Finns det verkligen ingen SDHL-tråd, eller tråd om damhockey överhuvudtaget? Nu följer jag iofs inte damhockeyn eftersom jag anser underhållningsvärdet vara begränsat, dessutom har jag svårt att förlika mig med hockey där tacklingar inte tillåts. Tacklingar ÄR ju hockey, liksom. Men enligt SVT är damhockey en av våra absolut största och populäraste sporter, och det går knappt en dag - inte ens mitt i sommaren - utan en damhockeynyhet på SVT Text.
I skrivande stund är t.ex. den allra största sportnyheten på SVT Text att Fanny Rask lägger av, men här på Flashback verkar ingen bry sig. Jag har iofs aldrig hört talas om henne, men hon benämns "landslagsstjärnan" så då måste hon vara riktigt stor och känd. Hon är tydligen syster till Victor Rask, och har även sponsrats av honom vilket känns som ett rätt speciellt upplägg. Hon verkar sur för att hon inte har tjänat lika mycket pengar som sin bror, så hon har kanske haft felaktiga uppfattningar från början om den ekonomiska verkligheten inom damhockeyn. Eller så har hon blivit lurad. Det låter på henne som att det är någon annans fel, men vems i så fall? Ishockeyförbundets? Publikens? Medias? Hennes brors?
Citat:
Fanny Rask slutar spela hockey
Landslagsstjärnan Fanny Rask meddelar på Instagram att hon slutar med ishockeyn.
"Min dröm har varit att få stå på helt egna ben. Att få leva på hockeyn på riktigt. Inte vakna upp varje år i april med ett tomt konto, en ångest och skuldkänslor som kastar en in i ett mörkt jävla hål", skriver hon.
Fanny Rask har varit heltidsproffs, hon har varit sponsrad av brodern Victor Rask som är NHL-proffs i Carolina Hurricanes. Fanny har gjort 361 matcher i SDHL, vunnit SM-guld och deltagit i både VM och OS.