Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-14, 00:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Hur kan du veta det? Vi har ju sett bilder på vilka hemska skador en hammare kan ge och hon kan väl inspirerats av Arboga fallet mm. Sen har du mer distans om du slår med hammare än om du ska sticka en kniv i någon. Jag tror inte alls det är omöjligt att hammaren var ett aktivt val. Folk har använt konstigare saker än så.
Det finns helt klart omständigheter som pekar på att JH ville ge LL en "omgång" men att det skulle vara ett planerat mord med hammare som vapen känns inte speciellt troligt enligt min åsikt. Vi får se sen när det kommer fram information från RMU och vittnesuppgifter från grannarna som kan bringa klarhet i händelseförloppet.
Citera
2014-07-14, 00:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så är hennes unga ålder förklaringen till fyndplatsen men även en del andra till synes förbryllande omständigheter. Oerfaren och okunnig.
Ja det har ju diskuterats tidigare i tråden att om det är ett planerat mord det handlar om så är det ytterst amatörmässigt utfört. Allt från hammaren till att glömma sågen, fyndplats, prata med grannar etc. Men någon förklarade detta med att JH är nybörjare som styckmördare och hade med tiden kunnat förfina sitt tillvägagångssätt.
Citera
2014-07-14, 00:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att jämföra med CS känns inte riktigt rättvist. Svartsjukemotiv och hammare stämmer men efter det så skiljer händelserna "förmodligen" rätt så mycket åt. Sen vet man väl inte om CS ville döda eller skada heller för den delen och hon lyckas ju bara döda barnen så fortfarande har det nog inte hänt i svensk brottshistoria att en kvinna har dödat en vuxen människa med en hammare som vapen.

http://www.vf.se/node/47393
Citera
2014-07-14, 01:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
http://www.vf.se/node/47393
Det hade jag inte hört talats om innan men BO är ju för bövelen 81 år! Det kan ju knappast räknas som en vuxen människa. Snarare som ett kolli som ligger stilla och inte gör det minsta motstånd. Men det är jäkligt rått att döda med hammare för det krävs en helsikes massa slag för att döda någon jämfört med smidigare mordvapen, typ skjutvapen eller kniv.
Citera
2014-07-14, 01:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Du får ha i åtanke att hon sannolikt är nybörjare. Hon ville nog inte bara slåss för då hade hon riskerat att få på käften.

De flesta som mördar är just nybörjare.
De dödar en gång och sällan en gång till.

Och förövaren i det här fallet torde med största sannolikhet aldrig ha begått något dåd
tidigare. Och hon lär knappast döda en gång till. Efter att ha kommit ut från det ställe
där hon så småningom hamnar. På anstalt eller inom slutenvården. Jag utesluter numera
inte att det kan bli på det sistnämnda stället man väljer att placera henne.
Det kan finnas någon psykisk sjukdom med i bilden.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-14 kl. 01:14.
Citera
2014-07-14, 01:12
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Att jämföra med CS känns inte riktigt rättvist. Svartsjukemotiv och hammare stämmer men efter det så skiljer händelserna "förmodligen" rätt så mycket åt. Sen vet man väl inte om CS ville döda eller skada heller för den delen och hon lyckas ju bara döda barnen så fortfarande har det nog inte hänt i svensk brottshistoria att en kvinna har dödat en vuxen människa med en hammare som vapen.

Citat:
Det finns helt klart omständigheter som pekar på att JH ville ge LL en "omgång" men att det skulle vara ett planerat mord med hammare som vapen känns inte speciellt troligt enligt min åsikt. Vi får se sen när det kommer fram information från RMU och vittnesuppgifter från grannarna som kan bringa klarhet i händelseförloppet.

Håller helt med här. Barnen som dödades med hammaren hade dessutom massvis med hammarslag i huvudet. Om JH tänkte att ett slag i huvudet på en vuxen person var ett säkert kort så måste hon varit väldigt korkad. Jag kan inte tänka mig att en tjej på 160cm tror att en hammare är ett bra alternativ för henne. Jag skulle ha räknat med att jag skulle behöva slå många gånger för att ha ihjäl en annan människa och då skulle offret både få chans att skrika och kanske även slå/sparka mig. Det är för riskabelt helt enkelt.

