är lite hokus pokus hur domstolarna dömer då juridik inte är någon exakt vetenskap. Saker som inte direkt har med gärningen att göra kan också spela in här.
Citera
2014-07-02, 01:29
Medlem
Grandiosos avatar
Kvinnliga mördare är något extremt ovanligt.
I Sverige sitter bara 22 kvinnor dömda för att ha tagit någons liv.
- När kvinnor dödar är det nästan alltid någon närstående, säger Leif GW Persson, professor i kriminologi.

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnliga-mordare-ar-extremt-ovanliga/

Några år sedan artikeln publicerades så det kan ha tillkommit en och annan mordisk dam
förvisso.
Citera
2014-07-02, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det är ju det jag säger. Hon insåg att hon sannolikt klarar av att stycka. Det verkar åtminstone det hon planerar när hon tar med sågen.

Jag tycker det är konstigt att hon inser att hon är kapabel att stycka efter den tid som passerat sedan mordet.

Vad menar du tiden har med det hela att göra? Går det längre tid så hinner hon förbereda sig mer mentalt på vad hon måste göra.
Citera
2014-07-02, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det här med att polisen säger att de fått information på ett ovanligt sätt hoppas jag har med telefoner att göra. Att det på en eller annan telefon finns klara bevis på vad som har hänt.

Tänk om LL trodde att JH skulle hota henne och därför satte på sin telefon på inspelning innan hon öppnade dörren? Om hon nu öppnat dörren, det verkar väl inte vara helt klart men att det finns något inspelat som klargör vad som har hänt.

Hon kan ha babblat en massa när hon högg med hammaren och stack med kniven. Nu ska jag döda dig din XXXXX eller liknande.

Bara spekulationer så det är inget som jag vet något om. Är bara så nyfiken på vad detta med information på ett ovanligt sätt betyder.

Jag tror att "information på ett ovanligt sätt" betyder att Jonna själv ringde och berättade vad som hänt och pekade ut var kroppen fanns, det händer inte speciellt ofta att en styckmördare ringer och anger sig själv.
Citera
2014-07-02, 01:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hur mycket vi än funderar och grubblar över detta hemska fall så kommer vi aldrig att till fullo få veta varför hon mördade henne och hur hon kunde utföra en styckning av kroppen. (Jonna kanske inte själv vet). Jag tror det ligger utanför de flesta människors fattningsförmåga hur man kan mörda och stycka.
Nej det finns ju inga vittnen till själva dödandet mer än att grannar har hört "ljud" från lägenheten och en uppstädad brottsplats samt styckning av kroppen försvårar ju starkt chansen till att göra en rekonstruktion som någorlunda överensstämmer med verkligheten. Så det är upplagt för tolkningar som både kan vara till fördel och nackdel för GM.
Citera
2014-07-02, 01:34
Medlem
Citat:
Hur mycket vi än funderar och grubblar över detta hemska fall så kommer vi aldrig att till fullo få veta varför hon mördade henne och hur hon kunde utföra en styckning av kroppen. (Jonna kanske inte själv vet). Jag tror det ligger utanför de flesta människors fattningsförmåga hur man kan mörda och stycka.

Tro mig, en dag får vi alla veta.

Säkert någon journalist som åker och intervjuar henne på kåken och skriver en bok "Styckmörderskan i Askersund" eller gör en film eller någonting..

Detta är faktiskt ett helt unikt fall, dels så är Jonna den första svenska kvinna som styckar en kropp efter ett mord dels så är hon väldigt ung och ser väldigt bra ut och det är inte direkt någonting som många sätter samman med kvinnliga mördare.
Citera
2014-07-02, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kvinnliga mördare är något extremt ovanligt.
I Sverige sitter bara 22 kvinnor dömda för att ha tagit någons liv.
- När kvinnor dödar är det nästan alltid någon närstående, säger Leif GW Persson, professor i kriminologi.

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnliga-mordare-ar-extremt-ovanliga/

Några år sedan artikeln publicerades så det kan ha tillkommit en och annan mordisk dam
förvisso.

Om Jonna hamnar på Hinseberg så får hon inte det lätt, där sitter inga duvungar precis, varit en del misshandlar, skållande med hett vatten osv på senare år.
Citera
2014-07-02, 01:47
Medlem
Citat:

Jag håller inte med dig, jag tror att de flesta människor är kapabla att döda en annan människa om situationen kräver det.
Citera
2014-07-02, 01:50
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Om Jonna hamnar på Hinseberg så får hon inte det lätt, där sitter inga duvungar precis, varit en del misshandlar, skållande med hett vatten osv på senare år.

Mja men alla grova brottslingar hamnar väl oavsett kön först på Kumlaanstalten? Nära och bra rent geografiskt när det gäller henne. Eller gäller det bara manliga inmates?
Citera
2014-07-02, 01:56
Medlem
Citat:
Tro mig, en dag får vi alla veta.

Säkert någon journalist som åker och intervjuar henne på kåken och skriver en bok "Styckmörderskan i Askersund" eller gör en film eller någonting..

Detta är faktiskt ett helt unikt fall, dels så är Jonna den första svenska kvinna som styckar en kropp efter ett mord dels så är hon väldigt ung och ser väldigt bra ut och det är inte direkt någonting som många sätter samman med kvinnliga mördare.

Jag tror hon kommer att berätta det mesta själv. Tror det var mer påfrestande att genomföra dådet än vad hon räknat med.

Hon hade dessutom tiden mot sig dvs JA for på jobbet före 06.00, hon skulle själv arbeta (om än förkortad dag), städa lägenheten, ut med hundarna, hämta sågen, stycka, placera ut kroppsdelarna innan JA återvände hem.

Hon måste varit både fysiskt och mentalt utmattad när hon anmälde sig själv. Tror hon visste att det var kört och gav upp helt enkelt.

EDIT. Hon är väl den ANDRA styckmörderskan Sverige.
Citera
2014-07-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Mja men alla grova brottslingar hamnar väl oavsett kön först på Kumlaanstalten? Nära och bra rent geografiskt när det gäller henne. Eller gäller det bara manliga inmates?

Jag vet inte hur det är med det men tror inte de kvinnliga fångarna passerar genom Kumla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in