2023-05-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Spelas det någon internationell turnering längre där alla de bästa spelarna från varje land är med? Som OS förr i tiden? Eller är detta något som dött ut helt? Varför i så fall?
Nej det finns tyvärr inte inom hockeyn i nuläget.
Mellan 1998-2014 fanns det då NHL släppte sina spelare till OS.
Citera
2023-05-11, 10:52
Medlem
perry2s avatar
Nej NHL vill ej att turneringar som OS skall ta intresse från NHL
NHL-Players ass vill dessutom hellre ha World Cup.

Nhl gör mycket dåligt för världshockyn.
Tex släpper ej juniorer till JVm mm mm
Citera
2023-06-07, 13:18
Medlem
ingetbranicks avatar
Erik Karlsson tilldelas Victoriapriset. Han tycker uppenbarligen att det är roligare och känner större stolthet för att ta emot priser än att representera Tre Kronor.

Citat:
Erik Karlsson får Victoriapriset

Victoriapriset delas varje år ut till en eller flera svenska idrottare som gjort något extraordinärt. I år går priset till NHL-stjärnan Erik Karlsson.

-Jag är n aturligvis väldigt stolt och det ska bl i roligt att få komma hem till Sverige och ta emot priset, säger Erik Karlsson.

Den gågna säsongen blev Karlsson första NHL-backen på 30 år att göra mer än 100 poäng, 33-åringen gjorde 101 poäng.

San Jose-backen har utsetts till NHL:s bästa försvarare två gånger.

(SVT Text, som också är ansvariga för felskrivningarna)
Citera
2023-06-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Erik Karlsson tilldelas Victoriapriset. Han tycker uppenbarligen att det är roligare och känner större stolthet för att ta emot priser än att representera Tre Kronor.

(SVT Text, som också är ansvariga för felskrivningarna)

Tycker det är ett uselt beslut, faktiskt..

Hans lag har missat slutspel och än en gång nobbar "icke-vinnaren" Tre Kronor, men får priset för att han gjorde mycket individuella poäng i NHL..

Vad sänder det för signaler till barn/ungdomar? Jo, att jaget går före laget
Citera
2023-06-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tycker det är ett uselt beslut, faktiskt..

Hans lag har missat slutspel och än en gång nobbar "icke-vinnaren" Tre Kronor, men får priset för att han gjorde mycket individuella poäng i NHL..

Vad sänder det för signaler till barn/ungdomar? Jo, att jaget går före laget

I det fallet var det väl ändå familjen före laget ändå (får man åtminstone hoppas)
Citera
2023-06-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vellmann-Villmann
I det fallet var det väl ändå familjen före laget ändå (får man åtminstone hoppas)

Karlsson har gått ut två år i rad nu och sagt att han är sugen på VM, sedan ändrat sig i sista stund, båda gångerna..

Med jaget före laget, menade jag att man ger Victoriapriset till en hockeyspelare, med motiveringen att han gjort mycket individuella poäng, både Hedman och Landeskog hade varit bättre val, enligt mig..

Dessutom har Sverige slagit medaljrekord i både Skid-VM och Skidskytte-VM, samt har flera individuella världsmästare, så jag tycker det är rätt märkligt att välja EK, som missade slutspel och tackade nej till Tre Kronor och VM..

Hedman & Landeskog har åtminstone vunnit Stanley Cup + VM, där spelarna dessutom var starkt bidragande till dessa titlar..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-06-09 kl. 15:11.
Citera
2023-06-09, 14:59
Medlem
Citat:
Karlsson har gått ut två år i rad nu och sagt att han är sugen på VM, sedan ändrat sig i stund, båda gångerna..

Med jaget före laget, menade jag att man ger Victoriapriset till en hockeyspelare, med motiveringen att han gjort mycket individuella poäng, både Hedman och Landeskog hade varit bättre val, enligt mig..

Dessutom har Sverige slagit medaljrekord i både Skid-VM och Skidskytte-VM, samt har flera individuella världsmästare, så jag tycker det är rätt märkligt att välja EK, som missade slutspel och tackade nej till Tre Kronor och VM..

Hedman & Landeskog har åtminstone vunnit Stanley Cup + VM, där spelarna dessutom var starkt bidragande till dessa titlar..

