2014-12-10, 11:23
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Orkar inte kommentera det övriga men det är nog du som inte riktigt förstått det här.

2-0 hemma och 2-4 borta ger 4-4 totalt med fler bortamål gjorda = MFF vann mot Olympiakos i inbördes möten.

Däremot fick vi ju skåda en smått barrock domarinsats i Malmö när greken kom på besök. Det var väl mer eller mindre alla eniga om? Olympiakos hade förmodligen vunnit den matchen om inte domaren hade tappat det fullständigt. Något annat sätt kan man inte se på det hela. Malmö fick precis alla domslut med sig, och Olympiakos fick precis alla domslut emot sig.

I vilket fall som helst så gör ju Malmö det bra och skämmer verkligen inte ut Sverige. Visst har våra lag en bit att vandra, men jag ser med tillförsikt fram emot framtiden. Och visst sitter Malmö i förarsätet, det kan nog ingen argumentera om.
Citera
2014-12-10, 11:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
ojdå, räknas hemmamål dubbelt?
Bara de som görs i andra halvlek, är det väl? Eller är det nickmål som räknas trippelt?
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Däremot fick vi ju skåda en smått barrock domarinsats i Malmö när greken kom på besök.
Jo, men resultatet blev vad resultatet blev. 2-0. Jag tycker inte att MFF spelade ut Olympiakos på hemmaplan. Man stod upp väldigt bra och hade lite tur. Mot Atlético hemma hade man istället otur.

Citat:
I vilket fall som helst så gör ju Malmö det bra och skämmer verkligen inte ut Sverige. Visst har våra lag en bit att vandra, men jag ser med tillförsikt fram emot framtiden. Och visst sitter Malmö i förarsätet, det kan nog ingen argumentera om.
Precis. Det var ingen, med någorlunda intresse & sunt förnuft, som på allvar trodde att MFF skulle hamna på en annan placering än fyra. Man står upp mycket bra i de flesta matcherna men tyvärr gör man inte mål i fler än två matcher. En hedersam insats av MFF, för svensk fotboll.
Citera
2014-12-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betel
1) För er som inte riktigt har förstått detta. Malmö vann alltså INTE inbördes över Olympiakos.
Jo, det gjort man visst. Om det hade varit CL-kval eller -slutspel, så hade MFF gått vidare.
Citat:
2) Malmö spelade INTE ut Olympiakos hemma.
Spela ut gjorde man väl inte, men vann rättvist gjorde vi.
Citat:
3) Måste säga att Olympiakos var riktigt blekt i Malmö och spelade ganska jämt under matchen. Olympiakos fick dessutom 1 klart mål bortdömt och end klar staff bortdömd.
Det var fan inte ett klart mål, sluta ljug. Det målet var tveklöst offside. Och ja, de fick inte med sig en straff, vi fick ett offsidemål mot oss och en misstänkt straff inte med oss. Sådan är fotbollen.

MFF var också blekt igår, det var extremt tydligt att man inte spelat kontinuerligt nu på ett tag, och då lyckades man ändå kvittera två gånger om.
Citat:
4) 4-2 borta gör ha varit 6-2... Dock kasst försvarspel av Olympiakos.
Vadå bör ha varit? Att missa chanser har inget med att det vad bör ha varit för resultat. Med samma logik bör det ha varit minst oavgjort mot Atlético hemma.
Citat:
Nja inte direkt imponerande men visst. Vi är i Sverige och vi är ju som vanligt riktigt jävla bra för att vi ställer skorna på banan
Jo, MFF gjorde ett riktigt imponerande CL-spel. Om vi kvalificerar oss igen nästa år, vilket vi bör kunna göra, och sedan får en lite lättare lottning, så är det dock inte "direkt imponerande" om vi bara tar 3 poäng.

