2014-06-19, 16:44
Medlem
Skaffade ett kreditkort när jag var arbetslös. Gick bara till banken, sa att jag tjänade runt 19k i månaden och fick där efter ett kreditkort med 20k kredit på. Var aldrig någon som kollade upp eller var intresserad av om jag talade sanning eller inte.
Citera
2014-06-19, 18:57
Medlem
Jag tror banken nöjer sig med intyget. De vill låna ut pengar. Bostaden fungerar som säkerhet. Den enda du möjligtvis lurar är dig själv om du inte får ihop detta ekonomiskt.

Om banken tar bostaden går den på exekutiv auktion. Får de inte ut hela lånesumman blir du betalningsskyldig för mellanskillnaden. Kan du inte betala har du en betalningsanmärkning runt hörnet. Och med tanke på det rör en bank lär du få mycket svårt att låna igen på mycket länge. Du blir inte svartlistad i den bemärkelsen. Men klart kommer nästa bankman kunna se detta.

Så tänk över om du skall göra affären och vilka risker det innebär.
Citera
2014-06-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsnat
Skitsnack!
Att häva ett lån som låntagaren betalar är en jätteprocess och skapar problem som banken inte vill ha.
Banken kan inte ens ta lägenheten ifrån en person som skiter i att betala sitt lån; återigen - jätteprocess.

Det där skulle jag istället vilja säga är skitsnack. Bankens villkor är så ensidigt skrivna till deras fördel. Ingen jätteprocess att ansöka om handräckning av lägenheten. Finns praxis hur de bör agera i sådana fall. Däremot är bankerna inte intresserade av ha arbetet eller själva panten, utan gör så långt det går för att hjälpa kunden lösa problemet. Men ser de en för stor risk eller ingen annan utväg så ryker panten.
Citera
2014-06-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitan
Skaffade ett kreditkort när jag var arbetslös. Gick bara till banken, sa att jag tjänade runt 19k i månaden och fick där efter ett kreditkort med 20k kredit på. Var aldrig någon som kollade upp eller var intresserad av om jag talade sanning eller inte.

Brukar inte vara problem att få 10% av sin årsinkomst i kredit om man inte har några anmärkningar och en inkomst. Småpengar för banken, och räntan är satt efter att de kalkylerar med att åka på en del smällar.
Citera
2014-06-19, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mevyll
[*]Kommer banken märka att jag har lägre inkomst än den angivna?[*]Kommer de återkalla lånet eller kolla med arbetsgivaren om allt är i sin ordning?[*]Nu under sommaren har jag en lön som den som är angiven i arbetsgivarintyget, är jag skyldig att meddela banken att jag bara är anställd under en kortare period?[/list]

Nästa gång du deklarerar så kommer banken märka att du ljugit.

Så länge som du betalar det du ska så kommer de inte att bry sig. Men om du börjar strula med betalningarna så kan de göra en utredning. Om det visar sig att du ljugit så skulle de i teorin kunna polisanmäla dig för bedrägeri. Eftersom det rör sig om hundra tusentals kronor så skulle det kunna räknas som grovt och då finns långvariga fängelsestraff på straffskalan. Även din arbetsgivare har ju varit med och hjälpt till med bedrägeriet. Kan därför ses som ett välplanerat bedrägeri.

Nu tror jag att det inte blir några problem så länge som du ser till att inte göra banken missnöjd. Se för guds skull till att betala räkningarna...
Citera
2014-06-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsnat
Skitsnack!
Att häva ett lån som låntagaren betalar är en jätteprocess och skapar problem som banken inte vill ha.
Banken kan inte ens ta lägenheten ifrån en person som skiter i att betala sitt lån; återigen - jätteprocess.

Inte alls. I avtalet står bankens respektive låntagarens villkor. Bryter låntagaren mot de uppsatta kraven så har banken juridiken på sin sida.

Det görs varje dag så varför snackar du skit? Har du hört talas om exekutiv auktion?

Win-win för banken. De säljer samma fastighet igen genom sin fastighetsbyrå och får två olika juridiska personer att betala lån för samma fastighet - den nya ägaren samt den vräkte.
Senast redigerad av Cuneiforme 2014-06-19 kl. 20:36.
Citera
2014-06-19, 23:44
Medlem
Är för din egen skull banken har regler.
Citera
2014-06-19, 23:47
Medlem
Tog huslån för ett tag sedan och då kollade banken på den senast taxerade årsinkomsten och ringde min arbetsgivare för att undersöka min nuvarande lön. That´s it. Banken kommer inte att kolla vilken inkomst du har sedan du beviljats lånet, inte så länge du sköter dina betalningar. Kontroller görs före du beviljas lånet.
Senast redigerad av Wildis 2014-06-19 kl. 23:50.
Citera
2014-06-20, 20:37
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Om du blir beviljat ett lån på felaktiga grunder, har banken rätt att ändra lånet? Om personen missköter lånet och det blivit beviljat på felaktiga grunder, är det skillnad än om personen sköter lånet?

Så vitt jag förstår det så har dom inte rätt att ändra ett löpande lån så länge som du sköter dina inbetalningar.

Har en kusin som tog jobb i klädbutik bara för att få lån och köpa lägenhet, sen slutade hon ett halvår senare och började plugga. Var ju lungt för henne ändå iom att henne mamma kunde betala allt, men ändå, banken har ju ingen garanti att du kommer vara anställd för evigt, och det finns ingen lag mot att byta jobb, säga upp sig eller göra dåliga affärer.

Banken är långivare, dom investerar i dig, och tar risken. Det är risken som motiverar räntan dom tar ut.
Senast redigerad av bithax 2014-06-20 kl. 20:42.
Citera
2014-06-20, 21:04
Bannlyst
Så länge som amorteringarna betalas kommer banken inte att bry sig. Däremot bör du kolla med csn angående lön och fribelopp
Citera
2014-06-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du snackar skit. Självklart kör de en kreditupplysning med taxerad inkomst innan de godkänner ett lån.

Vem som helst kan få ett lånelöfte genom att ljuga om sina förutsättningar, men vem som helst kan inte få ett lån utbetalat för då görs ordentlig koll.

FEL

Det är inte alls självklart. Min erfarenhet är att banken inte bryr sig om kreditupplysning, nogra kontroller etc. Det enda de ville ha som var viktigt var en värdering av bostaden.
Citera
2022-03-05, 12:44
Medlem
Hej! Lånar tråden och hoppas på någon svar.

Jag har ett lånelöfte på 1 850 000kr om jag lägger insats 350 000kr.

Jag har vunnit budgivning för 1 580 000kr.

Ansökte om bolån och skrev i insats 250 000kr. (Kan lägga 350k men sparar hellre de om jag inte behöver).

Angav i inkomst 30k, på mitt avtal står det 25k grundlön men där kommer alltid ob eller extra pass så visa månader får jag ut 33-37k. 2021 tjänade jag ca 29900kr i månaden i snitt (väldigt olika från mån till mån).

Kommer banken godkänna det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in