Jag vet inte hur det priset fungerar men trodde man gick efter den gånga säsongen och då skulle man ju inte kunna ge det till Landeskog som inte spelade något eller till Hedman som hade sin sämsta säsong sedan han etablerade sig som en stjärna, men köper din poäng
Citera
2023-06-09, 15:11
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur det priset fungerar men trodde man gick efter den gånga säsongen och då skulle man ju inte kunna ge det till Landeskog som inte spelade något eller till Hedman som hade sin sämsta säsong sedan han etablerade sig som en stjärna, men köper din poäng

I huvudsak, men man kan få det för tidigare meriter också..

Det är liksom ingen idé att diskutera sådana där jurybeslut heller, men tro på fanken det hade blivit reaktioner om EK skulle få Bragdguldet för 2023 och han konkurrerar ju mot i princip samma "motståndare" till detta pris..
Citera
2023-06-09, 15:15
Medlem
Citat:
I huvudsak, men man kan få det för tidigare meriter också..

Det är liksom ingen idé att diskutera sådana där jurybeslut heller, men tro på fanken det hade blivit reaktioner om EK skulle få Bragdguldet för 2023 och han konkurrerar ju mot i princip samma "motståndare" till detta pris..

Så är det ju såklart, men vem f*n bryr sig vem som får Victoria priset egentligen, när det inte gått till hockeyspelare tror jag inte informationen har nått mig överhuvudtaget, hade han gjort en sån säsong som denna i ett bättre lag och tagit dem långt i slutspelet så tycker jag helt klart att det hade varit på bragdguld nivå dock, ett framgångsrikt vm-medverkande hade ju knappast kunnat burit upp för det
Citera
2023-06-09, 15:30
Medlem
Citat:
Så är det ju såklart, men vem f*n bryr sig vem som får Victoria priset egentligen, när det inte gått till hockeyspelare tror jag inte informationen har nått mig överhuvudtaget, hade han gjort en sån säsong som denna i ett bättre lag och tagit dem långt i slutspelet så tycker jag helt klart att det hade varit på bragdguld nivå dock, ett framgångsrikt vm-medverkande hade ju knappast kunnat burit upp för det

Nä, du har rätt, tävlingar ska avgöras på idrottsarenor och inte i juryrum..

När man jämför alla Sveriges idrottare på det här sättet, så tycker jag utgångspunkten bör vara att man vunnit någonting, då konkurrensen är stenhård..

Elitidrott handlar om att vinna, så för mig blir det ett konstigt beslut, tycker man premierar fel saker (individuella poäng i en lagsport), men, men, jag sitter ju inte i juryn..
Citera
2023-06-09, 15:34
Medlem
Citat:
Nä, du har rätt, tävlingar ska avgöras på idrottsarenor och inte i juryrum..

När man jämför alla Sveriges idrottare på det här sättet, så tycker jag utgångspunkten bör vara att man vunnit någonting, då konkurrensen är stenhård..

Elitidrott handlar om att vinna, så för mig blir det ett konstigt beslut, tycker man premierar fel saker (individuella poäng i en lagsport), men, men, jag sitter ju inte i juryn..

Det är ju sant, har själv inte tillräcklig koll på vem som varit den framgångsrikaste svenske idrottaren senaste året, men det faller väl på sin egen rimlighet att det skulle vara Erik Karlsson, även om jag ändå kan tänka mig att ligger högt upp på listan utifrån personlig prestation men det är som du säger en lagsport och han lyfte ju knappast laget överhuvudtaget, han är ju inte den urtypen som i första hand gör sina lagkamrater bättre
Citera
2023-06-09, 16:02
Medlem
Citat:
Det är ju sant, har själv inte tillräcklig koll på vem som varit den framgångsrikaste svenske idrottaren senaste året, men det faller väl på sin egen rimlighet att det skulle vara Erik Karlsson, även om jag ändå kan tänka mig att ligger högt upp på listan utifrån personlig prestation men det är som du säger en lagsport och han lyfte ju knappast laget överhuvudtaget, han är ju inte den urtypen som i första hand gör sina lagkamrater bättre

Egentligen är det Duplantis, han blev ju rankad 2:a (efter Messi) bland alla världens manliga idrottare förra året och lär väl vinna Friidrotts-VM i sommar också, samt hoppar på världsrekordhöjder lite då och då..

Dock har stavhopparen redan fått Victoriapriset, så han är inte aktuell..

Precis! Det är en lagsport och folk stirrar sig blind på individuella poäng, om man spelar som en "fjärde forward", så gör man förstås otroligt mycket mer poäng än övriga backar, som främst prioriterar defensiven, vilket faktiskt är en backs främsta uppgift..
Senast redigerad av sportnorden12345 2023-06-09 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in