Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Att stycka kroppen var absolut inget som behövdes föras. Det var JH som tyckte att hon skulle göra detta men det var absolut ingen nödvändigt. Vilket hon ju sen insåg. Lite försent men men ...

Det var nödvändigt för att kunna förflytta kroppen från brottsplatsen, vilket verkar vara en av dom saker som varit absolut högsta prio för JH efter situationen blivit ett faktum. Varför går att spekulera massa om, men antagligen på grund av vart kroppen fanns delvis.
Citera
2014-07-01, 16:22
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag håller med dig. Hade det bara varit en olyckshändelse och att hon panik styckar fine. Men att ha så mycket självbehärskning så man flyttar runt bilar, jobbar med mera säger mig att hon inte har rätt medkänsla, som om det saknas något. Hela denna tid förfasas jag samtidigt som jag lider med henne och gärna vill hitta ursäkter. Men det är mer för att hon och jag är dom dag och natt, och jag förstår inte att inget sett om hon förändrats?!

Nu vet vi ju inte vad droppen var. Som fick henne att tippa över så pass att hon ens åkte till BO med en hammare (om det nu var så det gick till)
Men betänk att hon efter att ha styckat en kropp var kapabel att hålla masken så pass att kollegorna på arbetet inte märkte nåt konstigt med henne alls. Det tyder nog på att hon är rätt bra på att hålla masken och man kan knappast begära att människor som lever nära henne ska kunna upptäcka att det slagit slint
Citera
2014-07-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Om man i krissituationer kan frambringa ett sånt lugn att man bestämmer sej för att stycka en kropp, att man är kapabel att genomföra det och upplever att det är ens rätt för att komma undan ett brott är man definitivt inte "normal". Det kallas känslokyla och empatistörning allra minst.

Nä, och det är djupt beklagligt att du ej klarar av att göra skillnad på olika person egenskaper. Trots att fler än jag försökt förklara för dig. Istället skall sida upp boggas ner av nissar som tror att folk är "psykopater" och lider av personlighetsstörningar till höger och vänster bara för att dom haft en pojk/flickvän som varit ett svin.

Att vara kapabel till det som beskrivits eller tillhöra personlighetstypen det talas om kanske i din värld innebär att man är empatiskt störd eller lider av annan personlighetsstörning men tack och lov håller varken DSM eller ICD-10 med dig om saken.

Citat:
Nu vet vi ju inte vad droppen var. Som fick henne att tippa över så pass att hon ens åkte till BO med en hammare (om det nu var så det gick till)
Men betänk att hon efter att ha styckat en kropp var kapabel att hålla masken så pass att kollegorna på arbetet inte märkte nåt konstigt med henne alls. Det tyder nog på att hon är rätt bra på att hålla masken och man kan knappast begära att människor som lever nära henne ska kunna upptäcka att det slagit slint

Hon jobbade som PA så hur mycket dessa kollegor varit upp i henne under dom timmar det rör sig kanske inte rör sig om speciellt lång tid åt gången. Folk vill gärna få det att låta här som att hon spenderat hela tidsperioden i nära anslutning med dessa kollegor.
Senast redigerad av dip 2014-07-01 kl. 16:28.
Citera
2014-07-01, 16:25
Medlem
klokastiklassens avatar
Ingen normal människa spionerar utanför en bostad för att hitta lämpligt tillfälle att ta sig in.
Ingen normal tjej tar med sig en hammare om hon åker för att hämta sina kvarglömda grejer i en bostad, då väntar man tills att den är tom och tar sig sen in med nyckel, eller kommer när lägenhetsinnehavaren är hemma.
Att hon åker dit med en hammare kan bara betyda att hon är ute efter att skada kvinnan LL, som hon vet finns i lägenheten. Det är naturligtvis det hon upptäckt under sina spionerisessioner, att LL sover över där på nätterna, och det är det som är mordmotivet.
Hela historien tyder på en extrem kyla och oförmåga till empati.
Hon är medvetet ute efter att skada sitt offer, och anser att LL ska "bort" eftersom hon snott hennes kille.
Citera
2014-07-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag håller med dig. Hade det bara varit en olyckshändelse och att hon panik styckar fine. Men att ha så mycket självbehärskning så man flyttar runt bilar, jobbar med mera säger mig att hon inte har rätt medkänsla, som om det saknas något. Hela denna tid förfasas jag samtidigt som jag lider med henne och gärna vill hitta ursäkter. Men det är mer för att hon och jag är dom dag och natt, och jag förstår inte att inget sett om hon förändrats?!

