2015-04-23, 14:36
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Det skrivs idag en hel del om förändringarna i seedningssystemet idag som UEFA gör till nästa säsong. Om jag har förstått det hela rätt så har ljushuvudena kokat ihop att vinnarna i de sju(!) bäst rankade ligorna hamna i seedningsgrupp ett, tillsammans med förra årets vinnare av CL.

Det innebär alltså att vinnaren av ryska ligan till exempel ska seedas i första gruppen medan antingen Barcelona eller Real Madrid kommer att hamna i den andra? Och detta öde kommer förstås det spanska topplaget att dela framöver med tre av de engelska toppklubbarna som inte vinner ligan (sannolikt: United, Chelsea, City, Arsenal - eller möjligen Liverpool). Det kan förstås också drabba lag som Atletico, Dortmund eller Juventus som gått bra tidigare - om de blir tvåa eller trea i den inhemska ligan.

Seedningen blir helt enkelt meningslös och det kan blir riktiga helvetesgrupper där några av de bästa lagen åker ut med en gång. Så man undrar vad fan de håller på med. jag har ärligt talat aldrig i någon annan sport överhuvudtaget sett en seedning som inte försöker ranka hur bra deltagarna faktiskt är, men genierna på UEFA har tydligen uppfunnit en. Nu kommer lag som PSG alltid ha räkmacka för att den franska ligan är skit samtidigt som Atletico alltid kommer seedas dåligt nästan oavsett hur bra de presterar internationellt - eftersom konkurrensen till ligatiteln är världens kanske två bästa klubbar.

Så vad fan sysslar man med? Har de börjat sniffa lim borta på huvudkontoret, eller vems geniala plan är det att ha ett seedningssystem som inte är ett seedningssystem?

Du får priset för årets mest pantade inlägg

Du vill liksom ha ett gruppspel som bara är en transportsträcka och en uppvärvmning till utslagningsdelen där sedan G14 lagen gör upp om pokalen?

Det här är mycket mer rättvist då man borde skydda mästarlagen istället för storlagen.
Rent ekonomiskt är det försvarbart då UEFA vinner på ha två "dödens grupper" så att det blir garanterad nerv och stormatcher åtminstone mellan någon av lagen under hösten.

Vinner ett Spanskt lag årets CL blir både Barca å Real förstaseedade så som jag har förstått det.

Lag som Manchester United, Man City, och Arsenal ska inte ha någon räkmäcka i gruppen (varför ska de det) de spelar i CHAMPIONS (Mästarnas) Liga utan att vara just mästare!!

Klart Ryska eller Portugisiska mästarna ska seedas före dem!
Citera
2015-04-23, 16:11
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Det är klart att det nya systemet är bra.

Håller verkligen med, nu kommer gruppspelen bli mycket mer intressanta. Vilket behövs.
Citera
2015-04-23, 17:05
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Jag hoppas på Real Madrid - Juventus och Bayern mot Barcelona. Ancelotti mot sin gamla klubb som sparkade honom, Pogba mot sin nya klubb( ), Morata mot sin gamla. Och med tanke på hur både Bayern och Barcelona spelar för tillfället så känns det som det kommer bli två helt galna matcher.

Jag hoppas på de matcherna också men bara för att inte ha möjligheten att möta både Bayern och Barcelona.
Citera
2015-04-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Du får priset för årets mest pantade inlägg

Du vill liksom ha ett gruppspel som bara är en transportsträcka och en uppvärvmning till utslagningsdelen där sedan G14 lagen gör upp om pokalen?

Det här är mycket mer rättvist då man borde skydda mästarlagen istället för storlagen.
Rent ekonomiskt är det försvarbart då UEFA vinner på ha två "dödens grupper" så att det blir garanterad nerv och stormatcher åtminstone mellan någon av lagen under hösten.

Vinner ett Spanskt lag årets CL blir både Barca å Real förstaseedade så som jag har förstått det.

Lag som Manchester United, Man City, och Arsenal ska inte ha någon räkmäcka i gruppen (varför ska de det) de spelar i CHAMPIONS (Mästarnas) Liga utan att vara just mästare!!

Klart Ryska eller Portugisiska mästarna ska seedas före dem!
Instämmer helt. Även om jag håller på Arsenal som gynnats senaste åren av det befintliga system tycker jag absolut att mästare om någon ska premieras. Kommer garanterat ge mer nerv i flera grupper också.
Citera
2015-04-23, 18:48
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Räkna inte ut den gamla damen.