Hade jag velat döda LL så hade jag tex lurat henne att släppa in mig i lägenheten. Jag hade hittat på en lögn om att jag ville prata med henne och be om ursäkt för mina elaka sms, krogbråket eller nått i den stilen. Jag hade låtsas vara ångerfylld. Helst så ser jag till att vi sätter oss ned i vardagsrummet eller nått så att hon är avslappnad och lugn. Sen ber jag om att få använda toan och väl där inne så väntar jag någon minut innan jag ropar på henne, typ att jag behöver hjälp med något. När hon kommer och öppnar dörren till toan så sticker jag henne i halsen med en kniv som jag haft med mig i min handväska. Det måste vara en överraskningsattack, minimalt behov av fysisk styrka, det måste gå fort och hon ska inte kunna skrika på hjälp. En hit and run med en bil vore också en bra idé om JH lyckas stalka LL ute när hon är ensam. Det skulle antingen inte ens väcka tankar om att det var ett mord, utan bara en olycka och en smitning.
Citera
2014-07-14, 01:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det hade jag inte hört talats om innan men BO är ju för bövelen 81 år! Det kan ju knappast räknas som en vuxen människa. Snarare som ett kolli som ligger stilla och inte gör det minsta motstånd. Men det är jäkligt rått att döda med hammare för det krävs en helsikes massa slag för att döda någon jämfört med smidigare mordvapen, typ skjutvapen eller kniv.

4 slag enligt denna berättelse
Citera
2014-07-14, 01:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
4 slag enligt denna berättelse

http://www.mordkartan.se/stockholm/mordet-pa-a-g-hallgren-stockholm-1949/
Citera
2014-07-14, 01:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Håller helt med här. Barnen som dödades med hammaren hade dessutom massvis med hammarslag i huvudet. Om JH tänkte att ett slag i huvudet på en vuxen person var ett säkert kort så måste hon varit väldigt korkad. Jag kan inte tänka mig att en tjej på 160cm tror att en hammare är ett bra alternativ för henne. Jag skulle ha räknat med att jag skulle behöva slå många gånger för att ha ihjäl en annan människa och då skulle offret både få chans att skrika och kanske även slå/sparka mig. Det är för riskabelt helt enkelt.

Hade jag velat döda LL så hade jag tex lurat henne att släppa in mig i lägenheten. Jag hade hittat på en lögn om att jag ville prata med henne och be om ursäkt för mina elaka sms, krogbråket eller nått i den stilen. Jag hade låtsas vara ångerfylld. Helst så ser jag till att vi sätter oss ned i vardagsrummet eller nått så att hon är avslappnad och lugn. Sen ber jag om att få använda toan och väl där inne så väntar jag någon minut innan jag ropar på henne, typ att jag behöver hjälp med något. När hon kommer och öppnar dörren till toan så sticker jag henne i halsen med en kniv som jag haft med mig i min handväska. Det måste vara en överraskningsattack, minimalt behov av fysisk styrka, det måste gå fort och hon ska inte kunna skrika på hjälp. En hit and run med en bil vore också en bra idé om JH lyckas stalka LL ute när hon är ensam. Det skulle antingen inte ens väcka tankar om att det var ett mord, utan bara en olycka och en smitning.

Jag tror inte att JH var så lugn och sansad att hon kunde tänka så som du beskriver att du skulle göra. Jag tror att hon var för upprörd och arg för det, och att psyket var ur balans.
Citera
2014-07-14, 03:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det kan räcka med ett eller två slag.
Beroende på var det tar och kraften bakom slaget eller slagen.
Tinningen särskilt är ytterst känslig.
Citat:
Benskivan är tunn och utgör skålens svagaste del (näst ögonhålans väggar).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tinning
Citera
2014-07-14, 03:51
Medlem
Grandiosos avatar
Förutsättningen att förövaren här ska kunna komma undan med dråp torde enligt min
mening vara att det kan konstateras att en allvarlig psykisk störning förelåg vid
gärningstillfället och kvarstod vid de inledande förhören.

Annars lär det nog klubbas igenom en mordrubricering på detta ruskiga ärende i Askersund.
Citera
2014-07-14, 06:46
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Förutsättningen att förövaren här ska kunna komma undan med dråp torde enligt min
mening vara att det kan konstateras att en allvarlig psykisk störning förelåg vid
gärningstillfället och kvarstod vid de inledande förhören.

Annars lär det nog klubbas igenom en mordrubricering på detta ruskiga ärende i Askersund.

Blir det inte Rättspsykiatrisk vård då? Inte dråp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in