Hon gick ut med hundarna och hämtade en såg innan hon tog sig för att börja såga i människan som hon dödat för någon timma sedan.

Att hon inte under den tiden detta tog insåg att hon inte skulle klara av att såga är konstigt. Att hon sen slänger in sågen i bilen och kör tillbaka och går in i lägenheten och sätter igång visar ju på något annat än den visar som genast efter att ha dödat någon börjar stycka.

Det här visar ju på en stor störning. Frågan är om hon alltid varit störd men det har inte visat sig eller om hon bara var störd just hela den här dagen?
Citera
2014-07-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det var nödvändigt för att kunna förflytta kroppen från brottsplatsen, vilket verkar vara en av dom saker som varit absolut högsta prio för JH efter situationen blivit ett faktum. Varför går att spekulera massa om, men antagligen på grund av vart kroppen fanns delvis.

Tycker det var mer nödvändigt att ringa polisen och tala om att man har haft ihjäl en människa.

Men för en sån människa som hon var så var det tydligen nödvändigt att stycka. Och du förstår det till fullo.

Jag förstår inte alls hur hon tänkte där. Men man är ju olika.
Citera
2014-07-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Ingen normal människa spionerar utanför en bostad för att hitta lämpligt tillfälle att ta sig in.
Ingen normal tjej tar med sig en hammare om hon åker för att hämta sina kvarglömda grejer i en bostad, då väntar man tills att den är tom och tar sig sen in med nyckel, eller kommer när lägenhetsinnehavaren är hemma.
Att hon åker dit med en hammare kan bara betyda att hon är ute efter att skada kvinnan LL, som hon vet finns i lägenheten. Det är naturligtvis det hon upptäckt under sina spionerisessioner, att LL sover över där på nätterna, och det är det som är mordmotivet.
Hon är medvetet ute efter att skada sitt offer, och anser att LL ska "bort" eftersom hon snott hennes kille.

Du förutsätter en rad saker här gällande både händelseförlopp och motivation. Utan någon egentlig grund, samtidigt som du helt bortser från sådana drivande krafter som tex svartsjuka samt hur stark en sådan känsla kan växa sig. Folk pratar om megalomani tendenser och sådant i tråden, om det är några som uppvisar sådant så är det hopen som verkar se sig själv som mer än ett djur som primärt styrs av instinkter.

Det är inte ens bekräftat att JH skulle spionerat, och det kommer bara från en enskild uppgift. Det känns inte orimligt att fler skulle noterat detta om det förhöll sig på det viset. Finns heller ingen uppgift om att det ens skulle röra sig om samma bil som JH hade.
Citera
2014-07-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen

Nej man är inte normal som sitter och spanar på folk om hon nu gjort det. Tar man en hammare med sig och tar sig in hos någon i en lägenhet där man inget har att göra är man inte heller normal.

Och det faktum att det gick en viss tid mellan dödandet och styckningen visar ju att hon är mycket lååångt ifrån normal.

Frågan är om det alltid funnits i henne eller om om någon gjort henne så här just under den har dagen, ända från morgon till kväll. Det är ett långt tidsspann att vara onormal på.
Citera
2014-07-01, 16:35
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Nä, och det är djupt beklagligt att du ej klarar av att göra skillnad på olika person egenskaper. Trots att fler än jag försökt förklara för dig. Istället skall sida upp boggas ner av nissar som tror att folk är "psykopater" och lider av personlighetsstörningar till höger och vänster bara för att dom haft en pojk/flickvän som varit ett svin.

Att vara kapabel till det som beskrivits eller tillhöra personlighetstypen det talas om kanske i din värld innebär att man är empatiskt störd eller lider av annan personlighetsstörning men tack och lov håller varken DSM eller ICD-10 med dig om saken.