Det hör väl kanske mer hemma i supportertråden, men jag är besviken på Olympiakos. Viktig och avgörande match och det blir inte ens fullsatt. Trist väder också, men det är det här i Skåne nu också. Annars kul bortaresa.
Citera
2014-12-10, 14:07
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Förstår inte Malmö's besvikelse, man skall vara totalt stolt över detta MFF. Man har tagit sig till CL bara det var 95% av glädjen. Sen hade man kanske kunnat förvänta sig 1 eller 2 kryss på förhand, aldrig att MFF skall ha någon chans och slå varken Juve, Atletico eller Olympiakos i någon match om man tittar på pappret. Vad gör man då? Jo, man går och spelar ut Olympiakos och vinner, bara det är hur stort som helst. det ENDA tråkiga är att Olympiakos tyvärr gick och skrällvann mot både Juventus och Atletico, i vanliga fall tar dom max 1 pinne från sådana lag och att man tyvärr inte lyckades göra mål på både Juve och Atletico.

Vi hoppas på att MFF inte blir sönderköpta och att dom kan fortsätta utmana om CL platsen även nästa säsong. Man slog faktiskt Olympiakos i ett dubbelmöte, ett lag som är bra mycket bättre än de lag MFF vanligtvis får ställas emot i CL playoff.

Därför det ligger inte i MFF och supportrarnas kultur att bra delta. Man går ut för att vinna och allt annat är en besvikelse, oavsett hur högt över förväntningarna man har presterat. Som MFF:are så är det antingen att vinna eller förlora, fan värdelöst att bara delta.
Citera
2014-12-10, 15:46
Medlem
Balonzos avatar
Det känns bra att Malmö har ypperliga förutsättningar att befästa sin position som Sveriges och Nordens ledande lag. Det är på tiden att Sverige och ett svenskt lag positionerar sig som 1a i Norden & att man gör det med mycket malmöitiska influenser i truppen känns så jävla bra. Det ska bli intressant att följa truppens utveckling, vilken spets som kommer in och vilka som går. Malmö har ju redan ett enormt sparkapital i Guillermo Molins.

Vi har spelat mot några av Europas största giganter och gjort det förbannat bra & ingen kunde ha haft högre förväntningar än så här. Drivkraften att åter nå CL-gruppspel sätter standarden för Malmö FF 2015. Den så viktiga rutinen från spel i CL kommer genomsyra kommande europaspel. Allt ifrån förberedelser inför match till organisationen runt laget & klubben.
Citera
2014-12-10, 16:03
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Bara de som görs i andra halvlek, är det väl? Eller är det nickmål som räknas trippelt?

Jo, men resultatet blev vad resultatet blev. 2-0. Jag tycker inte att MFF spelade ut Olympiakos på hemmaplan. Man stod upp väldigt bra och hade lite tur. Mot Atlético hemma hade man istället otur.

Precis. Det var ingen, med någorlunda intresse & sunt förnuft, som på allvar trodde att MFF skulle hamna på en annan placering än fyra. Man står upp mycket bra i de flesta matcherna men tyvärr gör man inte mål i fler än två matcher. En hedersam insats av MFF, för svensk fotboll.

Intresse har jag men sunt förnuft kan kanske diskuteras. MFF har gjort vad man förväntade sig men jag tycker samtidigt att Olympiakos har överpresterat mot Juve och AM. Innan gruppspelet trodde jag på fullt allvar att MFF skulle kunna slåss om EL-platsen med O men som sagt Juve och AM "svek" oss.

