2023-06-09, 16:03
Medlem
2n00b4Us avatar
Erik Karlsson verkar ju tyvärr vara en sån som sätter jaget före laget. I år var ju första året på länge som Erik Karlsson var helt skadefri, så det hade varit helt perfekt att ha med honom i VM då.
Citera
2023-06-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Egentligen är det Duplantis, han blev ju rankad 2:a (efter Messi) bland alla världens manliga idrottare förra året och lär väl vinna Friidrotts-VM i sommar också, samt hoppar på världsrekordhöjder i stavhopp lite då och då..

Dock har stavhopparen redan fått Victoriapriset, så han är inte aktuell..

Precis! Det är en lagsport och folk stirrar sig blind på individuella poäng, om man spelar som en "fjärde forward", så gör man förstås otroligt mycket mer poäng än övriga backar, som främst prioriterar defensiven, vilket faktiskt är en backs främsta uppgift..

Ja, det finns ju verkligen två sätt att se på det, antingen att han inte gör sitt jobb som back färdigt och därför har dopad poängskörd och undermålig underliggande statistik, eller att det är så grymt imponerande att göra 100 poäng som back i ett lag där ingen forward ens når 70 poäng och där bredden offensivt är grymt dålig. Tänk om man skulle få se en modern Bobby Orr istället
Citera
2023-06-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vellmann-Villmann
Ja, det finns ju verkligen två sätt att se på det, antingen att han inte gör sitt jobb som back färdigt och därför har dopad poängskörd och undermålig underliggande statistik, eller att det är så grymt imponerande att göra 100 poäng som back i ett lag där ingen forward ens når 70 poäng och där bredden offensivt är grymt dålig. Tänk om man skulle få se en modern Bobby Orr istället

Jo, det är en fantastisk spelare och blev besviken när han återigen tackade nej till VM, å inte gav sig själv chansen att bli en "vinnare" denna gång heller..

Dessutom har jag nog ett väldigt brett sportintresse gentemot de flesta, så jag har koll på det mesta och t.ex. Ebba Anderssons dubbla individuella VM-guld, samt en bragdartad seger på tremilen i Skid-VM smäller riktigt högt!

Tror faktiskt hon är rätt klar för Bragdguldet, om det inte händer något alldeles speciellt i damernas Fotbolls-VM eller Friidrotts-VM..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-06-09 kl. 17:12.
Citera
2023-06-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Erik Karlsson verkar ju tyvärr vara en sån som sätter jaget före laget. I år var ju första året på länge som Erik Karlsson var helt skadefri, så det hade varit helt perfekt att ha med honom i VM då.

Jag tror Karlsson är en spelare som bara kan tänka sig att ställa upp om han vet att han kommer till ett dukat bord med stjärnor. Kan tänka mig att han först ville vänta in besked från andra stjärnor. När nyheterna kom om att Calgary-svenskarna prioriterade deras familjer, att EP:s försäkring inte gick att lösa och att Dahlin var skadad så tror jag att han valde att skippa det.

Sedan Karlsson blev en stjärna i NHL under säsongen 10/11 (då han kom med i All-star) så har han bara varit med i ett VM, det var 2012. Det var ett VM där Sverige i princip hade ett OS-lag på isen. När väl Sverige åter hade stjärnfyllda lag 2017-2019 gick dock Karlsson långt i slutspelet vid två tillfällen (2017 och 2019) och kunde inte 2018 efter den tragiska händelsen med missfall nån månad innan turneringen.

Ska mycket till att vi får se Karlsson i ett VM igen.
Citera
2023-06-09, 16:36
Medlem
"Dessutom har jag nog ett väldigt brett sportintresse gentemot de flesta, så jag har koll på det mesta och t.ex. Ebba Anderssons dubbla VM-guld och en bragdartad seger på tremilen i Skid-VM smäller riktigt högt!

Tror faktiskt hon är rätt klar för Bragdguldet, om det inte händer något alldeles speciellt i damernas Fotbolls-VM eller Friidrotts-VM..[/quote]"

Ja det känner man ju igen det hörde man då och sen har man glömt bort det, så det låter ju rimligt, men du menar asså att det finns andra sporter än Hockey!
Citera
2023-06-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U

Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Jag tror Karlsson är en spelare som bara kan tänka sig att ställa upp om han vet att han kommer till ett dukat bord med stjärnor. Kan tänka mig att han först ville vänta in besked från andra stjärnor. När nyheterna kom om att Calgary-svenskarna prioriterade deras familjer, att EP:s försäkring inte gick att lösa och att Dahlin var skadad så tror jag att han valde att skippa det.

Sedan Karlsson blev en stjärna i NHL under säsongen 10/11 (då han kom med i All-star) så har han bara varit med i ett VM, det var 2012. Det var ett VM där Sverige i princip hade ett OS-lag på isen. När väl Sverige åter hade stjärnfyllda lag 2017-2019 gick dock Karlsson långt i slutspelet vid två tillfällen (2017 och 2019) och kunde inte 2018 efter den tragiska händelsen med missfall nån månad innan turneringen.

Ska mycket till att vi får se Karlsson i ett VM igen.

Precis, det är min känsla också, man kan inte lita på honom som ledare varken på eller utanför isen..

Att denna individualism i en lagsport belönas framför personer som Hedman, Landeskog och världsmästare i längdskidor/skidskytte, samt Tour de Ski-vinnare gör mig nästan förbannad, kommer inte se skiten iaf..

Ungdomarna kommer fortsätta jaga individuella poäng och googla sin statistik på Eliteprospects, haha..
Citera
2023-06-09, 16:52
Medlem
Citat:
Precis, det är min känsla också, man kan inte lita på honom som ledare varken på eller utanför isen..

Att denna individualism i en lagsport belönas framför personer som Hedman, Landeskog och världsmästare i längdskidor/skidskytte, samt Tour de Ski-vinnare gör mig nästan förbannad, kommer inte se skiten iaf..

Ungdomarna kommer fortsätta jaga individuella poäng och googla sin statistik på Eliteprospects, haha..

Elite Prospects är underbart
Citera
2023-06-09, 16:59
Medlem
Citat:
Elite Prospects är underbart

Topp, men man har följt lag i slutspel där defensiva backar och defensiva forwards varit helt avgörande för vinst eller förlust, dock syns inte sådant i statistiken..

Förutom plus/minus då, som rankas väldigt högt i Nordamerika, åtminstone förr..
Citera
2023-06-09, 17:03
Medlem
Citat:
Topp, men man har följt lag i slutspel där defensiva backar och defensiva forwards varit helt avgörande för vinst eller förlust, dock syns inte sådant i statistiken..

Förutom plus/minus då, som rankas väldigt högt i Nordamerika, åtminstone förr..

Ja nä för sådan statistik brukar jag kollar hockey-reference.com när det gäller NHL, Plus och minus får lite väl mycket skit här i Sverige medan det fortfarande har en för hög status there over
Citera
2023-06-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ja det känner man ju igen det hörde man då och sen har man glömt bort det, så det låter ju rimligt, men du menar asså att det finns andra sporter än Hockey!

Jo, många sporter
Citera
2023-06-09, 17:11
Medlem
Citat:
Jo, många sporter

Sport = Hockey
Hockey = Sport
Citera
2023-06-09, 17:19
Medlem
Citat:
Sport = Hockey
Hockey = Sport

Haha, så kan det vara, för andra är det bara fotboll som gäller..

Själv är jag intresserad av det mesta faktiskt, vilket kanske blir lite för mycket ibland..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in