Jag har bett dej om en länk där jag kan finna saklig information om det du påstår. Djupt beklagligt tycker jag det är att du sitter och normaliserar människor som klarar av att styckmörda andra och du tycks anse det fullt naturligt och normalt. Och du får ursäkta, men jag delar inte din uppfattning i den frågan.
Jag skulle också vilja att du förklarar vad det där stora lugnet innebär som gör att man väljer att stycka någon samt att du förklarar varför fler människor inte löser sina mord genom styckning. Gärna även varför den lugna och mentalt starka gärningsmannen planlöst kastar kroppsdelar på en ganska öppen plats samt varför hon efter allt detta besvär anger sej själv. Jag väntar med spänning.
Citera
2014-07-01, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Tycker det var mer nödvändigt att ringa polisen och tala om att man har haft ihjäl en människa.

Men för en sån människa som hon var så var det tydligen nödvändigt att stycka. Och du förstår det till fullo.

Jag förstår inte alls hur hon tänkte där. Men man är ju olika.

Jag ser det från ett dissociativt perspektiv, och där en rad olika primärfunktioner samverkat för att fatta ett beslut gällande den situation man skapat för sig själv. Om man väldigt högt värdesätter sin egna personliga frihet (samt kanske som i detta fallet inte från början avsett att döda) och sig själv så är det inte helt orimligt att tro att man kanske försöker göra allt för att behålla denna frihet.

Eller det uns av en tillvaro som man intalar sig själv man fortfarande har trots det fruktansvärda som precis inträffat. Uppenbarligen hann också verkligheten ifatt henne här väldigt fort. Det gick inte ens ett halvt dygn.

Citat:
Jag har bett dej om en länk där jag kan finna saklig information om det du påstår. Djupt beklagligt tycker jag det är att du sitter och normaliserar människor som klarar av att styckmörda andra och du tycks anse det fullt naturligt och normalt. Och du får ursäkta, men jag delar inte din uppfattning i den frågan.
Jag skulle också vilja att du förklarar vad det där stora lugnet innebär som gör att man väljer att stycka någon samt att du förklarar varför fler människor inte löser sina mord genom styckning. Gärna även varför den lugna och mentalt starka gärningsmannen planlöst kastar kroppsdelar på en ganska öppen plats samt varför hon efter allt detta besvär anger sej själv. Jag väntar med spänning.

Anledningen att du ej är förmögen att se det från ett annat perspektiv är för att du redan bestämt dig för att din värld så innebär en sån här handling automatiskt att man är ett "monster"

Du kallar det även ett 'styckmord' vilket innebär att du kopplar ihop händelserna direkt och nästan förutsätter sådant uppsåt redan från början. Trots att informationen i detta stadium är minst sagt bristfällig gällande vad som hände perioden innan JH lämnar lägenheten.

Vore det ej för den biten gällande hanteringen så skulle man inte ens prata om empati eller personlighetsstörning.
Senast redigerad av dip 2014-07-01 kl. 16:44.
Citera
2014-07-01, 16:39
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Du förutsätter en rad saker här gällande både händelseförlopp och motivation. Utan någon egentlig grund, samtidigt som du helt bortser från sådana drivande krafter som tex svartsjuka samt hur stark en sådan känsla kan växa sig. Folk pratar om megalomani tendenser och sådant i tråden, om det är några som uppvisar sådant så är det hopen som verkar se sig själv som mer än ett djur som primärt styrs av instinkter.

Det är inte ens bekräftat att JH skulle spionerat, och det kommer bara från en enskild uppgift. Det känns inte orimligt att fler skulle noterat detta om det förhöll sig på det viset. Finns heller ingen uppgift om att det ens skulle röra sig om samma bil som JH hade.

Oavsett bil så har ju vittnen enligt kvällspressen sett GM sitta och skriva på lappar i bilen en dag samt suttit och sminkat sej en annan så oavsett bil är det väl hon om vi nu ska tro kvällspressen vilket ju är den enda vi kan förlita oss på i nuläget
Citera
2014-07-01, 16:41
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:

Det är just det som skiljer normala människor från djur, att de inte agerar utifrån instinkter utan har förmåga att känna kärlek, empati och ha ett samvete.
I det här fallet med JH verkar hon varken ha haft en normal "människokärlek"(dvs att man inte vill skada en annan människa frivilligt), hon saknar också empati(tänker enbart på sina egna själviska intressen, att få "bort" LL utan att bry sig om LL eller de som älskar henne), och hon saknar ett normalt samvete som i förväg hindrar henne från att begå det bestialiska dådet. hade hon haft det hade hon ringt ambulansen när hon insåg vad som höll på att hända.
Nej, människor är INTE enbart djur som agerar utifrån sina instinkter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in