Nej givetvis inte dom har ett bra lag, men det skulle ändå förvåna mig om dom fixade semin oavsett lottning. Hade jag fått välja den "lättaste" motståndaren åt dom i semin så blir det Real Madrid. Hade gett dom 20% chans att klara den uppgiften.
Citera
2015-04-23, 23:12
Medlem
JayGatsbys avatar
Semifinallag: Real Madrid, Barcelona, Bayern München & Juventus.

Lottning imorgon kl 12:00 Eurosport 1, Viasat Fotboll & Fotbollskanalen.se

Jag hoppas på Juventus-Real Madrid & Bayern München-Barcelona.
Citera
2015-04-23, 23:59
Medlem
Pickmylussys avatar
Hur seedas EL-vinnaren ?
Tänker ligaetta... Båda i första poten då?
Citera
2015-04-24, 00:20
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Hur seedas EL-vinnaren ?
Tänker ligaetta... Båda i första poten då?

EL-vinnaren seedas enligt sin lagranking i nästa års CL-gruppspel.
Citera
2015-04-24, 00:34
Medlem
MentosFruitcores avatar
Sjukt att ett lag som Juventus får ses som en jackpott i semin. Hoppas på att Barcelona lottas mot dem. Annars tar jag gärna Real Madrid. Bayern är nog det värsta laget för Barcelona att möta.

Barcelona är trots allt favoriter till att ta hem titeln, men oavsett vilket lag man möter krävs superprestationer. Alla lag som är kvar är så jävla bra...
Citera
2015-04-24, 00:35
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
EL-vinnaren seedas enligt sin lagranking i nästa års CL-gruppspel.
Ok

Fan vad sjuka grupper vi kan få.

Tagga lottning om 11h
Citera
2015-04-24, 00:46
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Sjukt att ett lag som Juventus får ses som en jackpott i semin. Hoppas på att Barcelona lottas mot dem. Annars tar jag gärna Real Madrid. Bayern är nog det värsta laget för Barcelona att möta.

Barcelona är trots allt favoriter till att ta hem titeln, men oavsett vilket lag man möter krävs superprestationer. Alla lag som är kvar är så jävla bra...

Ja det är rätt galet att Juventus anses vara drömlottning. Marginalerna är små men Barca får ses som favoriter, man kommer med frisk trupp och spelare i form, förutsättningarna är perfekta för Barcelona, frågan är dock om man klarar av att få jobbet gjort också.
Citera
2015-04-24, 07:32
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Chelsea mot PSG mötena måste du väl komma ihåg?
Helt rätt, de hade jag glömt.

Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Det skrivs idag en hel del om förändringarna i seedningssystemet idag som UEFA gör till nästa säsong. Om jag har förstått det hela rätt så har ljushuvudena kokat ihop att vinnarna i de sju(!) bäst rankade ligorna hamna i seedningsgrupp ett, tillsammans med förra årets vinnare av CL.

Det innebär alltså att vinnaren av ryska ligan till exempel ska seedas i första gruppen medan antingen Barcelona eller Real Madrid kommer att hamna i den andra? Och detta öde kommer förstås det spanska topplaget att dela framöver med tre av de engelska toppklubbarna som inte vinner ligan (sannolikt: United, Chelsea, City, Arsenal - eller möjligen Liverpool). Det kan förstås också drabba lag som Atletico, Dortmund eller Juventus som gått bra tidigare - om de blir tvåa eller trea i den inhemska ligan.

Seedningen blir helt enkelt meningslös och det kan blir riktiga helvetesgrupper där några av de bästa lagen åker ut med en gång. Så man undrar vad fan de håller på med. jag har ärligt talat aldrig i någon annan sport överhuvudtaget sett en seedning som inte försöker ranka hur bra deltagarna faktiskt är, men genierna på UEFA har tydligen uppfunnit en. Nu kommer lag som PSG alltid ha räkmacka för att den franska ligan är skit samtidigt som Atletico alltid kommer seedas dåligt nästan oavsett hur bra de presterar internationellt - eftersom konkurrensen till ligatiteln är världens kanske två bästa klubbar.

Så vad fan sysslar man med? Har de börjat sniffa lim borta på huvudkontoret, eller vems geniala plan är det att ha ett seedningssystem som inte är ett seedningssystem?
Mycket bra att mer fokus sätts på att vinna ligan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in