Ja, vi får en ny chans till hösten med Molins i gammal god form, förhoppningsvis.
Citera
2014-12-10, 16:04
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Fattas en del för att Malmö skall kunna "hota och utmana i CL på riktigt" Tror nog dem fick en väldig god erfarenhet av vad som krävs för att prestera på denna nivån. Lyckas man spetsa laget med en vass rutinerad spelare i varje lagdel som mittfält, försvar och anfall samtidigt som de unga spelarna stannar kvar och tar ytterliggare ett steg till i utvecklingen så tror jag att MFF har goda chanser att kvala in till nästa CL igen.
Citera
2014-12-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Lyckas man spetsa laget med en vass rutinerad spelare i varje lagdel som mittfält, försvar och anfall samtidigt som de unga spelarna stannar kvar och tar ytterliggare ett steg till i utvecklingen så tror jag att MFF har goda chanser att kvala in till nästa CL igen.
Överdriv inte nu. Vi har goda chanser att kvala in med den truppen vi har redan (med Thern, Ricardinho och Halsti borträknade). Om vi skulle värva in en "vass rutinerad spelare" i varje lagdel (vilket inte kommer att ske) så hade det snarare varit helt uteslutet att inte kvalificera sig och väl inne i gruppspelet så hade någon slags avancemangsplats varit ett måste.
Citera
2014-12-10, 16:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Överdriv inte nu. Vi har goda chanser att kvala in med den truppen vi har redan (med Thern, Ricardinho och Halsti borträknade). Om vi skulle värva in en "vass rutinerad spelare" i varje lagdel (vilket inte kommer att ske) så hade det snarare varit helt uteslutet att inte kvalificera sig och väl inne i gruppspelet så hade någon slags avancemangsplats varit ett måste.
Vad menas med rutinerade? Några förslag på vilka?

Men ändå, även om ni skaffar er mer prestigefyllda namn i truppen så hade de inte varit "helt uteslutet" med CL-spel. Marginalerna var på er sida i kvalet, borta mot Salzburg innebar Helanders glidtackling att de inte blev 3-0 och skulle inte målvakten sjabbla med bollen och försvaret skulle inte Forsberg istället gjort 2-1.

M.a.o så kan ni få möta bättre lag (på pappret) oavsett om de blir ett par rutinvärvningar här och där så uteslutet med icke CL-spel + avancemang känns lite hybris.
Citera
2014-12-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vad menas med rutinerade? Några förslag på vilka?

Men ändå, även om ni skaffar er mer prestigefyllda namn i truppen så hade de inte varit "helt uteslutet" med CL-spel. Marginalerna var på er sida i kvalet, borta mot Salzburg innebar Helanders glidtackling att de inte blev 3-0 och skulle inte målvakten sjabbla med bollen och försvaret skulle inte Forsberg istället gjort 2-1.

M.a.o så kan ni få möta bättre lag (på pappret) oavsett om de blir ett par rutinvärvningar här och där så uteslutet med icke CL-spel + avancemang känns lite hybris.
Oavsett värvningar förväntar jag mig inte något CL-spel nästa säsong men att vi kan möta betydligt bättre motståndare nästa år stämmer ändå inte, iaf inte om du syftar på kvalet där Prag och Salzburg var topp-seedat och mardrömslottning. Vi hade flyt i matcherna men maximalt oflyt i lottningen. Nästa år tror jag vi har god chans att bli seedade i tredje omgången och därmed slippa lag som Prag men i play off krävs fortfarande en bra lottning och två riktigt bra insatser för att nå CL.
Citera
2014-12-10, 17:21
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Oavsett värvningar förväntar jag mig inte något CL-spel nästa säsong men att vi kan möta betydligt bättre motståndare nästa år stämmer ändå inte, iaf inte om du syftar på kvalet där Prag och Salzburg var topp-seedat och mardrömslottning. Vi hade flyt i matcherna men maximalt oflyt i lottningen. Nästa år tror jag vi har god chans att bli seedade i tredje omgången och därmed slippa lag som Prag men i play off krävs fortfarande en bra lottning och två riktigt bra insatser för att nå CL.
Med bättre lag menar jag att oavsett vilka man nu kan tänkas värva för CL pengarna kommer man (förmodligen) fortfarande va sämre på pappret än motståndarna. Därför är detta rätt hybris av Kommunistfittan:
Citat:
så hade det snarare varit helt uteslutet att inte kvalificera sig och väl inne i gruppspelet så hade någon slags avancemangsplats varit ett måste.
Citera
2014-12-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Med bättre lag menar jag att oavsett vilka man nu kan tänkas värva för CL pengarna kommer man (förmodligen) fortfarande va sämre på pappret än motståndarna. Därför är detta rätt hybris av Kommunistfittan:
håller med, bedrövlig hybris.

Bara jag som ser CL-äventyret som en engångshändelse? Fram till att motsatsen bevisats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in