• 1
  • 2
2014-06-17, 21:20
Medlem
Hej, jag har en bostadsrätt och har en inneboende i min lägenhet. Jag tänkte åka bort på långsemester i 3 månader. Är det ok?
Citera
2014-06-17, 21:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Hej, jag har en bostadsrätt och har en inneboende i min lägenhet. Jag tänkte åka bort på långsemester i 3 månader. Är det ok?

Njaeeee, rent juridiskt sett blir det sannolikt fråga om andrahandsuthyrning. Du bör kolla med föreningen.

Praxis är att om man "stadigvarande ensam har tillgång till hela lägenheten" så räknas det som andrahandsuthyrning.
Citera
2014-06-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Njaeeee, rent juridiskt sett blir det sannolikt fråga om andrahandsuthyrning. Du bör kolla med föreningen.

Praxis är att om man "stadigvarande ensam har tillgång till hela lägenheten" så räknas det som andrahandsuthyrning.

Ahh misstänkte det. Tänkte fråga här så att jag slipper ringa styrelsen och verka skum. Hur länge kan jag resa bort relativt riskfritt. 1 månad?

Tänkte nämligen sätta i system att vara bortrest. Något exempelschema inom ramarna för att det inte ska anses som att den inneboende är stadigvarande ensam?
Senast redigerad av tesaurus 2014-06-17 kl. 21:31.
Citera
2014-06-17, 21:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ahh misstänkte det. Tänkte fråga här så att jag slipper ringa styrelsen och verka skum. Hur länge kan jag resa bort relativt riskfritt. 1 månad?

Tänkte nämligen sätta i system att vara bortrest. Något exempelschema inom ramarna för att det inte ska anses som att den inneboende är stadigvarande ensam?

Vecko/Tvåveckopendla brukar vara okej (sålänge man kan uppvisa stadigt boende på den andra orten) med mindre än det så kan det bli problem.
Citera
2014-06-17, 21:33
Medlem
Citat:
Vecko/Tvåveckopendla brukar vara okej (sålänge man kan uppvisa stadigt boende på den andra orten) med mindre än det så kan det bli problem.

Frågan är ju hur man ska tolka stadigvarande ensam. Jag har nämligen två inneboenden, där de inneboenden endast har tillgång till sitt rum, kök och hall, så frågan är om det kan likställas med att de får nyttja lägenheten fritt?
Senast redigerad av tesaurus 2014-06-17 kl. 21:38.
Citera
2014-06-17, 21:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Frågan är ju hur man ska tolka stadigvarande ensam. Jag har nämligen två inneboenden, där de inneboenden endast har tillgång till sitt rum, kök och hall, så frågan är om det kan likställas med att de får nyttja lägenheten fritt?

Man tolkar det som "fristående från förstahandsinnehavaren". Det är _din_ närvaro som är den väsentliga.
Citera
2014-06-17, 22:16
Medlem
borrizs avatar
Lås dörren till ditt sovrum, så har din inneboende inte tillgång till "hela lägenheten".
Citera
2014-06-17, 22:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Lås dörren till ditt sovrum, så har din inneboende inte tillgång till "hela lägenheten".

Hm, det är faktiskt inte en dum ide, som dessutom verkar helt okej enligt hyresnämnden.
Citera
2014-06-18, 00:01
Citat:
Hm, det är faktiskt inte en dum ide, som dessutom verkar helt okej enligt hyresnämnden.

Det råder dock delade meningar om detta i diverse rättsliga instanser. Att bara låsa ett rum är inte nödvändigtvis tillräckligt, utan detta tillsammans med andra omständigheter kan eventuellt vara nog.

http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD001241.htm

Då har det dock varit frågan om att BR-innehavaren bott stadigvarande på annan adress.

Resa bort måste man ju får göra även om man har inneboende. Frågan är hur länge man kan vara bortrest innan det räknas som man inte bor i lägenheten. Det kan möjligen bero på om man reser runt eller om man har en stadig adress på "semesterorten" under en längre tid.

Intressant frågeställning hur som helst.
Citera
2014-06-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Det råder dock delade meningar om detta i diverse rättsliga instanser. Att bara låsa ett rum är inte nödvändigtvis tillräckligt, utan detta tillsammans med andra omständigheter kan eventuellt vara nog.

http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD001241.htm

Då har det dock varit frågan om att BR-innehavaren bott stadigvarande på annan adress.

Resa bort måste man ju får göra även om man har inneboende. Frågan är hur länge man kan vara bortrest innan det räknas som man inte bor i lägenheten. Det kan möjligen bero på om man reser runt eller om man har en stadig adress på "semesterorten" under en längre tid.

Intressant frågeställning hur som helst.

Hej, jag har pratat med två andra advokater nu. Båda äger att det vilar på om de inneboende är stadigvarande ensamma eller inte.

Men vad är stadigvarande ensamma? Ingen av de visste det och det fanns heller ingen praxis på det enligt dom. Men nån som har nån bra gissning? Dom tippade på 3 månader per år.
Senast redigerad av tesaurus 2014-06-18 kl. 21:35.
Citera
2014-06-18, 22:49
Medlem
HÄr kommer rättspraxis:

Det andra fallet rörde en bostadsrättshavare som hyrt ut hela sin lägenhet. Bostadsrättshavaren övernattade i lägenheten någon gång i månaden och besökte lägenheten ett par gånger i veckan då han använde sig av köket och ett rum som var undantaget hyresgästen. Domstolen ansåg att bostadsrättshavaren använde lägenheten på sådant sätt att det inte var fråga om en sådan andrahandsuthyrning som kräver styrelsens samtycke. För uthyrning till inneboende krävs inget tillstånd.

Styrelsen ska skicka rättelseanmaningen till bostadsrättshavaren i rekommenderat brev inom två månader från det att den fick kännedom om den olovliga uthyrningen

Grejen är den att jag funtar på att flytta utomlands och bo där 6 till 9 månader per år. Dels är det svårt att bevisa att jag inte bor där på min adress i sverige då jag är folkbokförd där, sen så kanske detta också faller in inom stadigvarande boende.

Detta kan man alltså göra relativt riskfritt då det värsta som kan hända är ett rekommenderat brev med uppmaning till rättelse och avhysa personenerna som är inneboende.
Senast redigerad av tesaurus 2014-06-18 kl. 22:57.
Citera
2014-06-18, 22:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Detta kan man alltså göra relativt riskfritt då det värsta som kan hända är ett rekommenderat brev med uppmaning till rättelse och avhysa personenerna som icke hyr.

Nej, det värsta som kan hända är tvångsförvaltning. Men det är dock relativt osannolikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in